/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Ang. Kamera Objektiv! :-)
Fra : Kalvis
Vist : 723 gange
10 point
Dato : 14-03-10 18:10

Hej Alle sammen, jeg har fået tilbudt at købe et 2-3 år gammelt "Sigma 24-70 2.8 ex dg macro " Objektiv for kun 1900 Kr.

Synes i at det er en god idé? Og er der noget jeg skal tage i forbehold ved et sådant køb?

Mange tak!

Kalvis!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-10 18:26

Sigma er jo ikke kendt for å sarlig gode linser.

Vigtigt er det at det passer til kameraet uden overgangsstykker.

Cgeck også om det virkelig er f:2,8 ved 70 mm brandvidde. Det tvivler jeg på. Alderen betyder ikke noget.

Kommentar
Fra : Kalvis

Dato : 14-03-10 19:26

Hvad mener du med overgangsstykker? Altså det er et sigma der passer til Canon, så det burde virke til mit canon 40d.

Hvad mener du med om det virkelig er 2,8 ved 70mm brandvidde? Hvordan kan jeg tjekke det?

Accepteret svar
Fra : ItsGreen

Modtaget 10 point
Dato : 14-03-10 20:37

Jo Sigma er da udemærket. Lige den du nævner har fået gode nok anmeldelser. 2.8 ligger på omkring de 2500 kr brugt, så det er en god pris.
Der er ikke så meget der kan gå galt med et objektiv. Tjek om det er blevet tabt, ved at se om der er mærker efter det.
Tjek om der er ridser nogle steder i glasset. Hold det op mod noget lys og kig grundigt.
Tag et billede af noget tekst men en vinel på ca. 20-40 grader, på blænde 2.8 og se om det rent faktisk stiller skarpt lige der hvor du stillede skarpt.

Ellers kan det ikke rigtig gå galt. Til prisen er det et udemærket objektiv.
Transor snakker om et magen til der hedder noget med 3.5- 5.6 eller hvad ved jeg. Men jeg tvivler nu på at det er det der bliver solgt til den pris. Det er helt sikkert det 2.8 som er ret populært.

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 14-03-10 20:38

Det er meget nemt at tjekke om det er 2.8 udgaven. Står der det mindste med 2.8 så er det det.

Godkendelse af svar
Fra : Kalvis

Dato : 14-03-10 20:51

Tak for svaret ItsGreen.