/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hjælpeløse mennesker
Fra : Kortoververden
Vist : 744 gange
200 point
Dato : 22-02-10 15:57

Sidder og tænker over, hvorfor menneskebørn er så meget mere hjælpeløse end andre dyreunger.

Nogen siger, at menneskebørn fødes "for tidligt" bl.a. for at kunne lade hovedet passere fødselskanalen, men hvis det er forklaringen, har det så altid været sådan, eller vær mennesker fdrægtige i længere tid inden vi rejste os på bagbenene?

Jeg er spændt på at høre bud på, hvorfor tingene hænger sammen som de gør

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-02-10 16:05

hvem siger at de er hjælpeløse ?
Hvis menneskebørn var så hjælpeløse hvorfra er der så så mange af dem ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-10 16:18

Hvis et Antilope føl var 1-2 år før det kunne gå, ville det for længst være ædt.

Netop fordi vi går på to ben, kan vi bære og drage omsorg for vore børn,
dette har vi gjort fra de første ur mennesker levede...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 16:32

Citat
. for at kunne lade hovedet passere fødselskanalen

Det er jo ikke særligt smart at benene kommer først ....sæt nu de så nægter at komme ud til en til tider fordækt verden.
Men så kunne de jo bare stemme imod og blive i skjul
Stakkels mor .

Ej undskyld men kunne ikke dy mig .

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 16:37

Fordi vi ingen fjender har der vil spise os, så har vi også haft succes med vores lange yngelpleje. Vi har kunnet værne om børnene og passe på dem. Og derfor kan børnene fødes mens de er pasningskrævende. Fordi der er nogen til at passe dem og værne dem mod rovdyr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 16:38

Vi har en kæmpehjerne, der først skal trænes op, mens de øvrige dyr er instinktstyrede.

Bare at lære at gå tager et års tid, det samme at begynde at tale, men at lære alt hvad der skal til for at klare sig selv i samspil med andre mennesker tager rigtig lang tid. Jeg vil også tro det er derfor, vi er så længe om at blive kønsmodne, vi skal helst selv have lært hvordan man begår sig før vi skal lære vores børn det.

Aber (og kænguruer/pungdyr) bærer jo også rundt på deres afkom, men slet ikke så længe som vi skal passe på børnene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 16:43

Citat
Jeg er spændt på at høre bud på, hvorfor tingene hænger sammen som de gør

Har du aldrig gået i skole

ALLE arter har en forskellig livscycklus

PS...

Grunden til at de små menneskebørn ikke kan gå fra fødslen, er at de så ALLE ville løbe hjemmefra

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-10 17:04

Unger fra kænguruer og andre pungdyr er endnu mere hjælpeløse, det er faktisk stadig et ikke færdigt foster når de fødes, de er så til gængæld ret hurtige til at blive voksne, der er vi mennesker ret enestående med en langsom opvækst og 12-15 år inden vi begynder at blive kønsmodne, elefanter og hvaler kan lige som os blive meget gamle men de er meget hurtigere udvokset og kan klare sig selv inden for et par år
Et meneske barn er ikke mere hjælpeløs end en hundehvalp eller en katte killing, de bliver født blive og er lige som meneske børn 100% afhængdig af moderens pleje, en lille muse unge er blind og nøgen når den bliver født så den er også meget hjælpeløs, jeg kunne blive ved, vi er ikke mere hjælpeløse end mange andre pattedyr, der hvor vi skiller os ud er den lange tid inden vi er voksne og kan formere os.
Sammenhæng mellem opnåelig alder og længden på udviklings tiden fra unge til voksen er svær at få øje på, hvis der er en sammenhæng.
Du må nok nøjes med at konstantere at der forskel, jeg tror ikke nogen med sikkerhed kan sige at drægtigheds længden og fosterets størrelse er sammenlignenlig, en kvinde er drægtig i cirka ni måneder og føder et barn på 3-4 kilo det er cirka 6% af moderens vægt.
En ko er også drægtig i cirka ni måneder men den føder en kalv på 35-40 kilo, det er cirka 12% af moderens vægt.
Er der en sammenhæng ud over at kalven kan løbe lige så stærkt som moderen når den en dag gammel, barnet skal vist være mange år før det kan løbe fra moderen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-10 17:06

