/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Drivhus/udestue planter?
Fra : Reichstein
Vist : 2267 gange
50 point
Dato : 01-03-10 07:52

Vi har et drivhus på ca. 10 m2, der er af den type, som er bugget på huset, så vi kan gå der ud fra vores køkken/alrum. Det er vestvendt og får sol fra omkring middag til den går ned. Vi bruger det fra meget tidligt forår, til at sidde nyde "haven" inden det er varmt nok endnu udenfor.
Vi vil meget gerne have lidt blomster og planter, - måske lidt krydderurter, i det hele taget noget der er rart og se på, og som måske endda dufter. Vi har en vin, som er meget villig til at give et væld af druer hvert år, men det er egentlig også det eneste vi har held med, fordi det bliver for varmt for de fleste planter. Vi har prøvet at sætte tomater flere gange, men har opgivet det, fordi der sker det at de render alt for hurtigt i vejret, og udbytter bliver tit "brændt" i stykker.
Vi kunne godt bruge et forslag til planter/blomster der han tåle varmen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-03-10 08:13

1 . du kan kalke nogle af vinduerne eller opsætte "sol net" anbefaler solnet da dette kan tages ned uden den store besvær
2. indsæt termopumpe på et vindue

vi har tomatplanter, skole agurk, melon, chili og peberfrugter

chili og peberfrugterne vokser ikke så hurtigt som tomat og agurk

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-03-10 08:16

prøv med skygge pasta kan købes i plante skoler bygge center eller hæng et lagen op til at skygge
for planter når der er meget sol

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 01-03-10 08:36

Vi kan kun åbne do vinduer på ca. 60 x 60, og døren. Vi vil helst ikke til at dække af med kalk og net, der er derfor vi søger forslag til vækster der kan tåle varmen.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 01-03-10 10:27

så er det kun plastik blomster

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 01-03-10 10:31

Tak for sangen ove112. Jeg stiller et seriøst spørgsmål, og forventer et seriøst svar.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 50 point
Dato : 01-03-10 11:14

Hejsa.
Hvis du har mulighed for det så stil dine tomatplanter inde langs væggen.
Jo yderligere de kommer mod glasset jo mere bliver de brændt.
Peberfrugter nyder meget varme og ligeledes agurkplanter.
Vi sætter vores agurkplanter ude ved vinduerne. Det i sig selv giver lidt skygge til tomaterne .
Der kommer jo store blade på agurkerne og det giver skygge i sig selv.
Lad dør og vindue stå åbent lige så snart der en varme nok i drivhuset.
Brug en spray flaske med vand til tomaterne og sprøjt dem over i løbet af dagen.
Det kan du også gøre med agurkerne når de er kommet op i størrelse men HUSK aldrig vand ned omkring selve roden på dem, så rådner de.
Held og lykke med det.

Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 01-03-10 11:22

Tak for svaret piaskov. Det er nu lige så meget blomster, urter m.m. vi gerne vil ha tips til

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-03-10 11:26

[CITAT] Det er nu lige så meget blomster, urter m.m. vi gerne vil ha tips til[/CITATOk ja.
Vi har købt nogle af de store hvide "murespande" i fakta.
De har dem på tilbud en gang i mellem.
Det smarte er der er hank i så de hurtigt og nemt kan flyttes i haven når de skal bruses over.
Vi har nerier i mange af dem og de blomstre lystigt.
Oliventræ også og de opstammede hawaiblomster er bare supergode.
Overvintre kan det hele jo også så ingen problemer der.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-03-10 11:29

chili urt og karry

urter er som regl meget hårførte at kan godt stå udenfor

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-03-10 11:29

Hov ..glemte lige at fortælle at de har citrontræer på tilbud ...mener det er i Fakta i denne uge.
Sådan et har vi også.
Krydderurter i lange baner der er det kun fantasien der sætter grænser.
Men husk hvis i sætter mynte så skal det stå for sig selv i en krukke.
Det breder sig meget så på den måde kan du styre det.