/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken plante kan det være? :OC
Fra : mip1983
Vist : 417 gange
85 point
Dato : 04-03-10 21:47

Forhistorie:
Min mor fik solgt sit hus, men desværre fik vi pga. sneene ikke de gamle "familieplanter" med.
Den jeg savner et navn på er en plante som stammer tilbage til min tipoldemor.
Har kigget på kryds og tværs over div. internetsider og i planteleksikon, men uden held, så ville høre om der var nogen herinde, der kunne komme med et godt bud på navnet.
Jeg har til min store ærgelse ikke noget billede af planten

Det er en flerårig plante, med rød træagtig stængel, der har spredt bladstilling med en tilnærmelse af mørkegrøn lancetform. Bladene virker hverken læderagtig eller med små fimrehår.

Blomsten er sart gul og minder om en trompetblomst i miniudgave, denne plante åbner blomsten mere og vender kronen mod solen.

Planten kan få rigtig lange stængler, hvis den står begravet i ukrudt.
Det virker som at den breder sig en anelse ved rodskud.
Det nederste af stænglen, mod rodhalsen danner små nye rodknopper.

Håber at min beskrivelse, kan føre nogen på sporet af hvad den hedder
Om det er det dansk navn eller latinske, har ingen betydning.

Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 04-03-10 21:52

hej.
jeg kan ik hjælpe dig, men tror jeg ved hvem der kan...s en som jeg har købt rigtig mange frø hos, han ved vist rigtig meget om planter... prøv at kigge på hans hjemmeside, der kan du også skrive til ham, trot næsten han kan hjælpe dig.
held og lykke...s

www.barney.dk

Kommentar
Fra : mip1983

Dato : 04-03-10 21:58

Der er i hvert fald et besøg værd, det prøver jeg.
Skriver tilbage hvad udfaldet bliver.
Det er en køn plante og kunne godt tænke mig den i min egen have

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-03-10 22:06
Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 05-03-10 07:49

Det lyder som den vi kalder kl 9. Den åbner først blomsten om aftenen ca ved otte nitiden. Fik den af en gammel kone for mange år siden. Den kommer igen år efter år. Kender ikke det "rigtige" navn. Hvis du kan genkende beskrivelsen, kan du få frø af den eller et eksemplar til sommer.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-10 09:33

Den der kaldes "klokken ni blomst" er natlys Natlys, Oenothera biennis

Men der ligner blomsterne meget langt fra trompetblomst

http://images.google.dk/images?hl=da&source=hp&q=Oenothera+biennis&btnG=S%C3%B8g+i+billeder&gbv=2&aq=null&oq=

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-10 09:52

De eneste jeg kan kan komme i tanke om, der lidt ligner den beskrivelse, både stængel og blomst, det er akelejer.

De fås i et væld af farver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-10 10:18

Hvorfor ikke bare kontakte de nye ejere af huset, de vil da sikkert gerne give jer en aflægger af planten

Eller print din beskrivelse ud og opsøg nogle planteskoler, og hvis de heller ikke kan hjælpe så prøv at spørge her

http://www.kolding.dk/geografisk_have/0028299.asp

De er meget hjælpsomme, men har desværre først åbent fra sidst i april

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-03-10 15:36

http://www.stovbystauder.dk/img/1245840486.JPG

Jacobstige

Men bladende passer måske ikke ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-10 15:51

Smuller, det må da næsten være den plante, jeg synes beskrivelsen passer

Hvor er den blomst yndefuld, sådan en har jeg aldrig set før, kan godt forstå mip1983, gerne vil have den igen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-03-10 16:40

Ja, Nordsted, den eller måske alligevel kl. otte blomsten, ( andre her kalder den kl. ni) altså natlys.

Umiddelbart, tænkte jeg også på den allerførst.