/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kloak problem?
Fra : larslauridsen
Vist : 5434 gange
55 point
Dato : 12-03-10 19:59

Hej,

Jeg har fået et problem med et af mine toiletter.

Når man skyller ud i toilettet (uden hverken det ene eller andet indhold, KUN vand), så stopper afløbet.

Man kan godt rykke op en gang eller to, men derefter bliver det ringere og ringere - vandet stiger til sidst helt op i kummen, og så står det stille (forsvinder MEGET langsomt - ca. 3 min.)

Jeg har prøvet at afmontere toilettet, og hælde ca. 300 liter vand i røret - ingen problemer, vandet forsvinder helt som det skal - ingen opstigning af vand.
Jeg har også prøvet at hælde vand gennem toilettet da det var afmonteret, og her er heller ingen problem - Men når toilettet igen bliver monteret så er problemet der igen, det stopper.

Der er altså intet der tyder på en prop i hverken rør eller toilettet selv!

Jeg undrer mig over at der slet ikke lugter når toilettet afmonteres - ikke den mindste stank kommer op fra kloak røret...

Mit hus er et etplans hus fra 1968 - badeværelset er lavet nyt (også gulv og kloakrør under gulvet) i 2004.

Alt har virket fint den tid jeg har boet i huset (2 år), men nu er problemet pludseligt opstået.

Der er ca 3 meter ud til den første brønd i forhaven.

Jeg forestiller mig at det måske kan være et problem med luft i rørene (over / under tryk) Har ledt efter en kloak udluftning, som evt. kunne være defekt, men har ikke kunnet finde en - Det giver vel heller ingen mening at der skulle være monteret sådan en, på så kort et rør?

Hvad kan være galt, og hvad skal jeg gøre for at finde ud af det? Skal jeg ringe til kloak service og få spulet mine rør, eller skal jeg have fat på en VVS'er, eller er der nogen der kan fortælle mig hvad der er galt, så jeg selv kan fikse problemet?

Måske er der en luft ventil i et toilet som kan være defekt?? toilettet er et Ifö Cera.

Håber nogen kan hjælpe...

Med venlig hilsen

Lars Brinck Lauridsen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-03-10 20:09

Har du tjekket den første brønd?

Når potten er afmonteret kan du så råbe i brønden, og høre det i afløbet?

Dette skulle også kunne lade sig gøre hvis du skubber vandspejlet ud at toilettet.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-03-10 20:11

Du skal selv følgelig få en anden til at lytte i den anden ende....

Hvis du smider en spand vand i potten kommer dennes indhold så langsomt igennem eller kommer den som en bølge i brønden?

vh Ben

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-03-10 22:32

Velkommen i klubben
Følger lige med, måske jeg kan få et godt råd..
Tror det, i mit tilfælde, skyldes at drænet i haven ikke kan komme af med vandet pga. alt det vand der kommer fra sne der tør op.

Har du offentlig kloark eller egen trix-tank?

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 13-03-10 00:13

Havde selv det samme problem for 4-5 år siden, og tror det er dit kloakrør der er stoppet.
Øser lidt af min erfaring OK:
Lad mig lige starte med at sige, at min indkørsel og dermed kloakafløb fra sidste brønd, til den offentlige ude i vejen, er ret lang.
Oftest fik jeg hul igennem kloaksystemet med en "Drain cleaner afløbsrenser" som du ser øverst i vedhæftede link:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/haveredskaber/kloakrensererensebaand/
Det er en smart lille sag der sættes på en alm. haveslange med almindelige havekoblinger, men lad mig give dig det råd, at der er så få samlinger på slangen som muligt (køb evt. en ny slange) da en kobling ellers gerne finder en ujævnhed i røret og sætter sig fast - den fåes så fri igen ved at trække slangen med cleaneren ca. 30 cm tilbage, og så give frit los igen. Slangen opfører sig "pænest" hvis den er blød, og det vil sige varm, så sæt lige slangen til opvarmning i bryggerset mens du gør klar, og skyl den godt igennem for skidt og snavs inden den monteres med cleaneren. Det er skide ærgeligt hvis hele arbejdet stopper efter ½ minut fordi alle huller er stoppet med skidt, og en snavset slange er ikke så rar at få tilbage til bryggerset
Hvis dit kloakrør er rimelig lang, så vil det være en god ide at give slangen et mærke af f. eks isolerbånd for hver 3-5 meter, gerne i hver sin farve. Hvis din slange så stopper hver gang ved GUL, så ved du at proppen sidder f. eks 15 meter inde, og det kan være rart at vide, særlig hvis det sker igen. Om ikke andet, så ved du hvor der skal graves, eller andet kan give dig et prej, som ved mig selv, hvor cleaneren stoppede det samme sted hver gang der var forstoppelse, og det var lige ud for et stort birketræ der stod i skel, men var ejet af naboen. Her blev der gravet lidt, og da jeg fandt en arm-tyk rod der gik lodret nedad, så blev der med økse og stemmejern fjernet 10-15 cm af denne uvorne gæst , og mit problem var væk, og har været det siden.
Cleaneren er som sagt en ret lille sag med eet hul foran og 4 bagud. De 4 bagudrettede sørger for at slangen trækkes ind i røret af sig selv, med eller uden vand i kloakrøret, og det fremadrettede spuler urenhederne/proppen væk. Husk at åbne HELT og fuldt for vandhanen, så der kommer max. vandtryk på.
Meget effektivt, og billigt i forhold til en slamsuger - håber du får held med det

