/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
sigtekikkert?
Fra : Caaasper
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 06-03-10 23:25

hvad betyder det hvis der står at et sigte har : okularstykke og Wide-Angle synsfelt?
og hvad betyder det når der står fx. 3-9x50 ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-10 23:33

Okular har alle kikkerter, så det er noget sludder at skrive.
Der kan måske menes et lille gummistykke som gør at det bliver lidt nemmere at holde rigtig afstand til øjet.
'Wide angel synsfelt er også en floskel.
Synsfelt i ordentlige kikkerter er givet ud fra geometrien. Dvs. brændvidderne.
fortørrelsen 3-9 må læses som at der er zoom . fra 3 til 9 gange forsrørrelse.

zoom går normalt ud over klarhed og billedkvalitet.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 06-03-10 23:38

Glemte at skrive at det sidste tal er diameteren i objektivet. For at få maksimal klarhed og nem brug skal diamederen være så stor at den giver en okularring som er lidt større end øjets pupil.

Da pupillens størrelse skifter med belysningen er kravet større til en kikkert under svagt lys.

til dagsbrug er 50 mm rigeligt ved cindtil ca 6x forstørrelse. Mere har du heller ikke brug for uden stativ.

Godkendelse af svar
Fra : Caaasper

Dato : 06-03-10 23:45

Tak for svaret transor.