/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Må en fyser stå udendørs???
Fra : viskinge
Vist : 7417 gange
150 point
Dato : 28-02-10 15:07

Må en fryser egentligt stå udendørs?? Jeg tænker ikke så meget på strømforbrug, temperaturere osv. i denne forbindelse.
Det er jo ikke alle hårde hvidevare, der godkendt, til udendørs brug, men findes der egentligt en fryser der er???
Den skal vel altid være jordforbundet, når står udendørs, uanset om der er et HPFI relæ foran ???

Er der forskel på om den står i et utæt skur, eller på en altan???

MVH

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 28-02-10 15:22

Hej
Prøv af læse denne glimrende artikel om emnet:

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13293

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-02-10 16:14

det er vist ikke særlig hensigtsmæssig at stille en fryser udendørs. der kan nemt blive noget med fugt i installationen og det duer ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-10 16:42

Fryseren er konstueret til at stå ved stuetenmperatur . Den duer kun udendørs om sommeren.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-02-10 17:38

Nu svarere I lige nøjagtig på det, jeg ikke er så intresseret i

Det er ikke et spørgsmål om det er en god ide, at stille den udendørs, men et spørgsmål om der findes noget lovgivning vedr. dette, feks stærkstrøms regler eller lign.

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-10 17:40

Citat
men et spørgsmål om der findes noget lovgivning vedr. dette, feks stærkstrøms regler eller lign.

Du kan da stille den hvor det passer dig - bare vær parat til at købe en ny

Og selvfølgelig skal den være tilsluttet LOVLIGT....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 17:44

Så skal du ind og kigge på reglerne for tæthed og se hvilken IP klassse pågældende fryser er i. Almindeligvis er termostater og kontaktorer bestemt ikke egnede til udendørs brug. Me det kan du se på IP klassen. Apparatet skal være mærket med dette.

Køleteknisk kan du passe på kompressoren, ved at give den en varmesnøre, sådan olieopkog forhindres ved start.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-10 17:45

En fryser er ikke godkendt til at stå helt udendørs hvor den kan udsættes for vejr og vind....og især regn og dermed følgende fugt i de elektriske dele, da den ikke er "vådrumssikret" konstrueret.

Frysere skal stå tørt og frostfrit.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-02-10 17:54

Citat
Det er ikke et spørgsmål om det er en god ide, at stille den udendørs, men et spørgsmål om der findes noget lovgivning vedr. dette, feks stærkstrøms regler eller lign.

hvad hjælper det, om der er lovgivning eller ej, som du kan læse i linket til idenyt, så virker den ikke under en vis temp.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-02-10 18:05

Se nu begynder vi at nærme os, hvad jeg spørger efter

refi:
Citat
Og selvfølgelig skal den være tilsluttet LOVLIGT....

Fint, og hvad så lovligt???? (gerne link)

3773:
Hvad skal IP klassen så mindst være, for at må benyttes udendørs??? (for en fryser)

dova:

Citat
En fryser er ikke godkendt til at stå helt udendørs hvor den kan udsættes for vejr og vind

Hvor står det???

Ja, jeg er altså ikke helt idiot (selvom det er der nok nogen der mener) Jeg er helt klar over at det ikke er det mest smarte i verden, at sætte en fryser på en altan.
Mit problem er at finde et eller andet sted, hvor der står, at det ikke er tilladt, eller er forbudt.

Jeg har kigget en del rundt på nettet, men har endnu ikke fundet en helt klokkeklar regel, vedr. dette.

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-10 18:10

Citat
Fint, og hvad så lovligt???? (gerne link)

EEN lang ledning (ingen samlinger medmindre de er vandtætte)

Hvad vil du med link

Du sætter vel heller ikke dine havelamper op med stuestikdåser der ligger på jorden

Så alle stik og samlinger skal være godkendt til udendørs brug (og så brænder den sammen alligevel)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-10 18:12

Citat
Mit problem er at finde et eller andet sted, hvor der står, at det ikke er tilladt, eller er forbudt.

Det står mig bekendt INGEN steder - men det virker kun om sommeren....

Altanen er vel overdækket

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 18:18

IP 54 må være mindste klasse der er egnet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 18:18
Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 28-02-10 18:33

Hej. vil da lige give en bemærkning med på vejen.
Jeg har i mange år haft min kummefryser stående i mit skur i læ/ly og tørt. Sat i et udestik.
Der har den stået sommer og vinter og holdt i 15 år ca. Ville så gerne have en ny der var lidt mere energi venlig, forhørte mig så i flere butikker alle så helt forskrækket ud, og sagde at det var ingen frysere der længere blev lavet til at stå ude. Da jeg sagde at jeg havde haft flere, så de lidt tvivlende på mig. Men alle sagde at man lavede de nye anderledes.
Men hvis man er parat til at købe en ny, og alle de øvrige ting er opfyldt kan man jo kun forsøge.
Men op på en palle, i læ, udestik osv.

