/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Lovlig kattelem
Fra : dollynord
Vist : 2817 gange
20 point
Dato : 22-02-10 18:22

Jeg er på vej til at få kat igen og vil gerne at den/de kan vælge at komme udenfor trods vi bor på 5.sal i en ejendom med leje lejligheder. Mit spørgsmål går på kattelem og myndighederalså bygnings/brand myndigheder. Kan man isætte en kattelem i en hvilken som helst hoveddør / facadedør?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-10 18:30

LOOL

Citat
Kan man isætte en kattelem i en hvilken som helst hoveddør / facadedør?

Ja hvis du ejer ejendommen .... men en lejebolig på 5. sal, så er svaret nej LOOL

Men hvorfor spørger du ikke ejendomsselskabet ????

Kommentar
Fra : dollynord

Dato : 22-02-10 18:59

Jeg er ikke overbevist om at det er nok at eje ejendommen. Selv ejere er underlagt love.. Og nej jeg beder ikke om et nej, dvs. jeg er et kanselv menneske dog med hjælp fra andre, hvis de kan..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-10 19:14

Hvis dørene har karakter af branddøre må der ikke laves huller i dem til en kattelem.

En anden ting er, at udlejer jo selvfølgelig skulle godkende montage af kattelem.

En tredje ting er, at man bør bestemt ikke lukke en kat ud sådan et sted.

Få du en indekat, som fra helt lille har været indekat.

Det andet er noget juks, der er så mange farer der lurer på en kat, både trafik, men ikke mindst ved du aldrig hvilke mennesker der risikerer at få fat i den.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 19:33

Først velkommen på kandu.

Dernæst
Citat
de kan vælge at komme udenfor trods vi bor på 5.sal i en ejendom med leje lejligheder.

Havde du tænkt dig at katten selv skulle lukke hoveddøren op nede i opgangen så den kan komme på gaden.

Tænk dig om.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 10 point
Dato : 22-02-10 19:53

Forudsat ejerens accept kan du lave kattelem i yderdøren og i din ejen entredør. Den sidste er dog kun lovlig hvis du har den eneste lejlighed med adgang til den trappe. Ellers skal døren være en branddør ( eller tæt dør i ældre ejendomme), og så harmonerer det ikke med en kattelem.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 22-02-10 20:34

Det er synd for en "5. sals kat" at den frit kan vælge om den vil ud.

Som piaskov skriver TÆNK DIG OM!!!

Katten bliver frustreret når den vil ind af døren til opgangen, - for den dør kan du helt sikkert ikke få lov til at sætte en kattelem i !!!!!!!

Og hvad er det du lukker katten ud til? Parkeringsplads/biler/trafikeret vej????????

Jeg ved godt at dit spørgsmål går ud på hvad der er lovligt, men jeg synes hellere du skulle tænke på hvad der er bedst for katten.

Hvis du inderligt ønsker dig en kat, og virkeligt vil katten det bedste, da skal du anskaffe en killing der aldrig har været ude, som dova skriver.

Nogen gange må vi mennesker tænke på om de dyr vi anskaffer os, virkelig vil trives i de omgivelser vi tilbyder dem. Ofte står de ønsker vi har, ikke mål med virkeligheden. Og jeg kan ikke se formålet med en "udendørs, 5. sals kat"

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 22-02-10 21:10

ingen logik

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 22-02-10 23:42

Kære "gamle" kanduer, hvor er i flinke og rare. Her prøver i at svare seriøst på spørgsmålet for at hjælpe både en kommende katteejer og katten selv --- al ære og respekt for jeres gode vilje, men straks jeg læste spørgsmålet tænkte jeg: "det er en and", "der er een der vil lave fis", "dollynord er i øjeblikket ved at dø af grin", for ingen ved sin fulde fem vil da begynde at save huller til en kattelem i både hoveddør og egen dør i en udlejningsejendom, for det kan da blive en dyr historie, og hvad med de andre beboere i ejendommen ---- sikke en ballade det kan give
Det minder mig om "bette12" der for nøjagtig en måned siden som nyindmeldt skrev om sin kat der gik rundt og gemte hans/hendes ting --- en noget speciel kat må man sige.
http://www.kandu.dk/Spg144237.aspx
Dengang tænkte jeg også: Går den så rundt på bagbenene ligesom "Fritz the cat" når den gemmer ting og sager eller er der nogle nyankomne Kanduer der ser for mange tegnefilm med f. eks Tom og Jerry
Forøvrigt, så er dollynord jo også indmeldt i dag - ja, jo ikke fordi det ligner noget andet end

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 22-02-10 23:50

Det er da bedre at vi bliver gjort til grin, end at et dyr skal have en dårlig ejer

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 23-02-10 00:30

Citat
Det er da bedre at vi bliver gjort til grin, end at et dyr skal have en dårlig ejer

Vi er helt enige, ingen tvivl om det. Holder selv meget af dyr.

