/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Hvad skriver man
Fra : HUGO-BØRGE
Vist : 735 gange
100 point
Dato : 08-03-10 08:20

Jeg kunne ikke finde en kategori der hedder dansk, så jeg valgte denne.
Jeg sidder og skal skrive en dagsorden til et møde hvor vi skal have en foredragsholder.
Nu kommer jeg en del i tvivl, da jeg ikke er for klog, hvordan man skal skrive denne sætning:

foredrag ved Mister X

foredrag af Mister X

foredrag med Mister X.

Hvad er det mest korrekte at skrive?

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 08-03-10 08:24

du skriver bare
der kommer en og vrøvler lidt

Kommentar
Fra : webm

Dato : 08-03-10 08:38

Du kan også skrive Mister X kommer og holder et foredrag om dit eller dat...

Man kan også skrive der er et fordrag ved Mister X.

God fornøjelse med Mister X

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-03-10 08:47

Jeg ville skrive

Foredragsholder: XX

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 08-03-10 08:47

Foredrag ved.... er det mest korrekte, eller:

På mødet vil Mr. X hodle forerag om......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-10 09:11

Alle tre former kan bruges og vil bblive forstået. .

Men det mest gængse og naturlige dansk er " et foredrag af"

"Med" vil man bruge hvis der er flere medvirkende, så han bare er en blandt flere.

"Ved "lyder i mine ører lidt opstyltet og unaturligt

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-03-10 09:33

"Foredragsholder ved" er efter min mening det bedste, men kan også virke lidt opstyltet, som et medlem skriver. Hvis det er en tilbagevendende begivenhed kunne man skrive "denne måneds foredragsholder er" eller "foredragsholderen denne gang er"

Kommentar
Fra : webm

Dato : 08-03-10 10:00

Citat
"Foredragsholder ved"

Den holder ikke... Det er foredrag ved og ikke foredragsholder ved!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-10 13:31

Bare skriv: foredraget holdes af x.

Godkendelse af svar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 08-03-10 14:03

Tak for svaret Kortoververden. Jeg har brugt dit svar og debiterer hermed din konto med lidt point.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Ja det danske sprog er en svær en. Som min datter engang sagde til hendes skolelærer: Der er lige så langt til Roskilde, som på cykel?