/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
lægning af douglas plankegulv
Fra : JanHansen01
Vist : 1818 gange
75 point
Dato : 04-03-10 11:54

Hej.
Jeg
jeg har købt 200 m2 plankegulv, douglas gran, 30 cm brede, 30 cm tykke og 5 meter lange. Jeg har nogle spørgsmål omkring pris/kvalitet og lægning.
Jeg har givet 400 kroner pr. kvadratmeter - hvad kan man egentlig forvente sig af den pris ?. Jeg var ikke helt tilfreds med kvaliteten og ringede derfor til sælger (der først så gulvet hos mig) - som var enig med mig i at en del af gulvet ikke er godt nok. Umiddelbart er ca 50 m2 skæve planker, nogle er for smalle (så der mangler fer eller not) - og nogle er flækkede. Jeg har lavet aftalen med sælger at jeg har betalt 70%(sælger foreslog faktisk selv 50%), så lægger jeg gulvet og anvender så meget som jeg nu kan, - og så vil han efterlevere de manglende kvadratmeter. Spørgsmålet er så bare, - hvor kritisk kan man tillade sig at være når man har betalt 400 kr kvadratmeteren ?. Mit forslag er skæve og smalle planker beskæres så man kan anvende resten - og flækkede planker beskæres lidt højere op end der hvor de er flækket til - for at være på den sikre side. ? Mht. knaster.. må man vel forvente det til den pris. Jeg må sige sælger virker meget tillidsvækkende, og jeg vil bare lave en fair løsning.

Mht lægning skal det i et rum lægges flydende direte på træ undergulv. Min kone vil meget gerne have at det lægges hmm.. sådan så det desværre følger brædderne i undergulvet - og ikke på tværs. Undergulvet er desværre svingende ca 20 mm - især 2 steder hvor der går bærende stålvanger i undergulvet på tværs. Hvad er bedst at levelere med ? - skal jeg fjerne brædderne der hvor ophøjningen er højst og lægge nogle nye tyndere eventuelt ? - og hvor meget kan normale levelerende undergulve klare ?(altså de måtter man kan købe ) Kan flydespartel være en del af svaret ? - eller er det bedst kun at bruge "rigtige" måtte undergulve og spånplader ?

I 2 andre rum skal jeg hæve gulvet 20 cm, og lægger derfor gulvet på ramme af 195x 90. Jeg har overvejet at isolere da der er kælder under - hvad er det billigste velegnede isoleringsmateriale jeg kan anvende her ? (det er 120 m2 der skal isoleres)

På forhånd tak for svarene

Kommentar
Fra : JanHansen01

Dato : 04-03-10 11:55

ups.. nej de er nu altså kun 30 mm tykke..

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 04-03-10 13:16

Hej Jan,

Udfra din beskrivelse, tyder noget på at det er en meget dårlig sortering. Jo dårligere jo større er svindet. Dit indkøb er på 80.000 kroner, og dine spørgsmål indikerer at du er "nybegynder". Der er ikke svært at lægge et gulv, men det kræver at du kommer rigtigt igang og med det rigtige værktøj.

Så invester nogle kroner på en prof. vejledning. Her et par punkter der bør overvejes:

1. Er plankerne færdigtørret ? Noget tyder på at man ikke har pindet rigtig op under tørringen.
2. Få en faglig udtalelse om sorteringen. Der er ca. 15 forskellige sorteringer
3. Hævning er gulv er "ikke bare lige". Membraner, dampspærre, demensioner og materialevalg

Hvis du efterfølgende får fugtskader, så er dit indkøb og egen "arbejdsløn" spildt. Jeg vil ikke "male fanden på væggen", men måske skal du overveje at lade handelen gå tilbage (Jvf punkt 1 og 2).

En god bekendt købte et gammelt hus med renoveringer af "Hr. godt nok" ... det kom til at koste "Hr. godt nok" ca. 150.000 i erstatning

/PG

Kommentar
Fra : JanHansen01

Dato : 04-03-10 13:49

Tak for svaret - so far.

Tror lige jeg vil fortydlige.
Plankerne er ganske tørre nu, har en fugtmåler og de ligger på mellem 6 og 10 % fugtighed. Plankerne har ligget fint, og jeg burde nok have sagt at ud af de mange fejl er det måske 3-5 stykker som er skæve på den led at det kan skyldes lægningen.

mht. sorteringen.. jamen det er vel en ringere sortering, - men hvad indebærer det- hvor går grænserne. Der hvor min tvivl er, er når planker ikke er flækket men der er lidt åbninger i porene som måske kunne udvikle sig til at de flækkede.

Mht. at kræve at handlen skulle gå tilbage.. er det vel et urealistisk og dårligt krav når sælger nu er enig med en om at produktet ikke lever op til de berettigede forventninger, når man har en ordning hvor man først betaler fuld pris ved fuld levering, og sælger har tilbudt at efterlevere når hele partiet er gennemgået.

Jeg ved godt det ikke er bare ligetil at hæve gulvet.. og så kunne det være fint hvis man kunne udvikle forholdsvis entydige retningslinier omkring dampspærre og materialevalg m.m. - men det er vel til at sætte sig ind i.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-03-10 15:07

Få en tømre med ind over projektet som konsulent og start som medhjælper, for at komme korrekt igang, det er du bedst tjent med, både økonomisk og hvordan dit færdige gulv bliver både at se og gå på i fremtiden, han kender også til prisen på en eventuel dekort du åbenbart skal have.

Held og lykke med opgaven

Kommentar
Fra : JanHansen01

Dato : 04-03-10 15:34

besserwisser.. lyder som en god ide.. har lidt familie som nok kan hjælpe muligvis..

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 04-03-10 16:07

Hej Jan,

Fra mit første svar "Så invester nogle kroner på en prof. vejledning": Kan jo være gode venner eller familie.

Held og lykke med dit projekt !

/PG

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-03-10 16:15

Ok.
hvis du har gulvvarme har sælger så givet dig en garanti for at gulvet er ok til det. Du virker ( uden at genere dig ) lidt uerfaren, få en fagmand med her, det er da en slags penge du skal betale her for skæve planker, som også mangler fjer og not og samtidig skal sortere deres 2. 3. sorterings planker vederlagsfrit.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-03-10 16:37

du skriver, at plankerne er 30 cm brede. hvis de er massive, får du problemer med sprækker imellem brædderne. det kommer ikke med det samme, men i løbet af et par år eller noget i den stil. og du kan ikke lave det som svømmende gulv. de skal sømmes/skrues på strøer og det kræver et helt plant strølag. du må have det gamle gulv op, og så rette strøerne op inden du lægger det nye gulv.
du vi også med tiden få problemer med, at de bliver hule, altså gulvet kommer til at ligne et vaskebrædt. sådan er det med massive gulve. det kan du ikke undgå.
hvis der er betongulv under trægulvet, skal du muligvis have en fugtspærre lagt i. det er nødvendigt hvis betonen er direkte mod jord. isolering er bedst i form af rockwool eller glasuld.
og husk at få isoleret helt op under brædderne. så får du den bedste effekt.

tømreren

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 04-03-10 21:39

et par udgangspunkter:

Se på dinesens hjemmeside, der er et par gode lægnings vejledninger.

tag også fat "træ 41" bogen

http://servicebutik.danskbyggeri.dk/C1256C6F0050C67D/0/B40B606271633220C1256F50003D036E!opendocument

400 kr pr m2 er helt vildt billigt for gulv i den størrelse.