/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Hjælp til beregning af formel
Fra : MonieJacobsen
Vist : 845 gange
500 point
Dato : 06-03-10 07:54

Hej

Er der nogen her, der vil hjælpe mig med, et beregnings eksempel?
Det er angående: ACS750SCA-050 - Current Senso, som kan download her på Web-linket:

http://www.alldatasheet.co.kr/datasheet-pdf/pdf_kor/174118/ALLEGRO/ACS750SCA-050.html

På side 5 - er der en formel, som jeg ønsker givet et, regne eksempel på.
Har følgende oplysninger:

Max 5.000Amp
Ved 5 Volt

Skal bruge den til at måle strømforbrug på!

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-10 12:32

I det link du har sendt er der ikke nogen side 5.

Eller er den rel let at dimensionere.

Hvis der er vekselstrøm du skal måle er det nemmere med en strømtranformer.

Hvis du ikke behøver isolering er det nemmere med en shunt.

Det du har linket til er en transducer med en strømgennemgang og et hall element, som måler magnetfeltet fra strømmen. Den vil måle galt, hvis der er andre magneltfelter på stedet.

Hall effekt giver meget lille spænding, så der er en indbygget forstærker der giver 40 mV for hver ampere strøm.

Fortæl hvilken støm du skal måle, og hvorledes den skal registeres, så hjælper jeg gerne med at dimensionere ydre kredsløb.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-03-10 12:39

Så vidt jeg kan se giver den en spænding ud der hænger sammen med den støm den måler. Strømmen måles ikke igennem kredsen men via et Hall element indbygget i kredsen der måler strømmen "på afstand ".
Du henviser til side 5. Det er bare kurver over hvor meget udgangssignalet varier med med temperaturændringer.
Beregningsformler med variable og konstanter finder du på side 6.
Det er lidt pebret men simplifiseres hurtigt efterhånden som du får konstanter fyldt på fornlen .
Anvendelse kunne feks være i et tangamperemeter-tror jeg eller i en satelit der måler magnetfelt.
Du må have gang i lommeregner eller exell .

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 06-03-10 16:29

Til transor
Tak fordi du svarede

Spændingen er DC volt.
Max 5 Volt
Max 5 Amp

Micoprocesser 10 bit

Har med en modstand på 33 Ohm og en pære på 2.5V og 0.2Amp.
Og målte en strøm på 0.125 Amp, med et multimeter.

Jeg har aldrig lært matematik og det vil hjælpe mig meget, hvis du vil afsætte tid for hjælpen
Gerne eksempel på regneark!
Se afsnitet "Defi nitions of Accuracy Characteristics"

Min E-mail er mjs AT nypost DOT dk

Med venlig hilsen
Radioamatør OZ2ZT
Monie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 07-03-10 11:09

Til transor

Tilføjelse:
Med et multimeter målt på Vout pin 3 og til stel var der:
Ubelastet: 2.518 Vdc
Belastet: 2.504 Vdc - Last 0.125 Amp

Håber du kan bruge disse oplysninger for eksempel på formelen!

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-03-10 12:31

For at svare korrekt skal der lidt mere data på bordet..

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/allegromicrosystems/0750-050.pdf

Det er meget svært at give et svar på hvad du belaster den med.

Hvad er der helt præcist du ønsker at måle?

Hvad skal opstillingen bruges til ?

Vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-03-10 12:41

På side 4 i den midterste graf i venstre side viser at den ved 0 A har et U-out spænding på 2,5V

Og at den er så godt som linær op til 50A, hvor out spændingen er 4,5V

Det vil sige at spændingen ved 0V er 2,5V stigende med

Dette giver at U=2,5V + 40mv pr. Amp. som der fremgår af side 2 hvor der er angivet af den svinger fra 39 - 42 mv /A

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-03-10 12:44

Glemte lige når out spændingen falder, er der fordi strømen løber den modsate vej igennem.

Men regnestykket er det samme som det også fremgår af side 4.

vh ben

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 07-03-10 13:54

Til Benjamin.Hansen

Jeg vil bruge den, til det den er kunstruteret til, nemlig at måle strøm

Skal havde lavet et Amp-meter fra 0-9.999 Amp.
Signalet fra Hall effekt sensoren pin 3 Output, skal ind på en Analog indgang på en PIC16F876,
hvor jeg i koderne tildeler en variabel, kaldet Amp. noget ligende Amp = formel.

Mvh
Monie

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 500 point
Dato : 07-03-10 14:07

Citat
Jeg vil bruge den, til det den er kunstruteret til, nemlig at måle strøm

Flot...

Så har du jo fået oplysninger de oplysninger du skal bruge.

Ubelastet: 2.518 Vdc

Ved max Last 9,99 * 0,040 giver afrundet 0,4V

Ved 9,99 Amp er U 2,518V + 0,4v = 2,918V

God fornøjelse.
Vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 07-03-10 14:15

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Jeg kunne ikke lade være med, at svare dig sådan, det var bare forsjovt.
Viste ikke hvad jeg skulle svarede.
Men du har hjulpen mig meget videre..
Rigtigt mange tak Benjamin

Mvh

Forsat GO'Weekend
Monie

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-03-10 14:20

Tak og i lige måde...

Vh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-03-10 14:27

Hej Monie

Du har prøvet at måle med den, og det er helt fint.

med 0,125 A er udgangsspændingen gået fra 2,518 V til 2,504 V

Det er en ændring på 14 mv på 0,125 a svarende til 14 /0,125 = 112 mv på 1 A

Det er en del mere end det den er opgives til i dataene.

Jeg tror at problemet måske er at dit instumeny måske ikke måler helt præcis nok .

Det kan også være at ledningerne med din målestrøm ligger så de også giver et magnelfelt inde i hall elementet. Det er den slags meget følsomt for.

ACS760 har ifølge databladet et lineært område fra -50A til + 50A

Hele området er såledet 100A hvor du kun vil bruge de 5A. Derfor får du kun et meget svagt signal ud.
Din test var med en strøm, som kun var ca. 1/1000 af hele dens område .
Det svarer lidt til at bruge en tommestok på 1 m for at måle afstande på ca 1mm . Det bliver ikke særlig præcist.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-03-10 16:01

Skal man så gøre det helt korrekt, tager man flere målinger ved flere forskellige kendte strømme.

Hvis man kun har et måleinstrument man flytter rundt i opstillingen, vil man jo få nogle forskellige unøjagtigheder. Disse skal jo også medregnes.

Det er svært at bassere sig på kun en måling.

Vh ben