Forøvrigt,så har bette12 fået en "reminder" i dag på sit spørgsmål. Se citat nedenunder, for spørgsmålet var ikke afsluttet endnu.
Citat
Kommentar
Fra : Runelemon
Dato : 22-02-10 21:29
--------------------------------------------------------------------------------
Kom i gang med at leg med katten. Den har brug for kærlighed og leg!

For mig lugter hele historien lige så slemt som en "gammel Ole XXL" eller lige så godt som samme hvad man nu er til ---- nogle er jo til moderen, andre datteren

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-02-10 00:45

Jeg vidste ikke "gamle Ole" var af hunkøn!!!!

Ja,Ja,Man lære meget her på Kandu

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 23-02-10 01:22

Citat
Jeg vidste ikke "gamle Ole" var af hunkøn!!!!

Det ved jeg heller ikke helt endnu, men jeg fandt ud af, at bette12 i hvert fald ikke er en lille uskyldig pige på 12 år med mange stavefejl, for da jeg svarede hende i sidste brev, så blackede hun mig med fynd og klem så jeg blev da hurtigt klar over at hun var en mere proff. kanduer, der udmærket kendte spillereglerne. Ingen nybegynder går vist så hårdt til den på den første dag man er tilmeldt, så jeg grinede højt. I mine øjne blev bette12 til en blanding af Fritz the Cat og Betty Boop der gik rundt (på 2 ben) og støvsugede skadedyr som mig langt ned i støvsugeren
Det var forøvrigt første gang jeg er blevet BL, men hvad fa..., det måtte jo ske en gang

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-02-10 02:14

Det her er ikke en "and", men en sand historie.

Jeg strikker en del, og har ofte strikkepindeskuffen åben. Pludselig synes jeg der manglede en del rundpinde - stor undren!!!!!!

Så en dag da skuffen var åben, kom en af mine katte, stak poten ned i skuffen, og fiskede en rundpind op, tog den i munden og gik. Jeg listede bag efter katten, op ad trappen og ind i soveværelset. Nu kommer det pinlige - mine manglende rundpinde lå under min seng og havde SAMLET STØV - altså var min rengørings evner ikke hvad de burde være!!! Men mysteriet om de manglende rundpinde blev opklaret.

Katten blev 16år og elskede rundpinde til det sidste, men den havde fået sin egen, da der kom bidemærker i nylontråden, så maskerne ikke kunne glide.

Men hvor er jeg glad for at jeg ikke havde nogen kattelem, så havde jeg da aldrig fundet strikkepindene: MORALE----Få aldrig kattelem på 5.sal

Godkendelse af svar
Fra : dollynord

Dato : 04-03-10 12:09

Tak for dit svar incl. at det til forskel fra resten af svarene, forholdt sig til det jeg spurgte om og overlader til mig selv hvorvidt du er nu er moralsk forsvarligt at installerer kat på 5.sal!
Mvh. DollyNord

Kommentar
Fra : dollynord

Dato : 04-03-10 12:49

Til jer bag svarene undtagen et svar: Hu-hej, jeg er både blevet stemplet som en dårlig dyreejer og først og fremmest en der ikke tænker sig om. I har ikke svaret mig på hvad jeg spurgte om men brugt det som afsæt for at få afløb jeres egne assosiationer på spørgsmålet.
Til jer der alligevel måtte have en interesse i at kende til virkeligheden: En tidligere beboer havde kat på 4.sal der ofte løb op og ned ad bagtrappen og ud af døren forneden - uden kattelem - i 11 år. Den lærte sig sin ejers dagsrytme og miavede iøvrigt når den ville hhv ud eller ind.
Min tanke med en evt. kattelem forneden var at gøre det endnu nemmere for katten og mig; give den større frihed. Selvom vi bor i byen er her faktisk ikke kun biler og parkerings pladser men også træer og baggårde med beplantning.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 04-03-10 13:03

Synd for katten alligevel