/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skifte bærekygle
Fra : Sindt01
Vist : 2076 gange
200 point
Dato : 01-03-10 21:00

Er der nogle der ved hvordan man skifter bærekugle på en mitsubitsi carisma fra 98.

Skal den presses af/på eller skal den bare skrues/sættes på plads.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-03-10 21:06

Du skal have den af, og da trænger du et specialværktøj. Men hvis ikke den sidder så hårdt så kan du prøve at løsne møtriken og slå på møtriken med en hammer.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-03-10 06:08

køb en værkstedshåndbog. den koster ca 200 kr og der kan du se trin for trin hvad du skal gøre. fåes hos thansen m. fl.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 02-03-10 10:12

Citat
køb en værkstedshåndbog. den koster ca 200 kr

Lån værkstedshåndbogen på biblioteket,gratis
vvdriver

Kommentar
Fra : lauter

Dato : 02-03-10 12:40

Da vognen er fra 98 sidder den helt sikkert meget fast. Du skal have fat i en aftrækker til bærekugler - den ser sådan ud : http://www.refako.dk/images/2222/Us/449.jpg. Det er straks lettere at montere igen idet du blot monterer hubben til bærekuglen og spænder møtrikken. Hvis du ikke har en tabel med spændingsmoment, så spørg hos din reservedelsmand.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-03-10 18:32

Du skal bruge en presser for at skifte den, og hvis du ikke har adgang til en presser er det letter at købe en ny bærearm hvor den er monteret i, desvære er det også noget dyre at købeb en ny bærearm.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-03-10 19:29

Jeg har da aldrig nogensinde haft brug for aftrækker eller presse for at skifte en bærekugle

Der skal bare tæskes løs med en hammer ind på siden af hvor konus er.

Og inden der kommer nogle "kloge" bemærkninger, det er altså også hvad 9 ud af 10 mekanikere gør, også på autoriserede værksteder

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 02-03-10 20:28

Citat
Der skal bare tæskes løs med en hammer ind på siden af hvor konus er.

Nu er det en japaner, så der er sgu ik så meget plads til at tæske på.

Har lige haft skruen løsnet men kunne ikke få den til at give sig.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-03-10 20:34

Nu ved jeg ikke hvilken bil du har.. Men ham jeg lærte det af har været toyota mekaniker i 12 år nu

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-03-10 20:57

Brug ikke vold!! Så finde en større hammer...

Accepteret svar
Fra : rocoolsen

Modtaget 200 point
Dato : 03-03-10 17:55

Bærearm af og slå den ud ( kan være med låsering i top, det er der på nye bærekugler )

Godkendelse af svar
Fra : Sindt01

Dato : 08-03-10 22:15

Det var lige det mekanikeren gjorde. Kunne ikke løsne den ene bolt på bærearmen, så jeg kørte på værksted med det. 25 minutter så var det klaret.

Tak for svaret rocoolsen.