/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Transport af varme/varm luft.
Fra : BULLEVAP
Vist : 2037 gange
200 point
Dato : 27-02-10 21:52

Er der nogen der har erfaring i at transportere varme fra en masseovn til andre rum i huset, som fx. loftetagen og evt badeværelset. Kan man fx. bruge vent. kanaler og hvor store skal de være?
-Der er centalvarme i alle rum-

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-10 22:50

Ja du kan sagtens lave et varme fordeling med et rørsystem, med en ventilator a'la http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9701&n=10
Disse rør er isoleret, så alt varmen bringes der hend hvor den skal bruges.
Så må du så finde ud af hvordan du vedst får placeret rørene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-10 23:35

Det er nemmere at flytte luft ved at suge end at puste.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 01:52

Det er noget fusk og skrammel. Der skal store luftmængder til, hvis det skal du ordentlig.

Hvorfor har du ikke fået gris i din masseovn, det havde været langt bedre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-10 10:29

Nu er det så simpelt at man for at varme et rum op ved indbæsning af luft nødvendigvis skal bruge luft, som er varmere en den ønskede rumtemperatur. Endda meget varmere, hvis man bruger så noget småt skrammel , som Harals.

Derfor kan du kun flyttr varme ved at tage det fra kanaler indvendig i din ovn eller akceptere at der er ulideligt varmt i stuen og ret køligt i værelserne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 14:26

Indblæsning af luft på toiletter/bad, kan give nogle særdeles uønskede spredninger af dårlig luft i huset. Ligeledes er indblæsning af luft i vådrum, særdeles uhensigtsmæssigt i forhold til dampspærre, idet man risikerer at trykke fugtig luft ud i konstruktionen, hvilket vil med råd og svamp.

Desforuden svækkes bygningens brandmæssige integritet. Den slags systemer er derforuden plaget af træk, støj, lydoverhør gennem kanalsystemerne, dårlig funktion, støvspredning, lugtspredning osv osv.

Stod jeg i en købssituation, ville et sådant anlæg trække ned i prisen. Jeg ville forlange afslag svarende til hvad det ville koste at få det pillet ned og lofter mv genetableret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 14:27

Få indbygget en gris i masseovnen og overfør varmen til radiatorvandet. Det er den eneste anstændige og ordentlige løsning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-02-10 14:39

Nu skal man ikke presse luft ud i andre rum. Selv om luft kan komprimeres, så er det jo ikke det der skal ske. Der skal naturligvis være returluft, som så kan monteres med fugtudskiller fra vådrum.
Hvad ventilatoren angår, så skal den altså ikke spæne af sted. Man taber for meget varme ved hurtig overflytning, så her skal man skrue ned for hastigheden, så det heller ikke virker som træk.

Harald skrald eller ej, så har jeg set et sådant anlæg i funktion med en god virkning, og helt uden støjgener, og det var helt uden GRIS!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 15:28

Jeg har så set en masse DER IKKE duede Severino. Den værste havde nær kostet ejeren livet. Nu nøjedes de så bare med et hus der brændte ned til grunden.

Og om alt er, der er en masse punkter hvor sådan noget ikke er i tråd med normer og reglementer. Og skal det være funktionelt, kræves halv store luftmængder, og/eller høje temperatur forskelle.

Der er en årsag til at luftvarmesystemer ikke har været handlet til enfamilieshuse de sidste 20 år. Det er svært og dyrt at lave ordentlig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-10 15:29

Jammen Severino da - du kan da ikke bruge noget som ikke du'r.
Det er nok heller ikke meget overtryk du kan lave med en lille ventilator i et 100 mm. rør.
Endelig har du vel udluftning i dine vådrum.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 15:39

Læs bygningsreglementet. Udsugning eller åbning mod det fri i vådrum (indblæsning ikke nævnt).

Luftoverføring fra mindre foruerenet rum til mere foruerenet rum tilladt. Den anden vej ikke (dvs luftoverføring fra toilet til den resterende del af huset).

Læs normerne: Findes ikke brandbare alternativer, bør brandbare ikke anvendes.

