/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fremleje og folkeregister
Fra : Krummen
Vist : 10765 gange
100 point
Dato : 01-03-10 00:02

Kan man, hvis man har folkeregister et sted, fremleje en lejlighed i eksempelvis København forblive tilmeldt folkeregisteret hvor man kom fra og dette er en anden end Københavns kommune??

Hvis det forudsættes, at udlejer (administrator af lejligheden) har accepteret en fremleje af lejemålet, kan vedkommende så efterfølgende nægte dette, hvis vedkommende som fremlejer lejligheden ikke flytter sin folkeregisteradresse til fremlejemålet?.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 01-03-10 00:36

Du må bruge ordene rigtigt, ellers kan man ikke forstå hvad du mener.

Når du skriver fremleje mener du så som lejer eller udlejer.

Man kan kun have folkeregisteradresse et sted. Det skal være der hvor man faktisk bor mest, men man kan godt bo andre steder ind imellem.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 01-03-10 01:39

transor har ret, hvad mener du entlig???????????

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 02:16

Okay...så laver jeg det om til en tegneserie - Det var klodset formuleret

1. Altså..... Et myndighedsspørgsmål: En person bor i Jylland og er tilmeldt folkeregisteret der, vil gerne leje en lejlighed i København da han har fået arbejde i byen i et par år. Han kender en som har en lejlighed i København og denne person vil gerne fremleje denne lejlighed til gutten fra Jylland. Gutten fra Jylland vil gerne beholde sin folkeregisteradresse i Jylland og ikke tilmeldes folkeregisteret i København, men udelukkende være der ca. 3-4 dage (nætter) om ugen, for at have et sted at sove. Det er billigere end at bo på hotel, (hvilket formentlig er tilladt selv om han beholder sin folkeregisteradresse i Jylland). Er dette tilladt??

2. Kan en advokat som administrerer en lejlighed i København nægte en lejer, at han fremlejer sin lejlighed til en person, som ikke flytter sin folkeregisteradresse til den adresse som vedkommende fremlejer?

Var det mere forståligt??

Kommentar
Fra : webm

Dato : 01-03-10 08:43
Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 09:50

Tak webm. Men det er folkeregisteret i forhold til fremleje der er spørgsmålet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-03-10 10:04

Husejeren (måske boligforeningen) kan godt have regler om hvem man må fremleje til.

En af reglerne kan være at det ikke må have karakter af hoteldrift. Derfor kan de nægte at godkende en person, som ikke flytter adresse.

Det er husejerens lovlige valg, og har ikke noget direkte med folkeregisterregler at gøre.

Der har også i visse kommuner med boligmangel været regler om at man ikke må have "tomme" lejligheder. Jeg ved ikke om den gælder mere i København.

Husker du balladen med Ritt Bjerregårds ekstra lejlighed i København ?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 10:30

LOOOL der er mange gætterier og forkert viden som luftes

Jeg har lige talt med Københavns folkeregister og de svarer entydigt: Man må kun være folkeregistertilmeldt 1 sted i landet og man skal være tilmeldt der, hvor man opholder sig mest...dvs sover flest nætter om måneden.

Men det giver mig ikke svaret på, om der er klare regler for, hvordan udlejer (administrator) af lejelejligheden stiller sig, når lejligheden fremlejes til en, som IKKE flytter sin folkeregisteradresse til den fremlejede lejlighed, men beholder den i Jylland.

Måske klogt at tage kontakt til LLO, og høre hvad de siger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-10 10:49

Hvis begge boliger er lejeboliger, så skal der være en person tilmeldt på adressen.

Hvis der ikke bliver tilmeldt en person på den lejlighed, som kan fremlejes, så er jeg bange for at lejemålet bliver ophævet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-10 11:11

Krumme

Den problematik du fremkommer med er meget velkendt i folkeregistrene. Der spekuleres meget i hvor man har sin adresse. Det gælder ved kærester og forhøjet børnetilskud, ved boligsikring og ved pensioner. Det bruges også om efteråret til at bestemme hvor man det næste år skal beskattes.

Kommunerne bruger en del penge på at kontrollere om folk snyder, de har ansat folk til at kontrollere. Men hvis ingen af ovenstående er gældende, ingen tilskud fra kommunen, så skulle problemet ikke være så stort.

Der har de seneste år været en del drengestreger med at unge mennesker melder flytning på en anden. Derfor er reglerne lavet om, så hvis en person melder flytning til. f.eks. min adresse, så får jeg et brev fra kommunen, og så skal jeg godkende at den person flytter ind og det skal kommunen vide at jeg godkender. Ellers kan personen ikke tilmeldes.

Sådan som du beskriver det, så kan han godt have adresse i Jylland. Men så kan han ikke trække kørsel fra i skat.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-10 11:14

Der var jeg lidt for hurtig.

