/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte slagsmål
Fra : tararam
Vist : 990 gange
100 point
Dato : 14-03-10 07:09

Een af vores gårdkatte fik 2 killinger. De første 2 mdr. diede de hos hende og hun var altid hos dem. Så var hun pludselig væk nogle dage, kom tilbage og brød sig ikke om at passe dem mere, nærmede sig slet ikke laden hvor de lå. (vinter) så vi begyndte selv at give dem mælk osv. for at de ikke skulle dø. (de var virkelig underernærede)

Hvad der undrer os idag er, at de to unge, han + hun, der nu er 1,5 år ikke synes at genkende deres mor.
De "slagter" hende mildest talt når de ser hende. Begge ryger lige i totterne på hende og hun ser efterhånden forfærdelig ud efter slagsmålene.

Er det normalt mellem mor og børn hos katte, eller genkender de hende ikke?
De 2 forenes udemærket med andre af gårdens katte.

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-10 09:25

Kattebørnene ved ikke, at det er deres mor, de kanøfler. Det er bare en anden kat, som de gerne vil jage væk. Det er lige så ofte, at det er kattemor, som jager sit afkom væk.

Hos udekatte (læs ikke kælekatte) er denne opførsel ganske naturlig - i modsætning til kælekatte, som kan eksistere i skøn harmoni. Udekattene skal jo forsvare deres territorium - det handler om at overleve, at få mad nok.

En kastration/sterilisation vil sandsynligvis dæmpe fjendtlighederne. Det er under alle omstændigheder virkelig synd for moderkatten at blive kuet på den måde.

Jeg havde for nogle år siden et kattemor med to sønner. De to store knægte på over et år lå tit hos deres mor og lod som om de diede - ren hygge for dem alle tre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-10 10:11

Jo, de genkender skam deres mor.

Katte kan selv efter længere tids adskillelse kende deres mor og kuldsøskende eller bare katte der har boet sammen i længere tid.

Men konflikter mellem mor og afkom er helt normalt. Men ikke som hos dig, for det plejer at være den omvendte verden, at det er moderen der vil jage sit afkom på porten.

Det er fordi katten ikke vil have sin søn som far til evt. senere kuld og fordi datteren er en konkurrent.

Har du overvejet at få steriliseret og kastreret de katte.

Både for ikke at skabe en overproduktion, men også for at dæmpe gemytterne i flokken.

Katte der ikke er forplantningsdygtige lever mere roligt og harmonisk fordi de ikke styres af hormoner, løbetider o.s.v.

Citat
Begge ryger lige i totterne på hende og hun ser efterhånden forfærdelig ud efter slagsmålene.

Det er ikke holdbart, og er synd for katten, og jeg synes at du som ejer har pligt til at gøre noget ved det.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-03-10 12:52

Det er da super synd for mor kat det der.....

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 26-05-10 06:57

Tak for svaret jeanettesmor.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 26-05-10 07:35

Det var da så lidt - håber at du har fået løst problemet. Forhåbentlig på den gode måde.

Vh
jeanettesmor