/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad er det maksimale rykkergebyr?
Fra : Nozone9000
Vist : 999 gange
30 point
Dato : 01-03-10 22:19

Min kæreste har netop modtaget en rykker(Den første) fra Aalborg kommune vedrørende for meget udbetalt i boligsikring. Det oprindelige beløb er på 535 kroner og kommunen har så lagt 250 kroner oveni.
Regningen skal selvfølgelig betales, men må man som offentlig instans pålægge så stort et gebyr på en regning? Det svarer jo til næsten 50% af det oprindelige beløb.

Accepteret svar
Fra : johanma

Modtaget 40 point
Dato : 01-03-10 22:24

Citat
Hvis der er tale om en ydelse, som opkræves af kommunen eller amtskommunen, kan du pålægges at betale et rykkergebyr på "højst 250 kr." - som der står i loven. De fleste kommuner har imidlertid valgt at se bort fra ordet "højst", så de opkræver fast 250 kr. i rykkergebyr.

http://www.juraeksperten.dk/rykkergebyr_og_strafrente.html

Godkendelse af svar
Fra : Nozone9000

Dato : 01-03-10 22:29

Tak for det hurtige svar :)

Selvom det "ikke" var det jeg ville høre :P

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 01-03-10 22:45

Troede faktisk heller ikke at de måtte tage så meget... Synes også at det lyder lidt groft at de fast tager så meget de kan få...

Her er lige et link til loven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129544

Kommentar
Fra : hendes

Dato : 03-03-10 10:04

Har du/I modtaget regninger fra DONG ? der er der gebyrer på det tredobbelte af selve elafgiften. Er dette mon lovligt, jeg mener det er svindel - eller 'skjult' skat ??