Jeg glemte at: Hvis et lejemål er godkendt til fremleje, så skal der i princippet bo en person i lejligheden. Hvis han kun overnatter få nætter, så kan han risikere at ham der administrerer lejligheden lejer den ud til anden side.

At fremleje en lejlighed betyder at der skrives en lejekontrakt.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 11:39

Citat
Men så kan han ikke trække kørsel fra i skat.
Selvfølgelig må han da det, hvis det med folkeregisteret er i orden. Men selvfølgelig KUN den faktiske kørsel. Og nej der er ikke tale om nogen form for kommunale tilskud i form af boligsikring, børnepenge og hvad ved jeg.

Men et andet problem er det med kommuneskatten. Der forsøges hvert år af en bestemt velhavende del af befolkningen det stunt med at flytte folkeregisteradresse til en billig kommune og 5 dage efter flytte tilbage til den oprindelige adresse, for på den måde at blive lignet i den billige kommune.

Holy shit...det er edderbroderemig kompliceret. Det var sgu nok nemmere i Afghanistan, men der kan man ikke få flæskesteg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-10 11:57

Og så starter jeg ud med at komme med en formodning om hvorfor den model ønskes:

Noget med uberettiget transportfradrag

Men nej, den går ikke.

Loven siger, at man har pligt til at tilmelde sig folkeregisteret på den faktiske adresse man bebor.

Citat
Kan en advokat som administrerer en lejlighed i København nægte en lejer, at han fremlejer sin lejlighed til en person, som ikke flytter sin folkeregisteradresse til den adresse som vedkommende fremlejer?

Ja, det kan han, da han i modsat fald ville være medvirkende i en lovovertrædelse...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 12:11

Ja du kunne godt have ret Dova, men hvor utroligt det end lyder, så er der trods alt stadig ærlige skatteborgere tilbage i Kongeriget, og vedkommende som skal arbejde i København vil naturligvis udelukkende trække den kørsel fra, som faktisk foretages og selvfølgelig efter gældende regler

Det er vel heller ikke en udlejers opgave at sørge for, at skattevæsenet ikke bliver snydt...eller er det, for så må det jo fremgå på tryk et sted.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 12:13

Så må en isenkræmmer vel heller ikke sælge knive, da han i så fald kan være medvirkende til mord.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-10 13:10

Krumme En udlejer vil ikke have tomme lejligheder og det vil Københavns Kommune heller ikke have, så den skal udlejes. Det er sådan et princip de har.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-03-10 16:46

du kan sagtens beholde din folkeregisteradresse i jylland. det giver iøvrigt en god mulighed for at få et fradrag, diæter, som er ca 635 kr om dagen. så det ville være tåbeligt at flytte adressen. og hvis du alligevel er i jylland hver weekend , eller næsten, er det ikke noget problem. jeg har selv arbejdet på den måde i snart 25 år, så jeg kender lidt til det.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 16:59

Jaaaaaa trimare. Det er jeg og de fleste i tråden godt klar over.

Komplikationerne opstår når den pågældende som vil bibeholde sin registeradresse i Jylland skal fremleje en lejlighed i København. Københavns kommune forlanger at der er en person tilmeldt folkeregisteret på adressen, da den ellers betragtes som tom og SKAL genudlejes. Den må kun stå tom i et vist stykke tid. Udlejer administrator den ikke, pålægger kommunen adm at udleje den inden for en vis frist. Overholdes dette ikke har Kbh. kommune genudlejningsret og vil øjeblikkelig bruge denne ret. Det vil tage dem under 10 sek. at genudleje en pæn centralt beliggende toværelses lejlighed på 60 m² til 2.300 kr om måneden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-03-10 00:27

Er problemer da så stort? Han kan flytte ind, eller han kan bo på vandrehjem.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-03-10 00:46

Ja eller leje et værelse hos en privat...så enkelt er det

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-03-10 13:40

Tjaeee... der har været mange gode forslag, men ingen kendte reglerne.

Lad mig her kort skitsere dem. Hvis man ønsker at leje/ fremleje en bolig i København og bibeholde sin folkeregister i en anden kommune, skal man søge om det hos Center for Byggeri.

Dette er fremgangsmåden som eksempelvis folketingsmedlemmer gør, idet mange af dem har bopæl andre steder i landet end København, men på grund af deres arbejde opholder sig i min. 180 dage om året i København. Som en yderligere betingelse for at få dispensation fra bopælspligten (som her defineres som værende tilmeldt folkeregisteret på adressen i København) skal man have en tilknytning til adressen, hvor man har sin oprindelige folkeregisteradresse. Denne tilknytning kan over en bred kam være familie...kæreste, kone, børn, far, mor, søskende etc.

