/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
matemtikopgaver linær regrasion
Fra : mollymelissa
Vist : 1562 gange
200 point
Dato : 28-02-10 17:00

Jeg sidder her med denne opgave, og har nu prøvet i 2 timer at løse den..
er der nogen kloge hoveder der ude, der evt. synes det er let? (: Og som har lyst til at fortælle mig hvordan man gør.. jeg siger ikke i skal lave den! men har virkelig brug for hjælp..

Nogle gymnasielever har undersøgt, hvor hurtigt et fyrfadslys brænder. Først fandt de, at lyset vejede 20 g og den lille aluminiumbeholder 0,8 g. Herefter tændte de lyset, vejede det med mellemrum og fik følgende tal:

x 0 5 10 18 27 32
y 18,9 18,7 18,5 18,2 17,8 17,6

1. Påvis, at vægten y afhænger lineært af tiden x.
2. Bestem en forskrift for linjen.
3. Hvad vejer lyset efter 15 min?
4. Hvor lang tid går der, før der er brændt 2 gram af lyset?
5. Hvornår er lyset brændt ned?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-10 17:28
Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-10 17:30

Så kan det hele aflæses på den linie der forbinder punkterne....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-10 17:31

Citat
Hvornår er lyset brændt ned?

Jeg vil dog våge den påstand at det IKKE kan udregnes, da det afhænger af "kvaliteten" (der er altid smårester der ikke brænder)

Accepteret svar
Fra : ME.alexander

Modtaget 210 point
Dato : 28-02-10 17:32

Til dette brugte jeg selv en TI-89 i min gymnasietid.

Da jeg går ud fra at du selv er blevet bedt om at købe sådan en så vil jeg herunder beskrive hvordan man gør med en TI-89'er:

Tænd for den og gå ud i menuen hvor du ser alle dine applikationer.
Der vælger du stats/e-list editor, er ikke helt sikker på navnet men du vil nok kunne genkende det når det er.

Derefter indtaster du dine X-værdier i list 1 og dine Y-værdier i list 2.

Når dette er gjort så trykker du på F4-knappen og vælger regressions, vælg den anden valgmulighed for lineære regressioner (y=ax+b).

Herinde i denne menu vælger skriver du ind i x-values: list 1, og i y-values list 2, præcis som de var benævnt inde i den liste hvor du indtastede dem i starten.

Herefter trykker du enter og der går en kort mængde tid og så popper der en ny boks op der indeholder data som følgende: R^2, R, A, B og en anden mængde irellevante tal.

Du skal her notere R^2 værdien, A og B.

R^2 værdien er vigtig af den årsag af at den fortæller hvor gode dine A og B værdier er i henhold til dine målinger.
En R^2 værdi er god når den er over 0.90 og ringe derunder. Dvs. hvis den linje du kan lægge af A og B værdierne ikke ligger særlig godt i henhold til dine punkter, hvorimod hvis den er over 0.90 så er det en acceptabel linje, disse tal er nogle mine egne fysik og matematik lærere har benævnt acceptable, dine egne har muligvis andre forhold til dette.

Dine A og B værdier siger sig selv hvis du indsætter dem i formlen (y=ax+b)

God fornøjelse (håber virkelig du har den lommeregner :D)

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 28-02-10 17:33

Citat
[CITAT]Citat
Hvornår er lyset brændt ned?

Jeg vil dog våge den påstand at det IKKE kan udregnes, da det afhænger af "kvaliteten" (der er altid smårester der ikke brænder)[/CITAT]

Tjah, man kan vel komme med et tilnærmelsesvist bud ud fra at lyset er idéelt og ikke realistiskt ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-10 17:44

Citat
Tjah, man kan vel komme med et tilnærmelsesvist bud

Ja da, men så dur lommeregneren IKKE

Der er det kun DIG der kan se resultatet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-10 17:46

Citat
Påvis, at vægten y afhænger lineært af tiden x.

Og hvordan vil du PÅVISE det på en lommeregner (uden at vedlægge den)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-10 19:57

Mener efter mindste kvadraters metode?

Brug

=LINREGR()

i Excel

Godkendelse af svar
Fra : mollymelissa

Dato : 02-03-10 21:32

Tak for svaret ME.alexander.