/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Syren
Fra : Holst-Hansen
Vist : 4329 gange
200 point
Dato : 14-03-10 08:28

Hejsa..

Vi har en meget stor syren som vi godt kunne tænke os at tage skud fra og lave en hæk af syrener, kan det lade sig at gøre og hvordan/hvornår skal man begynde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-10 08:34

Citat
Syren formeres enten ved frø, stiklinger eller podning. Hvis blomstens farve og andre egenskaber skal bevares skal formeringen være vegetativ, det vil sige foretages ved stiklinger eller podning. Grundstammer af Syringa reflexa giver ikke rodskud i modsætning til Syringa vulgaris. Podning foretages i marts - april og stiklingformering sker ved urteagtige stiklinger i slutningen af juni og begyndelsen af juli måned. Nogle sorter kan formeres ved stiklinger og andre kun ved podning.

http://www.haven.dk/answers.asp?x=&detail=15549&list=0..12

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 14-03-10 09:15

Jeg plejer at tage de små skud, der viser sig omkring busken. (Hvis man altså ikke slår græsset tæt ved og dermed skærer de små planter ned.) Jeg plejer at tage skuddene i løbet af august, så er de nemlig blevet passende store.

Man kan enten plante dem i potte til de er blevet større, f.eks. til året efter, eller plante dem direkte hvor man vil have dem, men så skal man være helt sikker på at de kan være i fred.

Denne metode har altid vist sig effektiv. De småbitte skud vokser rimelig hurtigt til.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-03-10 09:41

Hej.
Hvis du har mulighed for det så skal du tage og bukke en af grenene ned i jorden....den skal så holdes nede med en pløk eller lignende.
Den vil så skyde rødder og efter en tid klipper du bare stænglen over og du har et nyt skud.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-03-10 13:03

Jeg har lige her i efteråret lavet min en syrenhæk. Jeg tog vildskud og skud der var bøjet ned i jorden og slog rødder. Alle planter har stået i potter i drivhus hele vinteren og de fleste har overlevet. Her til foråret skal de plantes.
Jeg har snakket med en gartner om at plante hækken. Hvis planten er en enkelt pind så skal der 4 planter pr m, hvis der er flere grene på planten så skal der 3 planter pr m.

Hels og lykke med det. Hvis i går i gang her i foråret, så kan hækken plantes enten direkte eller til efteråret.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 14-03-10 22:38

Citat
Hvis du har mulighed for det så skal du tage og bukke en af grenene ned i jorden....den skal så holdes nede med en pløk eller lignende.
Den vil så skyde rødder og efter en tid klipper du bare stænglen over og du har et nyt skud.

Rigtigt hvad piaskov skriver - det hedder en AFLÆGGER. Bruges meget hvor man vil være sikker på et godt resultat (rodslagning), og ved buske der er ret vanskelige at få til at slå rod, såsom storfrugtet havehassel m.m.