Endelig skal Center for byggeris eventuelle tilladelse konfirmeres af folkeregisteret i København, men det ses sjældent at de siger nej (som skal begrundes), hvis C f B har accepteret.

Det er fandme utroligt, at man skal bore i det på den måde. De første svar jeg fik i det ordinære system var, at det var et forsøg på at omgå reglerne og svaret var nej nej nej...bla bla. Inkompetente skvadderhoveder

Gu ved hvor mange der ville have givet op på halvvejen, og dermed ikke fået deres lovsikrede ret, hvis de var rendt ind i den bureaukratiske myndighedsmur som jeg er stødt på i går og idag.

Hvem hulen skal nu have point LOOL Godt de er pisværdiløse

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-03-10 15:25

I disse nedgangstider forventer du vel ikke super veluddannede mennesker i kommunen? Eller andre steder. De er fyret, de blev for dyre i drift. Så du har ret, de fleste ville give op.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-03-10 16:17

Veluddannede mennesker i en kommune....Det ved jeg ikke granner...Jeg forventer i hvert tilfælde ikke at blive fyldt med løgn, og uanset hvor snotdum man er, kan man jo bare give bolden videre til sin overordnede. Jeg har jo påvist, at der "oppe" i systemet er folk som ved, hvordan landets / kommunens love / regler mv. fungerer i praksis og dermed giver borgerne den ret som de har.

Og du kan den ondelynemig regne med, at der er et par kommunalskvadderhoveder i Københavns kommune der får et brev fra mig, med en beskrivelse af dissektionen af deres hjerner med kopi til deres overordnede med kopi til deres overordnede med kopi til deres overordnede

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-10 18:11

Krummen

Godt gået , men nu tror jeg heller ikke, du er den nemmeste at "bide skeer med"

Når du nu sender breve til kommunen, så send også et til administrator af lejligheden

Citat
Kan en advokat som administrerer en lejlighed i København nægte en lejer, at han fremlejer sin lejlighed til en person, som ikke flytter sin folkeregisteradresse til den adresse som vedkommende fremlejer?

Netop det spørgsmål har været oppe at vende flere gange på kandu. Og jeg tror at de, der har spurgt om det samme, som du har gjort her, har accepteret et svar "Nej det kan ikke lade sig gøre"

Du burde skrive det som et tip .... men det kan du jo ikke ... men send mig et udkast, så skriver jeg et tip.

Jeg synes det er en oplysning, som alle burde kende til.

Jeg har jo selv skrevet i denne tråd, at det ikke kunne lade sig gøre

Godkendelse af svar
Fra : Krummen

Dato : 05-03-10 08:37

Tak for svaret transor.

Ingen gav det rigtige svar, men du henledte min opmærksomhed på den klodsede formulering, så du skal ha poængerne

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-03-10 11:29

Til orientering er reglerne anderledes i Frederiksberg kommune end i København.
I Frederiksberg kom. (oplyst af Frederiksberg teknisk forvaltning) skal man bare flytte ind i den lejlighed man har lejet / fremlejet og undlade at tilmelde sig folkeregisteret.

Folkeregisteret i Frb. Kom. fremturede i første omgang med samme sang som i Københavns kom. med den samme stereotype sang, om at man IKKE kunne have 2 folkeregisteradresser, så NIX BIX. Men efter at have anskueliggjort for hende, at det havde hun vist ikke en skid forstand på, blev jeg omdirrigeret til teknisk forvaltning, som altså vidste anderledes besked.

Når rb. kommune senere samkører folkeregisteradresser, (leje / fremlejemålet figurerer som værende tom, men formentlig med en postadressant) vil man blive plukket ud og modtage et brev, hvori man anmodes om at flytte sin folkeregisteradresse. Dette besvarer man så med at årsagen til at man ikke har flyttet register adresse er, at man arbejder området hvor man har lejet / fremlejet en lejlighed og pendler frem og tilbage og at man ønsker at bevare sin tilknytning til det sted, hvor man har sin folkeregisteradresse. Efterfølgende får man en accept på dette. Det lyder enkelt ik??

Når Københavns kommune er mere restriktiv hvad dette angår, er det formentlig fordi at de er "bange" for at en masse provinsboere lejer/ fremlejer en billig hyggelejlighed i København og dermed optager en lejlighed til en fornuftig pris, for en af de mange som mangler bolig i København.

Jeg er stadig lige forundret og pissed off over, at man bare uden videre afviser. Det er sgu da at nægte en folk deres borgerret og formentlig osse pisulovligt at vildlede en borger på den måde.

Fucking lorteland...Næææ lad os flytte til Mellemøsten. Der skyder man bare den ignorante skiderik som siger nej LOOOOL - Hvor svært kan det være?