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 13-03-10 08:47

Kunne være en god ide med den "Drain cleaner afløbsrenser" - vil selvfølgelig prøve dette, hvis der viser sig at være en prop.

Tror nu stadig at det er et over-/undertryks problem... Men som Benjamin skriver, skal jeg jo nok have lettet brønddækslet, og ad den vej finde ud af om der ER en prop.

Til info kan jeg oplyse at der er tale om offentlig kloak

Med venlig hilsen

Lars

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 55 point
Dato : 13-03-10 09:30

Ok...

Når du ikke har haft lette brønddækslet som du lidt får sagt imellem linjerne, kan der jo være en prop efter brønden, så der sker en ophobning i brønden....

Dette kan faktisk god give de symptomer du beskriver.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-03-10 09:32

At der ikke kommer lugt op, tyder på at der ikke er luft igennem, så der et sted er en prop der hæmmer luften i at bevæge sig.. i systemet.
vh Ben

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 13-03-10 10:14

Ja, og proppen KUNNE være tilbaskyldning af blade, sand og andet skidt, her hvor vi har haft så meget smeltevand. Når der så lige kommer et læs papir og andet godt fra den anden side, så er der ikke langt til forstoppelsen, men prøv endelig at lette på kloakdækslet over brønden først, for så er du meget klogere på hvad der foregår.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 13-03-10 10:28

at der ikke kommer lugt op kan måske også skyldes der evt. sidder en vandlås på rørerne

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-03-10 10:33

Der skal ikke være vandlæs på toiletafløbsrør.... Denne er og skal kun være toiletkummen.

Hvis der er dobbelt vandlås, så er det bestemt en fejl i udførelsen...

vh Ben

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 13-03-10 10:33

det er jeg klar over; men det er set før

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 13-03-10 11:05

Har selv tænkt på om der kunne være dobbelt vandlås, men som jeg skriver, så har alt virket fint i de godt og vel 2 år vi har boet i huset indtil videre - Og så giver det jo ikke rigtig nogen mening...

Skriver lige tilbage når jeg har fået lettet brønddækslet...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-03-10 12:25

Akkurat ligesom i forrige spørgsmål om det samme: Det kan være udluftningen til faldstammen, altså det rør bag toilettet, som går op over taget. prøv og kravl op, løft hætten af og tjek om der er hul igennem. Ellers lav et langt 1-tal af stiv ståltråd og fisk fuglereder, edderkoppespind og rimpropper op af røret.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-10 12:30

Mon ikke det hænger sammen med det specielle vejr vi har for tiden.

Der kan være løbet smeltevand ned omkring koaksæksler. Ved senere frost bliver de lukket lufttæt af is.

Når du hælder vand i afløbsrøret uden toilet monteret , er der jo ingen vandlås og luften kan strømme frit tilbage.

Med toilettet monteret kanluften ikke undvige, og det varer ikke længe inden der er så meget overtryk i afløbet at du ikke mere kan få vandet ned.

Monter toilettet uden tætningsring til afløbet. Så kan det virke , men lugten er måske ikke så god.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-10 12:33

Hvis du har flere toiletter på samme afløbsstamme, skal den udluftes. Det gør man gerne med et liller ør over tag. Det kan også være forstoppet af sne og is.
Kondensvand indvendig kan være frosset et sted udenfor husets isolering. .

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 13-03-10 13:22

Nu har jeg haft lettet brønddækslet, og der VAR en prop - Så nu må jeg vist have fat i en slamsuger og få det hele renset.

Angående luft problemet, så var det jo også et problem, idet at vandet stiger op i den første brønd, og lukker for luften i røret ind mod toilettet - Derved opstår der et overtryk (i rør mellem brønd og toilet), som først forsvinder når vandet igen falder ned i brønden...

Tak for hjælpen til jer alle, og især Benjamin som var tættest på den konkrete årsag til problemet.

Godkendelse af svar
Fra : larslauridsen

Dato : 13-03-10 13:23

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-03-10 13:28

Super at du fandt problemet.

God fronøjelse med slamsuger, jeg tror nu det er en højtryksspuler du skal bestille.

Da det handler om at få renset rørne og ikke kun at få tømt brønden.

Problemet er dog nok ikke så stort da det idag er kombineret lastbiler, der både har slamsuger og højttryksspuler.

god weekend.
vh ben