/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
PilleFyrs rum / lov-regler
Fra : Rustica.dk
Vist : 4046 gange
409 point
Dato : 24-02-10 11:33

Hejsa Kandu-er.

Jeg vil til at have mig et pillefyr i kælderen.
Jeg har et rum der er tomt til brug til dette.
Men jeg er ti tvivl omkring reglerne, for opsætning, skal rummet brandsikres ?
Og skal der være dør ind ude fra eller må jeg brugt den alm. dør der er pt.

Der står et Olie fyr lige nu.

Håber på at der er nogen af jer der kan hjælpe med link, og beskrivelser af hvad jeg skal foretage mig.

Venlig Hilsen
R

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-02-10 11:40

Det ved din skorstensfejer og han skal godkende installationen.

Det er skrappe krav til brandsikkerhed p.g.a. støv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-10 11:51

Reglerne fra skorstensfejeren er her

http://www.skorstensfejerfirmaetsunds.dk/info.html

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-02-10 12:18
Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-10 19:27

Nej Skorstensfejeren er ikke nogen myndighed, og skal ikke godkende.

De fleste af de regler som der er henvist til ovenfor gælder ikke for et lille fyr til et enfamiliehus og som ikke har en fyringsmekanisme fra et magasin.
Der er skudt langt over målet.

Du stiller bare op og anmelder til den kommunale bygningsmyndighed.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-02-10 19:44

Citat
Nej Skorstensfejeren er ikke nogen myndighed, og skal ikke godkende.

Jo, skorstensfejeren skal godkende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-10 19:55

Nå brorteil.
Så vis den lovregel, som siger sådan.
Den finder du aldrig.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-02-10 20:21

Jo da

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-02-10 20:42

det er altid skorstensfejeren der syner og godkender fyringsanlæg. og han er vorherre på det område.
et pillefyr fungerer i princippet som et oliefyr, og der skal derfor ikke være nogen brandsikring som der skal ved halmfyr,f.eks. der skal være monteret et automatisk slukningsanlæg på stokeren. det er bare en beholder med 8-10 liter vand og en føler der lukker op til denne beholder, hvis temperaturen i sneglen bliver for høj. derudover skal der forefindes en vandhane i rummet. og så må der ikke opbevares mere brændsel end du bruger på 24 timer. det er lettest at snakke med skorstensfejeren først og få at vide, hvad han vil godkende eller ikke godkende. og det koster ikke noget at få ham til at kigge forbi og give gode råd. jeg kan i øvrigt varmt anbefale et anlæg der hedder minimat. har selv et og det kører suverænt godt og økonomisk. det koster i omegnen af 25000 kr og er et af de mest økonomiske der findes. billeder af anlægget kan sendes.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-02-10 21:47

Citat
der skal derfor ikke være nogen brandsikring som der skal ved halmfyr

Det var grove..Iflg. min skrostensfejer (som vi er enige om er godkende myndighed omkring fyrringsanlæg) så skal der ved fastbrændsel IK være brandsikring... Men ved stokerfyr skal der være min. 2 lag gips (BD60) og branddør....

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 25-02-10 07:38

Pyhhh ja nu er jeg så ikke den enste der ikke helt er enig om hvordan det skal være hahaha

Jeg er "kun" lidt mere forvirret nu hæhæ.

Men hvis skorstensfejeren skal godkende, så kan det nok godt betale sig at få ham til at kikke forbi.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 25-02-10 07:50

Jeg overvejer forøvrigt at købe.
http://www.altona-bioenergi.dk/SCOTTE%20PILLEFYR/Scotte%2024Kw%20M-Kedel%20%20H-V%20.html

Men kan ikke rigtig få oplyst hvor Høj/Bred/Lang det er opstillet.

V.H.
R

Accepteret svar
Fra : Oldgaard

Modtaget 409 point
Dato : 04-04-10 00:46

jeg kan varmt :) anbefale at du/i bruger lidt tid her http://stokerpro.dk/
der kan der findes svar på de fleste spørgsmål der vedrøre stoker/pillefyr

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-05-10 20:27

Tak for svaret Oldgaard.