Hvis i nu retter BLIVE til BLINDE det rigtige sted i teksten, så er det mere forståelig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 17:22

Citat
ud over at kalven kan løbe lige så stærkt som moderen når den en dag gammel,

Hmm....ja måske men et pattedyr skal også nå meget på de relativt få år den/de lever ...modsat børn.
Gennemsnitsalderen er jo væsentligt større hos os end hos dyr.

Om det så spiller ind ved jeg ikke ...ide??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-02-10 18:55

Scootergris: Fordi de bliver passet på

Refi: Jeg er klar over, at vi alle har forskellig cyklus, og du kan tro jeg har gået i skole, men jeg var sproglig i gymnasiet og undgik på den måde alt hvad der lignede naturfag.

Spørgsmålet er ikke om vi er anderledes end andre dyr, men hvorfor vi er anderledes end andre dyr.

piaskov: Jeg ved ikke om det er forbigået din opmærksomhed, men menesket er et pattedyr

Og der er skam andre dyr på planeten der kan matche, eller endda overgå os i levealder, eksempelvis kan visse arter af skildpadder blive over 15 år gamle, men allerede fra de klækkes kan de bevæge sig selv.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-02-10 19:04

150 år selvfølgelig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-10 19:17

Ja, vi er anderledes end andre dyr,
vi er så kloge at vi burer dem inde, fodrer dem og spiser dem...

Det kræver en større hjerne, men hvorfor centraliseret i et stort hoved der kan give fødselsbesvær?
Det ville da være betydeligt bedre med fordelt intelligens, som den vi delvis har i vor rygmarv.

Så kunne vi meget lettere føde vore fladpandede, optimerede menneskebørn...

Uanset om man tror på Vor Herre eller Darvin er der nok en grund til vi ser ud som vi gør?
Og hvis vi ikke tog os kærligt af vore yderst langsomt voksende børn, var vi her ikke mere...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 19:36

Elefanter (afrikanske) bliver ca 60 år, de går drægtige i 2 år, deres unger går lige efter de er blevet født (det ville menneskebørn også gøre hvis den først blev født efter 2 år). Og elefanter tror jeg er mere intelligente end vi er. Bare på en anden måde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-10 19:45

>elefanter tror jeg er mere intelligente end vi er. Bare på en anden måde.

Det tror jeg gerne, men hvem slæber vore træstammer ud af junglen,
og hvad med Hannibals krigs elefanter...

Vi mennesker har ikke altid opført os som vi burde, måske vor manglende intelligens?
Og det med fordelt eksperise er ikke pjat, det indbygges i stigende grad i moderne robotter...

Synd for den mor der skal føde et "elefant" barn på to år.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 20:18

Jeg tror at udviklingen bestemte at sådan skulle det være, kvinder kunne ikke være handicappede af meget lange graviteter i et jæger/samler samfund, Derimod kunne alle kvinder være med til at passe et barn. Så det var en fordel for jæger/samler samfundet at kvinderne fødte tidligt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 20:45

Vi har den mest besværlige fødsel af alle dyr, dels fordi vi absolut skulle gå på to ben, hvilket giver en meget besværlig og farlig fødsel, dels pga vores store hjerner og derved hoveder. Så biologien sætter klare grænser for hvor store babyer vi kan føde.

Evolutionen har det med altid at bruge de forhåndenværende søm, og alle hvirveldyr har hjernen i hovedet, så da vi var blevet så dygtige jægere, at vi kunne gå fra en kost med mest planter til en energirig kødkost, fik vi kalorier nok til at hjernen kunne vokse endnu mere, den bruger ca 10% af vores energi.

