/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Træk for lægebesøg
Fra : ockendon
Vist : 1398 gange
300 point
Dato : 05-03-10 09:33

Hejsa, er ansat i flex-job. Min arbejdsgiver siger han vil trække mig i løn for når jeg er hos lægen. Kan han det, og er der nogen der kan henvise til en paragraf, evt. i funktionærloven

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-10 09:42

Hvorfor skal arbejdsgiveren betale dig løn for du går til læge? Er du flex'er kan du aftale tid når du ikke er på arbejde!

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 05-03-10 09:50

Jeg har også været i flexjob engang.
Skulle jeg til læge,tog jeg bagefter tilbage til arbejdspladsen og arbejde de manglende timer.
Så var begge partner tilfredse
vvdriver

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 05-03-10 10:00

Det må din fagforening kunne svare dig på... hvis du stadig er i en??

sådan står der hos lærerne

Citat
Behandling hos egen læge, speciallæge, tandlæge eller hospital
Foreningen bliver ofte spurgt om man kan få fri (med løn) til at gå til behandling i sundhedssystemet.

Personalestyrelsen skriver i Personale Administrativ Vejledning således om emnet:

"I visse tilfælde forhindrer sygdom ikke en ansat i at udføre sit normale arbejde, men nødvendiggør, at den pågældende modtager behandling f.eks. hos en praktiserende læge, speciallæge, tandlæge eller på hospital som ambulant behandling.

Den ansatte bør som udgangspunkt søge at tilrettelægge sådanne lægebesøg mv. uden for arbejdstiden. Hvis dette ikke er muligt, er det almindelig praksis, at den ansatte kan få fri uden lønfradrag, idet det samtidig forudsættes, at fraværet søges placeret til mindst mulig gene for ansættelsesstedet".

Hvis en lærer således ikke selv har indflydelse på, hvornår en behandling skal finde sted, er det personalestyrelsens opfattelse, at læreren skal have fri uden lønfradrag.

http://www.fsl.dk/frihed-til-laegebesoeg-mm/

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 05-03-10 10:06

Tak for svaret Nordsted1. Jeg kan ikke tilrettelægge tiden selv, da alle konsultationer skal ske mellom 9 og 12.