/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bygge ny pc'er
Fra : bibsamie
Vist : 713 gange
200 point
Dato : 05-03-10 18:47

Jeg vil bygge mig en ny pc'er da det er en del år siden jeg selv har gjort det vil jeg gerne spørge hvilket bundkort i kan anbefale, den færdige pc skal indholde en ssd disk på omkring 150 gb samt en hd på 2 tb samt kunne indholde en hel del ram.

per

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-03-10 20:42

Ring til MidtData og spørg om mulighederne.

http://www.midtdata.dk/

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-03-10 21:04

Det centrale spørgsmål nu om dage er: Skal du bruge den til at spille krævende spil ?

Hvis du skal spille krævende grafik-spil så skal du bruge P55 eller X58 bundkort, eller 790X(fra AMD) + et godt grafikkort.

Hvis du skal lave elt mulig andet er det H55 / H57 og ingen grafik kort - med integreret grafik via Core i3 / i5.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-03-10 04:15

ingen form for spil

per

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-03-10 07:34

OK. hvis det ikke er til spil er sagen bøf.

Jeg ville vælge mellem Intels H57 - eller AMD 785 board. Intels er det mest strømøkonomiske. se her: http://www.tomshardware.com/reviews/25w-performance-pc,2551.html

AMD's er måske lidt billigere men performance og effektivitet er ikke det bedste.

Omkring SSD'er så går udviklingen rigtigt hurtigt lige nu. Jeg gætter på at til sommer får man det dobbelte for de samme penge. Jeg ville vente til efteråret - og i dag købe en 2.5'' disk.

www.edbpriser.dk er din ven

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-03-10 19:23

Thomas_Mygind

hej umiddelbart kan jeg kun se to stk slots til indstikskort, er det korrekt på det bundkort du anbefaler ++

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-03-10 19:25

Thomas_Mygind

jeg har næsten altid købt mit udstyr gennem edb-priser

på nær 4 medion maskiner fra aldi og en enkelt HP fra Fona som er den nuværende jeg bruger

per

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-03-10 20:06

Ja, kortet som jeg henviste til har kun plads til 2xPCI kort.

Jeg vil nok selv vælge et sådant mini-ITX størrelse - men det er fordi jeg godt kan lide en simpel PC. Størrelsen af bundkortet er ikke så vigtig. Jeg tror man skal tænke på hvad der eventuelt kan blive brug fori PC'erens levetid: Måske et eksternt grafik-kort og måske et PCI-TV-kort eller PCI-SSD-ram (Når det kommer) eller noget helt andet. Hvis det er til store spil så måske crossfire mulighed med plads til 2 grafikkort i parallel.

Størrelsen og antallet af tilslutningsmuligheder synes jeg ikke er så vigtigt. Jeg synes det der er mere vigtigt er at typen er H57.

Husk også at jo større bundkort - jo mere flere tilslutningmuligheder - jo mere strømforbrug - og jo mere fylder det.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-03-10 20:10

Thomas_Mygind

jeg har et maxi tower jeg påtænkte at anvende til den nye

per

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-10 21:04

Jeg har selv et ret stort gammelt ATX kabinet - men jeg har alligevel sat et mikro-ATX kort i - det passede alligevel.

Næste gang jeg købet computerdele vil jeg nok også købe et micro-ATX kabinet ekstra til erstatning af det gamle ATX-kabinet.

Måske du har lyst til at "nedgraderer" kabinettet - eller se om der er passende skrue-huller ekstra ?

Godkendelse af svar
Fra : bibsamie

Dato : 13-03-10 05:44

Tak for svaret Thomas_Mygind.