/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasforbrug
Fra : kb_nielsen
Vist : 5894 gange
100 point
Dato : 01-03-10 17:20

Hej

Skal lige høre et par "kloge hoveder" herinde om gasforbrug her i den kolde tid...

Jeg fik skiftet mit gode gamle oliefyr i oktober måned, og er nu den lykkelige ejer af et Weishaupt kondenserende gasfyr. I de 5 år vi har boet i vores hus på ca. 150 m2, har vi ca. brugt 2450 L olie om året. Huset er standard villa fra 1969 uden synderlig ekstra isolering.

HNG har omregnet mit olieforbrug til ca. 1800 M3 gas om året.

Her i den rigtig kolde tid har jeg brugt 613 M3 gas på 43 dage svarende til ca 14,2 M3 i døgnet (fra 17/1 - 28/2). Det synes jeg er rigtig meget, men har ikke rigtig noget at sammenligne med. Jeg kan kun konstatere, at jeg tidligere år har brugt i omegnen af 12 liter olie i døgnet i de kolde tider - altså mindre olie end gas på trods af, at gasfyret er helt nyt og moderne...???

Slutteligt skal det sige at vi holder 21 grader i huset - det samme som da vi fyrede med olie og vi bader hverken mere eller mindre end tidligere.

Men hvad siger andre med mere gas-erfaring end jeg??

Pft / Kenneth

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-03-10 17:42

Vi har i hele januarog hele februar til sammen brugt 490 m3.

Vores forudsætninger er: 21 g. To voksne. 130 m2 hus - en etage. 300 mm på loftet og lavenergiglas. Før ekstra 150 mm på loftet og før lavenergiglas, brugte vi ca. 1550 m3 årligt. efterfølgende bruger vi nu melle 1000 og 1100 m3 årligt.

Iøvrigt har vi endvidere mekanisk udluftning med varmegenindvending, så her er der et yderligere tab.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 01-03-10 18:01

for at sammenligne med andre år kan du graddagesystemet

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/graddage.htm

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-03-10 18:06

Vi har brugt 989 i januar og februar, dvs. 16,7 m3 pr. døgn.

Gns. 3 voksne ( 2 faste + det løse).
124 m2, på 2 etager, isoleret hus fra 1924- lavenergi vinduer.

Kælder med en radiator, kun et glas vinduer.

Så det er jo væsentligt mere

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-10 18:25

kb_nielsen

Jeres forbrug svarer meget til vores.Vores hus er fra midt 70`erne. 137 kvm.Isoleret efter datiden.
Har købt 100 mm. mere. Men det ligger stadig i ruller på loftet.(Træls arbejde).
I Januar brugte vi 398 M3/12,83 M3 pr.døgn. I Februar 340 M3/ 12,14 M3 pr.døgn.
Vores gasfyr er en Vaillant,fra 1994.Jeg synes også,det er for meget.
Jeg tror nu også,at gasselskaberne var/er gode til at "smøre" kunderne.Vi blev lovet at der var større
effekt i en M3 gas,i forhold til liter olie.Det har jeg aldrig mærket.Ligeledes ville prisen altid ligge lavere på en M3 gas end L olie. Det har jeg nu heller ikke observeret. Tværtom,de er lynhurtige til at hæve prisen,når olie prisen,er opadgående.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-10 18:30

Citat
Vi har brugt 989 i januar og februar, dvs. 16,7 m3 pr. døgn.
????????????????

Mosebaek.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-03-10 18:35

Citat
????????????????

Mosebaek

hvad er det du ikke forstår eller er du bare forarget ??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-03-10 18:40

det er sgu´ da også bekymrende, at vi har brugt så meget, eftersom vores
forbrug årligt er omkring 2000 m3 normalt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-10 19:00

Det må du altså undskylde, smuller54.

Jeg fik simpelthen ikke læst dine tal ordentlig.

Men nu har jeg taget brillerne på.

Mosebaek.