Havde vi nu nedstammet fra en fimreorm (planarier), havde sagen sikkert været en helt anden (de har en slags hjerne der ligger som noget stigeagtigt gennem hele kroppen), og så havde vi i øvrigt kunne formere os på mange måder, bl.a. ved at bagkroppen er træt af forkroppen og hager sig fast i underlaget, forkroppen går videre, trækker dyret midt over, og så er de to.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 21:02

Vagnr
Hvordan kan du sige at vi kvinder har den mest besværlige fødsel, mig bekendt ved vi ikke hvor længe store dyr har veer, hvor ondt det gør o.v.s. Og mange mange kvinder føder let og hurtigt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 21:33

Granner01, dyr føder uden bistand, det øger risikoen for komplikationer/død voldsomt, hvis kvinder føder uden hjælp.

Desuden er mennesket det eneste dyr, hvor ungen skal vendes og drejes med hovedet, vinkles med skulderen og ALTID fødes med hovedet først. Fødekanalen er ikke blevet ordentligt redesignet i de godt 2 mill. år, vi og vores menneskelige forfædre har gået på to ben.

Jeg har haft fornøjelsen af en del kattefødsler, katten var helt afslappet, spandt undervejs, havde en lidt hidsig vejrtrækning lige under fødslerne. Jeg har også været med til og nydt vores to fødsler, min viv havde flot styr på det, fødselforberedelserne hjalp, men (hun lå på gangen under en af dem) vi kunne høre kvinder der brølede og skreg som en ko i havsnød, selv om de fik blokader/gas og hvad man nu ellers gør for at lindre.

Det at fødsler kræver hjælp hvis succesraten skal være rimelig, betyder selvfølgelig også at vi har levet i stammer/grupper altid siden vi blev tobenede, ellers var vi aldrig blevet den dominerende dyreart, men bare endnu en af evolutionens blindgyder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-10 22:10

Måske er der lidt om teorien med de store kranier, urfolket havde/har ikke svære fødsler normalt, en fødende kvinde af buskmands stammerne (de små folk i Kalahari i ved) sætter sig på hug bag en busk i fem minutter, samler ungen op og går videre med stammen når de er på vandring

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 22:19

Og det er ikke alle kvinder der har problemer, og i kan ikke regne med brøl. Det kan bare være hårdt arbejde. Men jeg kender mange kvinder som jeg, vi får mellemstore børn efter let gravititet, har 1 times veer og føder på rekordtid. Og det må være et levn fra vores forfædre. For som o.v.n. skriver, naturfolk har kloge koner der hjælper ved fødsler og kvinderne sætter sig på hug og føder. Det er meget mere naturligt end at ligge ned. Det skete noget med naturlige fødsler den dag fødsler ikke måtte foregå hjemme med jordmoder men absolut skulle foregå på et hospital.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 22:53

Ja, granner01, men selv om du føder hjemme gør du det ikke alene.

Men ingen tvivl om, at en kvinde der føder sit første barn lige når hun er blevet kønsmoden, og så smutter en unge om året til hun er død i barsel eller kommet i overgangsalderen, har lettere fødsler end dagens kvinder, der får deres første, og måske eneste, barn som 30-årig. Men det var også dengang, børnedødelighed og moderens død under fødslen var en del af "naturens" orden.

Men det ændrer ikke på, at vores børn har en meget længere periode hvor de ikke kan klare sig selv end andre dyr, selv om de andre primater også har en ret lang "barndom", chimpanser bliver først kønsmodne omkring 9-års alderen, og har et langt liv, 40-50 år.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 22:54

Glemte at skrive, at chimpansen er drægtig næsten ligeså længe som os, ca 8 måneder.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-02-10 13:18

Citat
at chimpansen er drægtig næsten ligeså længe som os, ca 8 måneder.

Jeg kan da nøjes med 6.

Måneder altså

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-02-10 18:41

Du er osse så hurtig Pia