/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
forskel på højeste dagpengesats/førtidsp
Fra : jensviggo
Vist : 719 gange
50 point
Dato : 07-03-10 15:53

Mon der er nogen der kan gi´ en forklaring på, hvorfor der er forskel på dagpengesatser kontra førtidspension

Højeste dagpengesats er 3730x4= 14920
Førtidspension 16285, jeg ved godt der er lidt mere end 4 uger i en måned, men hvor meget, det er måske forklaringen eller h...

mvh
jensviggo

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 07-03-10 16:49

umiddelbart vil jeg sige at der må være et arbejdsmarkedsbidrag til forskel.

Måske er der andre, men det kan man jo søge sig frem til.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-03-10 16:54

Arbejdsmarkedsbidrag udgør 8% når man er på penssion er man jo ikke i arbejde. så kommer regnestykket til at gå op.

Der er en lille forskel, men det må som du skriver være grundet opgørelsesperioden.

vh Ben

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-10 17:00

Førtidspension betales månedsvis og beregnes pr måned, dagpengene beregnes ugevis og udbetales med 2 måneder med 4 uger og 3. måned med 5 uger.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 07-03-10 17:50

Dagpenge beregnes på 13 uger = 3 måneder,
det er jo skiftevis 4 og 5 uger der udbetales for.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 09-03-10 11:04

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 10-03-10 16:04

Hmm, svaret er forkert, der er ikke arbejdsmarked bidrag på nogle af delene.

Svaret er du skal gange 3730 * 4,3 Hvilket giver 16.039,00 Så er forskellen lidt mindre, den sidste del er at når du går på pension, så ryger du fra et system over i et andet.

MVH.

Peter

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 13-03-10 15:43

til golfhouse

du har ganske ret, det har jeg osse regnet mig frem til

jensviggo