/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Tid til eftertanke!
Fra : Cathcart
Vist : 707 gange
100 point
Dato : 09-03-10 15:49

IKKE et spørgsmål, men et oplæg til en forhåbentlig åben seriøs debat om afmagt, der så nogen gange bliver afreageret i dette anonyme forum , da jeg mener, at dette fænomen kan hænge sammen med "påstandene" i blokken fra Meyhoff. Disse gav mig ihvertfald stof til eftertanke .

http://www.avisen.dk/blogs/meyhoff/en-nation-af-tudeprinsesser_25053.aspx

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 15:52

er det ik nok med 1 ?

http://www.kandu.dk/spg145691.aspx

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 15:54

nå, det blev squ lukket hurtigt

Kommentar
Fra : ludo-man

Dato : 09-03-10 15:56

En interessant artikel Cathcart. Sikkert en dansk specialitet at man skal brokke sig. Nogen mere end andre. Du har ret. Det giver stof til eftertanke. Vi bør nok være mere positive end tilfældet generelt er.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-03-10 15:58

Nej. Nu drejer det sig om politik, da oplægget dybest set er politisk. Småsnak-indlægget er lukket.

Så nu maner jeg til eftertanke, da det må være muligt, at debattere et seriøst emne

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-10 15:58

Ytringsfriheden i en nøddeskal, og gud ske tak og lov for den

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 15:58

Velkommen tilbage JR

Kommentar
Fra : ludo-man

Dato : 09-03-10 16:01

Tak

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 09-03-10 16:05

Er det ikke netop evnen til at brokke sig, og dermed eksplicit eller implicit fokusere på forbedringspotentialer, der er med til kontinuerligt at skabe fremdrift?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 09-03-10 16:24

Man plejer at sige, at lasternes sum er konstant.

Klynkeri (over ligegyldige småting) hører vel til lasterne, og efterhånden som de store sten er ryddet af vejen (for langt de fleste af os middelklassemennesker) er det der er tilbage at klynke over ekstra fine ærter.

I går kvindernes klynkedag, i dag bøssernes, der ikke kan blive gift i kirke (hvis 10 % af befolkningen er bøsser, og de alle meldte sig ud [hvorfor støtte en gud der ikke tror på mig?] ville kirken lynhurtigt falde til patten).

Action speaks louder than whimpering!

Min gamle mor lærte mig, at man skal nøje overveje om en sag er værd at kæmpe for, hvis den er skal man give den hele armen, hvis ikke skal man bruge tiden på noget andet. Hun vandt rigtig mange sejre gennem sit liv!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-03-10 16:26

Mon ikke det mere drejer sig om, at de "firkantede holdninger" (de arbejdsløse gider ikke arbejde) er blevet gentaget så tit, at nogen er begyndt at tro på dem.

Når man først har været fordømmende, er det hårdere selv at være ramt. Man må finde nogen, at give skylden.

Sagen er bare, at krisen har ramt som en lavine. Nogle uhensigtsmæssigheder i USA byggede en gældspukkel op som et snebjerg. Det gik nogenlunde. Så længe renten var lav, var eneste konsekvens en vigende dollarkurs.

Katastrofen opstod først, da en hvis Bernanke havde fået "potensproblemer af kursudviklingen, hvilket fik ham til fyre en rentestigning, som et geværskud, ind i gældssnebjerget, hvilket startede den økonomiske lavine.

De fleste kan desværre ikke se så langt, og det løser ikke problemet. Så rammer din afmagtsbetragtning ganske godt, for når vi nu er vant til, at sige, at alt er vores eget eller nærmestes ansvar, bliver det tvingende nødvendigt, at finde en syndebul

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-03-10 16:28

"

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-03-10 16:37

Citat
Så rammer din afmagtsbetragtning ganske godt, for når vi nu er vant til, at sige, at alt er vores eget eller nærmestes ansvar, bliver det tvingende nødvendigt, at finde en syndebul

Jamen, er det da ikke ansvarsforflygtigelse at finde syndebukkene i anonymitetens hellige navn også blandt hinanden her på Kandu ?

Kommentar
Fra : ludo-man

Dato : 09-03-10 17:04

Hej igen Cathcart. Linket virker vist ikke. Satte det ind med Ubuntu. Derfor kommer den samme sang 2 gange. Og så er jeg vist også kommet til at skrive for mange indlæg, som sædvanligt. Det ene var et høfligt Tak til Klaudi, men sikkert ikke relevant i dette spørgsmål Chris. Håber du tilgiver og måske lader være med at blakke mig.

TV2s sang er jo ironisk. At man "skal" brokke sig over "alt".
Som de synger : "Det regner altid lige dér hvor jeg bor" ....
Selv om man ellers har det udenmærket i forhold til folk der sulter ude i verden.
Mennesker i krig i naturkatastrofer.
Der har visse danskerne vist en vis tilbøjelighed til at gå mere op i TV speakerens slips og et par burkaer på gaden.

Helt klart: Man skal have lov til at brokke sig. Og det giver tit forandring. Hvis man er heldig.
Man kan så, med rette, spørge sig selv om, er det relevant brok, eller er der ting som er mere vigtige end andet.

Jørn

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-03-10 17:59

Jo - jo, det er det jeg mener, man kan ikke bære det selv, så læsser man galden ud over andre.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-03-10 18:29

Citat
så læsser man galden ud over andre.

Det er netop det, der er det skrækkelige. Og nemmeste.

1. Men hvad hulen er det, der gør, at vi har så mange indestængte agressioner og "ting" der er svære at bære?

2. Eller ligger det blot i bund og grund i vores "natur", at vi skal klynke og hakke på hinanden, det sidste ofte på grund af misforståelser .

3.
Citat
Håber du tilgiver og måske lader være med at blakke mig.

Er tilgivet for mange gange. Jeg har også en grænse for min tålmodighed, så du er på den sorte liste igen, igen .

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-10 22:28

Jeg har bedt til at få en avis der var positiv og jeg følte afmagt da svarene bl.a. var: Jamen hvis den er positiv så er den manipolerende.

Danskerne klynker i stedet for at tage sig sammen. Og jeg synes ikke de kan være det bekendt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-10 23:21

Jeg og mange andre Danskere klynker ikke. Vi har det nemlig godt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-03-10 00:46

Jeg har ikke noget at klynke over, men desværre kender jeg folk der ikke kan lade være, uanset hvordan det går.

Godkendelse af svar
Fra : Cathcart

Dato : 11-03-10 16:15

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-10 16:32

Selv tak, Cathcart.

Der går desværre nok lidt tid før det ubegrundede klynkeri stopper