/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kode på mapper
Fra : denevigeuheldige
Vist : 587 gange
50 point
Dato : 09-03-10 23:12

Hvis jeg skulle være så uheldig at min harddisk med vigtige data bliver stjålet ved f.eks et indbrud, vil jeg meget gerne undgå at mine data kommer i andre hænder. Hvordan sikre jeg mig bedst? (bortset fra at anskaffe mig eksterne diske som kan gemmes af vejen efter dagens brug)

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 09-03-10 23:25

Afhængigt af hvor meget plads du skal bruge og til hvad, kan du jo købe dig plads på nettet. Dropbox, Recall osv. tilbyder forskellige løsninger. Så må du vurdere om den løsning er noget for dig

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-03-10 23:33

Jeg har ingen harddiske siddende i mine to computere, men bruger det her system med eSata http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=SI-7928 og harddiskene er nemme at fjerne.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-03-10 08:22

http://www.truecrypt.org/ eller http://www.gnupg.org/

File and folder encryption

Husk at ha backup, mister/taber du koden/nøglen har du ellers mistet dine data.

Anbefaler Mappe/Folder kryptering, og så bruge almindelig backup af samme mappe/folder til ekstern lager.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-10 09:52

Jeg bruger en lille ekstern 2,5" HD - men de findes endnu mindre, nemlig 1,8" og lige til at have i lommen, dog tåler de ikke store stød.
USB findes til 32 GB for en rimelig pris og den er rimelig stødsikker.

Det er kun Data som fysisk er væk fra comp. som er helt sikre.

Ps. USB lagring bør altid fjernes med "sikker fjernelse".

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 10-03-10 23:09

Citat
Hvordan sikre jeg mig bedst?

det bedste er ikke at få det stjålet.
det næstbedste er at sikre sine diske med ata password
nummer tre på listen må så blive kryptering.

De fleste IBM/LENOVO maskiner kan sætte master ata password og user ata password
lad være med at sætte det på en DELL, de bruger et standard master ata password og kan derfor nemt låses op.

er stødt på andre maskiner der kan sætte ata password men kan ikke lige erindre hvilke, muligvis nogle HP maskiner

Når ata password er slået til kan der ikke læses fra disken før koden er indtastet, disken tillader simpelthen ikke adgang.

Hvis din computer ikke tillader oprettelse af ata password så er det ikke noget problem, du skal blot finde en maskine der gør og så oprette dit password, bagefter kan du så montere disken i din maskine (eller i et eksternt kabinet) og glæde dig over at dine data er sikre (dog ikke mere en f.eks http://www.ibas.dk/ kan skille disken og læse data men det er jo ikke noget en tyv ville ofre penge på)

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 13-03-10 17:57

Tak for svaret EXTERMINATOR.