/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad sætter i højest ved valg jagthund
Fra : betterwisser
Vist : 505 gange
175 point
Dato : 06-03-10 14:17

Hvad har den mest afgørende betydning ved valg af jagthund.

Dens jagtllige egenskaber, eller gælder hundens stamtavle og hundens racemæssige korrekthed mest?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-03-10 14:22

Hvis den kan betjene et jagtgevær er det absolut et plus! Så kan man blot slippe hunden løs og lade den klare alt arbejdet.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-03-10 14:23

Og hvis den kan drikke en Jägermeister eller to, så er det heller ikke en ulempe... Der er intet som at affyre et våben ud i den fri natur med en god portion alkohol i blodet!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-03-10 14:35

Hvis tilmed hunden har sådan en trøje her på, så er den ligeså stilfuldt klædt som en rigtig jæger - og det er stilfuldt!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-03-10 14:37

Det er vigtigt at hunden kan finde ud af at bruge et andekald og blæse i et jagthorn!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-03-10 14:40

Et rigtigt dræber-blik er også vigtigt! Her er et billede af en rigtig jagthund der skaber respekt hos alle de vilde dyr!

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 06-03-10 14:44

BW en jagthund skal kunne gå på jagt en hel dag. Der er for mange hunde man har avlet jagten ud af til fordel for udstilling og ligeledes er jagthunde (stående) blevet ensrettet, så den kun kan finde fugle der knap nok har lært at flyve men det er jo altid rart man har en snor, så kan den sættes på hunden og man kan går rundt med den hele dagen på jagt og fortælle hvor fin den er og hvad dens forældre har bedrevet

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-03-10 14:53

Jeg fik lige en fantastisk tanke: Hvie ens jagthund kunne flyve, så kunne den fange de ænder man ikke rammer... DET kunne være en fantastisk egenskab ved en jagthund!

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 175 point
Dato : 06-03-10 15:18

De jagtlige egenskaber må have 1.prioritet men hunden skal da ligne og opføre sig som den race den er. En første-præmie på udstilling er for mig fint, men om den kommer videre med vinderplaceringer på udstilling er ligegyldigt. 2. og 3. præmier er også udmærkede, dvs. de er racetypiske !
Et godt temperament er for mig vigtigt, da en sådan hund som regel er harmonisk og i balance med sig selv og sine omgivelser, med andre ord er den til at arbejde med.
Jeg vil foretrække en racehund med stamtavle ud fra den ide, at hvis det viser sig at hunden udvikler sig til en superhund, så kan den bruges i avlen inden for racen, forhåbentlig til en højnelse af standarden for den pågældende race.
Men et gadekryds kan sandelig også have fremragende egenskaber som jagthund, så det vil jeg ikke afvise hvis "geniet" pludselig dukker op.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-03-10 16:12

Jeg bruger en Chihuahua til jagt, da det er den hund der har det bedste dræber instinkt af alle!

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 06-03-10 19:13

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-03-10 08:15

Tak til betterwisser for point

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-03-10 18:09

Citat
Indsæt dit citat her

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-03-10 18:21

[CITnårAT][/CIspørgsmål.

TAT]

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-03-10 18:25

Tak til betterwisser for pointdit citat her

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-03-10 18:26

[CITAT]Indsæt dit citat her[/Cspørgsmål.

ITAT]