Kanaler skal have en brandmæssig integritet svarende til min F60 (det har plastic og flexslange ikke).

osv osv osv.

Der skal tages tiltag til at der ikke kan ske røgspredning via rørsystemer.

Viste system "praler" med 300 m3/h. Sådan en fætter laver max 200 m3/h.

200 m3/h med en delta T på 10 grader flytter 631 Watt???!?!??!?!?

Ergo burde luftmængden være betydelig højere, eller man skal finde noget meget varmt luft. Og det har du IKKE ved en masseovn.

Åbne døre og en spaniolerpropel giver væsentlig mere.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 28-02-10 16:54

Har skam selv for mange år siden eksperimenteret med en opbygning, hvor recirkulation var opbygget sammen med et krydsveksler anlæg, således at udsugning fra vådrum blev opretholdt korrekt. Recirkulations indtaget blev så monteret i toppen af huset (2-plans hus). Den forvarmede luft fra krydsveksler anlægget blev så hældt i halen af recirkulationsintaget, således at man cirkulerede en større luftmængde, end den VE anlægget kørte med. De øgede klart udnyttelsen af brændeovnsvarmen. Men ulempen var støvspredning og støj. Da jeg byggede huset om og moderniserede rev jeg skidtet ned og gik tilbage til et simpelt luftudskiftningsanlæg. Komforten der var væsentlig højere og man kan nemt spare sig ihjel.

Jeg kan så nemt som ingenting projektere et anlæg der vil give en ganske fornuftig øgning af udnyttelse af varmen fra masseovnen. Men prisen bliver noget anderledes end Haralds, idet jeg vil anvende ordentlige indblæsningsarmaturer. Jeg vil dimensionere efter større temperaturer. Jeg vil indbygge tilstrækkelig lyddæmpning til at støjen bliver minimal. Jeg vil indbygge lyddæmpning mod lydoverhør gennem kanalsystemet. Jeg vil indbygge et filter med en rimelig klassificering og et stort areal. Medfølgende til mit kit vil være bæringer der overholder brandteknisk Norm for VE-anlæg. Til sidst vil jeg angive nogle isoleringskrav, kun de færreste kan komme i tanke om. Og stadig er anlægget en gedigen gang pisning i bukserne, og ikke noget jeg kunne drømme om at lave til mig selv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-10 17:12

-> Eivind. En gammel pedel som dig kender vil luftmængde kravet til bade rum -> 15l/sek = 54 m3/h.

Pumper du 54 m3/h 30 grader varme luft ind på bade værelset, tilfører du i omegnen af 150W. Altså svarende til lidt mere end varmen fra eet menneske. Pumper du mere end, skal våd og måske lugtende luft returneres til resten af huset. Velbekomme.

Og netop masseovne udmærker sig ved ikke at blive specielt varme, men aflevere varmen over lang tid. Derfor bliver det særdeles vanskelligt at præstere nogen særlig indblæsningstemperatur, der hvor man kunne tænke sig at flytte varmen hen.

Største gevinst er åbne døre i huset og spaniolerpropel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-10 18:30

Jeg har nu ikke haft så fin en tittel som pedel. Nærmere en slags altmuligmand.

Men jeg må da lige indskyde, at jeg aldrig ville finde på at transportere varm luft fra nogen ovn eller varmekilde med åben ild. Men jeg har lavet udluftning fra forskellige rum med aut. hastighedsstyring (prom) og sendt luften ind i en luft til vand varmepumpe.
Det er dog nedlagt da jeg ikke gider rode mere med varmepumpe/køleteknik.

Vores brændeovn varmer en stor del af vores hus op, uden tvangsflytning af varmen.

Godkendelse af svar
Fra : BULLEVAP

Dato : 04-03-10 00:03

Tak for svaret 3773. Det er mange overvejelser - det viste jeg godt - men vidste ikke at der var så mange. Tak allesamen! Jeg har fået materialerne til masseovnen idag. Desuden en detaljeret tegning - hvis nogen er interesseret i en kopi så send mig en mail. bullevap@hotmail.com ps tekst på den er finsk.