/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gule ærter
Fra : tararam
Vist : 3536 gange
75 point
Dato : 28-02-10 17:25

Jeg vil lave gule ærter som MOR lavede i sin tid, men når jeg læser opskrifter igennem, så skal ærterne i nogle af opskrifterne ligge i vand natten over først, og i andre opskrifter bare koge i vand i 2 timer.

Hvad er det rigtige, eller hvad er forskellen på det færdige resultat.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 28-02-10 17:48

Er det ikke et spørgsmål om de gamle gule flækærter ,som skulle ligge i blød...
Og møllerens gule ærter som er topmoderne og behandlede. ?
Hilsen Mcloud

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-10 17:49

Forskellen på det færdige resultat er, at der ikke er nogen forskel

Iblødsætningen gør blot det, at det forkorter kogetiden meget.

Men det er jo sådan set ligegyldigt, da kød/ben o.s.v. alligevel skal koge så længe.

Men okay, så forkorter det tiden hvor du skal røre i det, for at undgå at ærterne brænder på, hvis altså man først koger kødet og så tilsætter de opblødte ærter og koger dem med det sidste stykke tid.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 85 point
Dato : 28-02-10 17:50

Ved at sætte ærterne i blød natten over forkorter du kogetiden af ærterne med ca 1 time, så det har jeg altid gjort.

Om det gør en forskel i smag mv. ved jeg ikke, men det sparer på energien, og er ikke besværligt.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 28-02-10 18:18

Jeg ville købe en rulle færdige gule ærter, og koge kød sammen med en masse urter, herefter spæde de færdige g.ærter op med suppen. Ingen kan smage forskel og det tager den halve tid.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-10 18:52

Brug du bare Møllerens gule ærter, det gør vi her i huset og du kan ikke se eller smage forskel på de færdige ærter, gammeldags flæk ærter skal stå i blød for at forkorte kogetiden, Møllerens ærter er formalede til grov mel og presset i piller, pillerne opløses i vand og kogetiden er kort fordi ærterne er i mel form, suppen fra kødet kan du spæde ærterne op med hvis de er for tykke, og husk så at der skal serveres eddike i en lille kande, det sætter prikken over ièt.
Hjemmelavede ærter - enten fra Mølleren eller flæk ærter - smager meget bedre end den færdig kogte du kan købe i rulle

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 28-02-10 22:08

Der er meget stor forskel på møllerens og flæk ærter. Jeg synes i hvert fald at møllerens har en tedens til at blive grynede og flæk ærter bliver meget mere cremede.
Det er rigtigt at det er kogetiden der ændres ved tiden det står i blød, men det har også betydning for det færdige resultat, hvor meget de koger ud, men kan du ikke lide at der er lidt bid(ærte stykker) i suppen, kan det klares, hvis du har en blender.
Jeg plejer altid at skylle de tøre ærter godt inden de sættes i blød, så skummer de ikke ret meget når de koges.
Kødet er efter min mening også vigtig. En klump oksekød, ca. et kilo medister og så et pænt stykke røget bacon. Der serveres med stærk sennep ved siden af.
Et lille tip er også at sætte en lille kande med eddike på bordet. der er forskel på hvor tyk folk kan lide suppen. Med et lille skvæt eddike bliver den tykkere.
Lav nu nok, da anden dags ærter er de bedste.
Der er slet ikke svært at lave, det tager bare lidt tid at koge det hele.
Det er heller ikke alle opskrifter der skriver at du skal bruge suppen fra kødet og grønsagerne til at lave de gule ærter på. Det SKAL du det er meget vigtigt for smagen.
Et andet tip er også at gryden du arbejder i kun kan blive for lille. Hvis du ikke har, så lån/ få fat i en stor suppegryde.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 01-03-10 07:49

den med de færdige i rulle, kan godt anbefales. Irmas gule er faktisk bedre end mange af dem folk selv laver, Den mængde de fremstiller gør, at der er saft og kraft i dem. Supler med små syltede løg, lidt extra timian og en pose frosne grønsager.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 09-03-10 16:49

Jeg synes i høj grad, at der er forskel på smagen af Møllerens gule Ærter og så dem, man laver selv. Det er da ikke noget særligt at sætte nogle ærter i blød, og så kan man sætte dem i ovnen (200*), så skal man ikke røre så meget i dem.
Gør dig selv den tjeneste at lave ærterne fra bunden.
mvh nusa

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 26-05-10 06:57

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-05-10 08:36

Selv tak, tararam, med den maj vi har er det stadig sæson for gule ærter, men det er vist også det eneste gode man kan sige om vejret!