/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvordan???
Fra : AnitaBramNielsen
Vist : 224 gange
20 point
Dato : 28-04-03 22:02

Kære læsere af dette spørgsmål!!!
Hvordan kommer jeg i gang med at slægtsforske???
Vær venlig at maile mig på min egen e-mail adresse som er:
tiger_jonson@yahoo.dk
Med venlig hilsen
Anita

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-04-03 22:13

Først og fremmest bør du låne eller købe Hans H. Worsøes bog "Håndbog i slægtshistorie" fra Politikerns forlag.

Dernæst bør du anskaffe dig et godt slægtsforskningsprogram, og her kan Family Tree Maker, der er det mest solgte i hele verden, anbefales.

Se mere her: www.familytreemaker.dk eller www.familytreemaker.com (for den engelske udgave).

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 28-04-03 23:44

Hej Anita.

Her er lidt til dig:
Kom i gang med slægtsforskning sammen med "På sporet af Slægten"
http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/igang/index.htm

Slægtsforskning - Om at begynde (Rigsarkivet)
http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/slaegtf.htm

Mine allerførste råd skal være:
- Begynd med alle nulevende slægtninge.
Spørg om hvad de ved / kan huske om deres forældre, bedsteforældre o.s.v..
Spørg om deres liv - deres skoletid, deres ungdom, specielle oplevelser o.s.v.
- Datoer for begivenheder som sølvbryllup og guldbryllup og runde fødselsdage -
kan der have stået noget i den lokale avis ved disse begivenheder - hvor har familien boet og hvad lavede de.
- Find fotografier og få sat navne, sted og dato på, hvis det kan lade sig gøre. .
- Find ud af om der eventuelt skulle gemme sig forskellige dokumenter, f.eks. fødselsattester, skudsmålbøger osv.
- Gemte papirer - skøder og vielsesattester.

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : the1bean

Dato : 28-04-03 23:47

Og så er det vigtigt at du snakker med alle de nulevende bedsteforældre og oldeforældre hvis du har sådan nogen. Få alt hvad de kan huske at vide om familien, steder de har boet, hvor de blev født, deres søskende, m.m.

Det er ikke noget man bliver færdig med lige med det samme, det tager lang tid, tro mig, jeg taler af erfaring.

Benny Frandsen