/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
AEG Opvaskemaskine Favorit
Fra : Oldboston
Vist : 10733 gange
100 point
Dato : 28-02-10 16:34

2 1/2 år gammel opvaskemaskine standser midt i vaskeprogrammet med fejlkode 30, som betyder, at vandbeskyttelsessystem er aktiveret. Dette gentager sig ofte, og især næsten hver gang maskinen har fået en rensning med Neophos rensevæske. Jeg kan forstå på andre fora og på AEG's hjemmeside, at der må være noget fugt i en bundbakke, som bevireker, at al vandtilførsel bliver slået fra. Dette er særdeles upraktisk, da maskinen så slet ikke kan benyttes. Er der en måde at "narre" maskinen eller elektronikken eller til at fjerne den fugt (det er sansynligvis kun nogle dråber kondensvand el. lign). Er der nogen, der har en god ide? Eller skal vi bide i det sure æble og ringe efter en tekniker for så bagatelagtig en fejl?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-10 16:45

Det kan umuligt være kondensvand. din maskine er velutæt og tåler næppe renseevæske syren.

opvakemaskiner bliver vasket hver dag og skulle ikke have behov for mere rengøring indvendig.

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-10 20:58

Hej Oldboston

Din maskinen har højest sandsynligt enten en utæthed eller en forstoppelse eet eller andet sted..
( Forstoppelse med kalk/sæbelud/rester )

Det er 100% sikker at en opvaskemaskine SKAL have en rensning fra tid til anden.. - enten med eks. Citronsyre for opv.maskiner fra eks. Matas - ELLER et andet / dyrere produkt som IKKE virker bedre !

Hvis du vil have din maskine i mange år og tilmed have en flot og perfekt opvaske, vil det være ganske tilrådeligt at anvende een af ovennævnte rensemidler..

Du anfører i dit spørgsmål at det er irreterende at maskinen kommer med en fejl omkring vand i bundbakken.. - og det kan du jo nok have lidt ret i..
Dog er dette jo en funktion der er lavet som en servicefor dig som bruger fra fabrikantens side.. ( ligesom du har en lampe der lyser i din bil hvis ikke der eks. er nok olie / brændstof på.. - dette er også irreterende.. - men ganske nyttigt !

Afmonter maskinens bundsokkel front - fjern vand/fugt i bundbakke / vandsikring - opstart maskinen på et program og overvåg hvad der skjer med en lommelygte / arbejdslampe..

Hvorfra kommer vandet som løber i bundbakken ? - Find fejlen og eleminer denne.. - Så vil du ikke mere skulle døje med denne "irreterende " funktion fra maskienns side..

Held med projektet !

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-10 22:24

Hej ole

Kan du forklare hvorfor en opvaker med blødgørinfanlæg, der fjerner kalk, skulle have behov for afsyring.
Vi har på 40 år slidt 2 maskiner op ved daglig drift. De er aldrig blevet afsyret, og det var ikke kalk som tog livet af dem.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-02-10 23:14

Hej Ole og Transor -- foreløbig tak.

I er inde på, at jeg kan afmontere bundsokkel. Jo, tak, men jeg er ikke håndværkeruddannet, mine kompetencer ligger på helt andre områder, og jeg kan let forestille mig, at det ville tage 2-3 dage for mig at finde ud af, hvordan jeg bærer mig ad med at afmontere bundsoklen. Jeg skal ned og ligge på gulvet, så meget kan jeg se, og der er jeg nok stået af allerede. Med mindre I har en overbevisende enkel fremgangsmåde, hvor man uden risiko for liv og legeme og uden at komme til at ødelægge maskinens indre dele, kan løse opgaven.

I vejledningen er det ikke vist, om man kan fjerne bundsoklen, og hvis den sidder fast med skrier, må de være skjule. Men hvor afløbet er, findes også filter og en plasticenhed, fastgjort med 3 skruer, - er det dem, jeg kal have ud, og kan jeg så nå bunden oppefra? I kan nok høre, det lyder ikke som et let projekt for en ældre herre uden værkstedshumor!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-03-10 20:18

Jeg kunne desværre ikke finde ud af at afmontere bundsokkel m. v., og for en ældre mand er det heller ikke sjovt at ligge nede i gulvhøjde med værktøj m. v., når alle ens kompetencer gennem et langt liv ligger på alle mulige andre områder end VVS, håndværk osv.

Jeg fandt alligevel en løsning, for jeg kom i tanker om, at de gange, hvor det tidligere er sket med denne fejlmelding 30 - måske 6 - 8 gange på to 2 1/2 år - har jeg ladet maskinen stå og tørre ind et døgns tid. Det vand, der så har stået i bunden, har så været fordampet, hvad enten det var kondensvand, utæthed eller andet. Og så er jeg efter 24 timer startet forfra med et vaskeprogram på 36 minutter.

Det gjorde jeg så, og det virkede perfekt. Så - kære hvidevaredele.dk - jeg sparede måske 1000 kr. på en montør og slap for en risikabel adskillelse af maskinen.

Men begge svar både fra transor og fra hvidevaredele var jo i princippet gode svar. Så jeg slår nu plat og krone om, hvem, der skal have pointesene. Transor får krone og hvidevaredele får plat, det er en 20-krone, der kastes, og Rigets våbenskjold med kongekronen er krone, og dronningens protræt er plat.

Nu har jeg kastet, og det blev pla. www.hvidevaredele.dk fik pointene, men I får begge tak, fordi I tog jer tid til at svare.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 05-03-10 20:19

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk. Jævnfør mit indlæg foran. Jeg har noteret dit navn, hvis jeg en dag får brug for en reservedel, god måde at markedsføre sig på.