Held og lykke

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 18:35

Nu henviser man i vejledninger til diverse regulativer, og skriver i egne vejledninger at fryseren skal stå indenfor. Dvs. man laver ingen risikovurdering i forbindelse med opstilling udendørs. Derfor gælder at vejledningen i egnet opstillingssted skal være overholdt. Tilsidesættes dette, har leverandøren ret til at afvise eventuelle garantiforpligtelser, idet brugeren har tilsidesat kravene til opstilling, Men ligefrem at finde IP klassificering på en fryser er det ikke lykkedes mig. Men jeg er bekendt med at anvendte termostater og kontaktorer ikke er IP ret meget. Om så regulativerne for EL siger at det er slut-forbudt at anvende IP-forlidt udendørs, må vi overlade til elektrikerne. Under alle omstændigheder er det uklogt, men det ved du jo.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-10 18:36

Hvad er så lige udendørs.............................helt ude eller godt beskyttet mod regn og sne.
Måske er det et gammelt skilt - men jeg mener at huske, noget om "jordforbindes foskriftmæsigt"

Det der med vådrum........................er et bryggers med vaske/tørre maskiner så et vådrum.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 18:38

Min egen er sgu heller ikke mærket IP noget som helst.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-02-10 19:48

Jeg har nu i 24 år haft min fryser til at stå ude på en pløjemark - og den kører som en drøm. Der er aldrig problemer med den. Det er måske fordi det faktisk er de optimale forhold for en fryser at stå udendørs, at den er blevet så gammel.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 28-02-10 21:32

Hej

Hvis du mener at den skal stå helt ubeskyttet udendørs , altså ikke i et skur eller overdækket , så skal du, som altid med el, overholde reglerne i stærkstrømsbekendtgørelsen her er et link
til den : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-02-10 23:22

http://shop.thiim.com/files/ip_koder.pdf

Den skal som min. vare IP 21 godkent, hvis du vil have den til at stå ude, or er denj IP 68 så kan du sætte den i svømmebasinget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-10 23:52

Elsystemet er på en alm. fryser......................åbent nede omkring kompressoren og det er både samling af thermostat og selve "startrelæet" som bare er et stik sat uden på motoren.

Men afskærmet for regn og sne og forbundet til ægte beskyttelsesjord, skulle der ikke være noget i vejen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-03-10 04:52

ip44 minimum og det er der pt ingen der er en stikkontakt der sider udendørs skal som minimum være mærked ip44

det med at folk sættes der køleskabe og frysere i et skur er jo et lukket rum 4 vægge og et tag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-10 12:11

Nu sidder jeg lige med brugs"forvirringen" til en ny fryser.

Og der fremgår det, at frysere nu til dags deles op i noget der kaldes "klimaklasser", som angiver den tilladte rumtemperatur som fryseren kan fungere i.

Disse klasser fremgår af frysernes typeskilte og betegnes ved bogstaver:

SN + 10 grader - 32 grader

N + 16 grader - 32 grader

ST + 16 grader - 38 grader

T + 16 grader - 43 grader

Og det harmonerer jo særdeles dårligt med ideer om at ville anbringe fryseren udendørs.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 01-03-10 18:00

Sidder lige og læser lidt i bogen " Hvidevare service " kølefryseteknik..
De skriver vedr.:

Omgivelsetemperatur.
For høj omgivelsetemperatur opsår, hvis rumtempaturen er over 26 grader , dog 32 grader kortvarie drift, hvis anlæget er anbragt op ad en varm mur, eller hvis anlæget er indbygget i et skab, hvor den naturlige luftcirkulation nedsættes eller helt standes på grund af tildækning over og under skabet.
Dette bevirker, at kondensatoren ikke kommer af med sin varme , hvorfor fordamperen heller ikke kan optage mere varme fra køle-/fryseskabet; det afhjælpes med hulle iskabet for oven og forneden.

Hvis en FRYSER anbringes i en carport eller garage/skur kan omgivelsestempraturen om vintren blive for lav, hvilket bevirker , at kølemidlet hovedsageligt bliver liggende ude i kondensatoren.
I det tilfælde vil fordampningen af kølemiddel blive VÆSENLIG nedsat og TEMPERATUREN i fryseren vil stige op imod nul punket....Og vil der med også bruge meget mere strøm....
Så hvis man er uvenner med sin tegnebog skal man da stille sine frysemøbler uden for......
Så det er en meget dårlig ide at have sine køle/frysemøbler ude i carport/skur/garage.......

Men der står ikke at man ikke må......men man skal overholde alle kapslings klasser der er påkrævet ifølge stærksstrømreglemanget.......

Bassebo...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-03-10 19:05

Kan en fryser fryse hvis den står udenfor i kulde???

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 14-03-10 23:05

Nej den kan ikke fryse Mine har klaret det i mange år. skærmet ind hævet for jordkulde og udestik, så spinner den nok i mange år.