/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Dyrt at tage DNA prøver fra folk?
Fra : ItsGreen
Vist : 2215 gange
100 point
Dato : 04-03-10 00:42

Jeg sad lige og læste om et gammelt mord som påvirkede mig meget da jeg var barn/ung. Mordet på Marcela Guerrero Mieres der blev myrdet i 1989 ved Avedøre Holme.

http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/drabssager_-_1989.html

Jeg tror aldrig jeg er kørt forbi i bil uden at tænke på den stakkels pige.
Men jeg læste at politiet i 2005 fik DNA prøver fra hendes tøj.
Men hvad venter de så på?
Er det alt for dyrt at gå igang med at tage prøver fra de f.eks 300 mest oplagte? Man kan vel regne sig frem til hvilken alder morderen ca. har haft. Han må have været mellem 15 og 111 år, nok mere sandsynligt mellem 15 og 59 år.
De kunne starte med alle dem der var mistænkt også selvom de havde et alibi. Så kunne de dvide til alle der ejede en Puch maxi dengang i en radius på 30 km.
Og så videre og så videre.

Men er det meget urealistisk og alt for dyrt og omfattende?
Det ville da bare være dejligt at få spærret det afsporede rovdyr inde.

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 04-03-10 00:45

Glemte lige at nævne at jeg går ud fra at alle ville melde sig frivilligt til at få taget blodprøve. Ellers er de da tarvelige. Det er jo en meget vigtig sag. Hvis politiet ikke prioriterer sager som denne, så vedd jegi kke hvad de ellers prioriterer.

Men der er vel en grund til at de ikke gør det. Men jeg syntes da personligt at det er 12 millioner værd i arbejdstimer og hvad der ellers skal til

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-10 01:21

Blodprøver er dyre og besværlige. Det er nok at skrabe i munden med en vatpind fpor at få dna til en prøve. Så behøves ikke en læge at medvirke.

Men det kan ikke ovelades til hvem som helst. Sikker personidentificering er meget vigtigt.

Regn ikke med at morderen melder sig frivilligt til prøve.
Og så er frivillighed intet værd.

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 04-03-10 02:35

Nej men den der ikke melder sig er vel den der er skyldig Så kan man grave lidt dybere i vedkommendes fortid. Men ved hvad du mener.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-03-10 06:29

God morgen

Grudlægggende burde vi vel alle aflevere vores DNA - stregkode, til et fælles register.

Jeg tænker lige dog også lige, hvilke elementer gør denne sag mere interessant end andre øvrige uopklarede mordsager?

vh Ben

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-10 08:19

Dna beviser kun at du har vært på stedet.Det beviser ikke at man har begået en forbrydelse. Det er også det samme med fingeraftryk.Det siger ikke om hvornår du var der.Har du vært på et sted 1 år i forvejen, så kan man muligens finde dna eller fingeraftryk.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 04-03-10 10:24

Nårh ja. Den var vigtig.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-10 12:02

Kandu har dine dna carsten85