/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvordan fjerner man mos på taget
Fra : 2805551170
Vist : 8815 gange
50 point
Dato : 29-04-03 13:52

Der gror mos på vores stuehus, hvad fjerner man det bedst med?

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 29-04-03 14:02
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-03 14:04

Snakker vi tegl, eternit eller stråtag?

Højtryksrenser er forbudt på eternit, med mindre man har special apparatur med opsamling, filtrering osv.

Jernvitriol duer med sikkerhed ikke på eternit og tegl/beton (sværter det sort). Men jeg er ikke sikker på andet end jernvitriol på strå, og algedræber/mosdræber + børste og vand på tegl og eternit. Forhør dig lige på trælasten - de ved det.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 29-04-03 14:06

http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=1030 :

alger & mos på tagfladen (rating: 3.67)
Hvis man har alger eller mos på taget kan kobber fjerne det. Hvis man læger kobber langs tagrykken på begge sider så fjernes alle belægningerne efter ca. 6 måneder.

Poul Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-03 14:07

Majbritt's henvisning siger vist nærmest NEJ - det må/bør man helst ikke!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-03 14:10

Majbritt - kobber er giftig af helvede til (jeg kender godt tricket).

Du kan også bruge at banke kobbersøm i træstød - så kommer de med sikkerhed ikke igen.

Hvis du bruger ovennævnte trick, tager du ikke livet af det mos der sidder foroven på bølgerne.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 29-04-03 14:16

okay..... det vidste jeg ikke. hmmmmm......... det må i undskylde

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 29-04-03 14:17

det var ikke meningen, at jeg ville anbefale noget som er giftigt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-03 14:30

Så er det vist heller ikke værre. Men jeg læste, vistnok i Århus Stiftidene, i søndags, at en eller anden brevkasseredaktør havde et voldsomt udfald mod brugen af kobber til "af-mosning". Iøvrigt kan kobber farve grønt (ir). Iøvrigt bruges kobber til vandinstallationer uden at vi dør af det.

Men den der med kobbersømmene har jeg prøvet og der tager livet af selv genstridige hyldebær- og tjørnestubbe.

Jeg forsøgte engang med klorin på taget - det duer stort set ikke. Det mest effektive er nok en stiv kost og en vandslange (ikke noget med højtryk).

Kommentar
Fra : pente

Dato : 29-04-03 14:58

Jeg har en artikel liggende skrevet af Søren Nielsen, som siger: Bare lad mosset stå, idet en rapport fra Miljøstyrelsen undsiger mosset, så det er kun vores forfængelighed, der tager skade. Det er kun i det omfang, at tagstenene løfter sig, at mosset helst skal fjernes og den bedste metode er manuel. Det fugt som mosset indeholder fordamper gennem overfladen og gør ingen skade på taget.
Se "Grønne tips om mos på tage og murværk" på http://www.mst.dk
Venlig hilsen Pente

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-03 15:08

Yes Pente, det er vist også essensen i det vi allerede har fundet. Men vi mangler en reaktion fra 2805551170, idet vi stadig ikke aner hvad slags tag det drejer sig om.

Kommentar
Fra : mops

Dato : 29-04-03 22:33

hvis i ikke er klar over det så har alle tyske bygninger og jeg tror det er lovpligtig
monteret kobber netop til at forhindere mos dannelse på tagene
for mos er et stort problem og det koster samfundet millioner af kroner i ødelagt tagbelægning
Moset gror simpelthen igennem taget hvis det får lov at sidde.

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 29-04-03 22:34

Hvis man vil have mosset væk og er lidt magelig og ikke vil ofre det vilde på det, så er Miracel det rigtigte. Det skal bare sprøjtes på og så ordner vejr og vind resten http://www.miracel.dk/goer.htm og så er det efffektivt og billigt 2½ l rækker til 6-700 kvdrm. Det er jo heller ikke uvæsentlig at Miracel er miljøvenlig.
God arbejdslyst
dk93

Kommentar
Fra : mops

Dato : 29-04-03 22:41

og kobber er i'øvrigt ikke giftig
Det er det grønne ir belægning der meget giftig og det skal man ikke spise.
Man har brugt kobber til potter og pander i generationer og det har ingen midstet livet ved. Blot man holdte disse Gryder og pander rene og pæne og pudset din bedste man kan sikkert huske hvordan der var blank pudset køken grej i gamle dage
Så en enkelt lille kobber tråd oppe på tag rygen kan ikke skade nogen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-03 14:15

Kontraindikationer - hvad skal jeg være opmærksom på?

Optagelsen af kobber i mave-tarmkanalen hæmmes af C-vitamin, jern og zink.

Hvad er symptomerne på overdosering af Kobber?

Ikke-metalisk kobber virker især irriterende på tarmslimhinden.

Indtagelse af selv få milligram kobber kan medføre opkast og diarré.

Drikkevand forurenet med kobber fra vandrør kan især give diarré hos nyfødte og småbørn. Dette er en af grundene til, at man ikke skal drikke vand fra den varme hane.

Indtagelse af kobber i gram-mængder kan medføre mangel på røde blodlegemer, leverpåvirkning, lavt blodtryk og eventuelt døden.

Gode råd!

Drikkevand forurenet med kobber fra vandrør kan især give diarré hos nyfødte og småbørn.

Drik aldrig vand direkte fra den varme hane.

Hvis der ikke har været åbnet for vandhanden længe, er det en god ide at lade vandet løbe lidt, inden man bruger det.

Desuden skal man lade være med at benytte ikke-galvaniserede gryder og lignende, hvor kobberet har direkte kontakt med maden.

Tjaee Mops - netdoktor tager sikkert fejl, ikk'?!?!??

Kommentar
Fra : nando

Dato : 28-05-03 23:45

Hvorfor over sprøjter du ikke bare hele taget med RODALON, det dræber alt mos og alger. Og er ikke farligt for noget. Mosset forsvinder ved det næste kraftige regnskyl, så renser du din tagrender og så er den ude.

Hilsen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 29-05-03 10:28

Ja, det skulle ikke undre mig at ovennævnte "Miracel" er lidt af det samme som Rodalon. Så er der jo lige prisen og effektiviteten. her må det være en fordel for 2805551170, at nogen kommenterer, som har erfaring med produkterne.'

Måske har 2805551170 allerede sprøjtet sit tag.

mvh
summer

Kommentar
Fra : nando

Dato : 01-06-03 22:47

Der er ikke noget mirakel over RODALON, det er bare noget der virker og især til prisen. Jeg har engang været med til at fjerne mos i store mængder på/i et stråtag, det er tre år siden der har ikke været noget på det tag endnu.

Venligst

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 01-06-03 23:23

nando, behøver ordet mirakel at være synonymt med varemærket "Miracel"?? Jeg kan da lige give et paraktisk eks. fra egne erfaringer. For to år siden sprøjtede jeg mit 180 kvdr.m. tag med Miracel - for ca. 200 kr. 1½ md. efter kom et kraftig regnskyl. det var en fryd at se mos og alger fylde op i tagrenden, og taget blive renere og renere.
Jeg har ingen erfaringer med effektiviteten af Rodalon, ej heller prisen.

mv
dk93

Kommentar
Fra : bentm

Dato : 28-06-03 16:41

Når du har afrenset har jeg et produkt der effektivt på tegl, eternit og betontagsten hindre at mos, lav og alger igen gror på dit tag. Et middel du selv kan sprøjte på taget efterfølgende, dette produkt miljø og arbejdsmiljø venligt dat det ikke indeholder opløsningsmiddler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-09-03 14:09
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 13:05

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.