/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto apparatets linse.
Fra : Mosebaek
Vist : 559 gange
100 point
Dato : 11-03-10 18:10

Jeg har en go`gammel "HP Photosmart M415".Den ta`r sådan set,stadigvæk gode billeder.
Men jeg har opdaget,at der sidder en form for "film",på selve linsen.Det er nærmest Violet /
Bordeaux farvet.(Måske tobak/nikotin). Hvordan pokker,får jeg dette fjernet????????????
Jeg har prøvet med vatpinde og noget grammofonplade rens !!!!!!!!!
Men det hjælper ikke,det "lægger sig igen", lige så snart jeg stopper,med "operationen".

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-03-10 18:17

Hvis det er linsens Coatningen skal du da ikke fjerne den.

Vh Ben

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 11-03-10 18:19
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-03-10 18:34

Coatning??? (Altså,mig dummenikke) Det har jeg aldrig hørt om i forbindelse med foto-apparater.
Jeg mente linsen skulle være klar og gennemsigtig.
Det var den anden dag,jeg kom til at glo på den.Syntes det så mærkelig ud.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-03-10 18:49

De billige er ikke coatede...

I gamle dage skulle man betale ekstra for coatede objektiver, idag er det vel nærmest standard....

vh Ben

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-10 19:21

En god linse er kittet sammen a flere lag glas for at kompensere for de forskellige farvers forskellige brydning. der kommer reflekser i overfgangene mellem lagene men man kan ved inteferens delvis "slukke lyset " for visse reflekser. Det sker ved at pådampe et tyndt lag med et andet brydningsforhold. I visse vinkler ses det udefra i reflekteret lys som et blåviolet skær.
Populært kaldes det coatning.

Du kan heldigvis ikke skade linsen eller fjerne coatning med den blide rensemetoder du har brugt.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 11-03-10 21:02

Her troede jeg lige at jeg kunne score et par nemme points, men transor har allerede været på banen med alt relevant. ØV!

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-03-10 21:16

Tak for svaret transor.
Citat
som et blåviolet skær.

Det er en fin beskrivelse af farven.Jaja,så blev jeg så meget klogere.
Har lige taget et par billeder,her indendørs.De er stadigvæk fine.Så det vil jeg ikke tænke mere på.

Tak til alle.

VH. Mosebaek.