/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
SKAL tilkørsel af cylle ske på vej?
Fra : ErikP
Vist : 815 gange
100 point
Dato : 28-04-03 18:52

Hej!

Jeg har regner med at sætte et Polini 70cc Sport Kit (cylinder-kit) på min Peugeot Zenith. Jeg har på diverse sider, bla. denne http://www.wruum.dk/tuning-tilkoersel.asp, at man skal køre kittet til. Jeg vil bare lige høre om man ikke bare kan stille scooteren så baghjulet er frit og så give den så meget gas vha. af tomgangsskruen eller noget gejl på håndtaget som der foreskrives i det antal km. der nu er nødvendigt. Vil det være nok til at tilkøre cylinderen eller skal man ud og "ræse" på en vej for at det bliver kørt ordentligt til.

Mvh. ErikP

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-04-03 18:59

Hej Erik

jo det kan du sagtens..! men du skal nok kombinere det med lidt kørsel så den ikke KUN kører uden modstand under tilkørselstiden..

husk at den ikke skal have fuld hammer fra starten af men langsomt øges..

Held og lykke

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 19:11

Det var også noget i den retning jeg havde regnet med. Jeg har sq ikke tålmodighed til at "jorde" rundt med 20-30 km/t når jeg ved at der kunne fyres for grusomt op for maskineriet...

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-04-03 19:18

nej kender det godt..! det er irriterende at køre med den fart når man ved at det eneste det kræver er at rive i håndtaget..!

men så risikerer man jo også at sine penge er spildt.! jeg er sikker på at du får lige så godt resultat ud af at lade den køre uden modstand i et stykke tid og så måske lige vende en tur på og så stille den igen..

men lad den ikke stå og køre for længe for den får jo ingen køling når den bare står med mindre den er vandkølet.. så ven lige en tur på med jævne mellemrum

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 19:22

Ja ok, lyder fair nok.

Forresten skal jeg knalde en 'for' stor dyse på når jeg sætter kittet på og så først justere ned til en passende når jeg er færdig med at køre det til?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-04-03 19:38

hmm tænker du på for at få dentil at køre højt i tomgang eller..?

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 19:41

Nej, for at være sikker på at den ikke sætter sig. Jeg har læst flere steder at man skal dyse et par numre for højt og så justere ned til man man finder den rette dyse. Regner forresten med at starte lidt over #85 i dysestørrelse.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-04-03 19:46

jamen det kan du roligt gøre så er du jo i hvert fald sikker..! så kan du altid justere den ind når den er kørt godt til..!

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 19:47

Og kørt godt til vil det sige 200-300 km?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-04-03 19:52

jah måske lige knap.. omkring 500 km skal du nok op på..

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-04-03 19:54

det kan jo selvfølgelig være svært at vide hvornår man har kørt det når man ikke kører.. men så må du tage det lidt på fornemmeren.. så stor betydning spiller det jo heller ikke at den måske mangler 50 eller100 km.. fra de 500..

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 20:02

BTW hvor lang tid tror du cirka det tager at sætte det nye kit på + skifte dyse? Er nemlig ret afhængig af scooteren som transport så jeg vil høre om jeg kan nå at lave det på en halv dags tid (sådan fra efter skole-/arbejdstid og så til 'sengetid')?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-04-03 20:07

det kan du nemt nå det er bare af med det gamle og så på med det nye det tager ikke så lang tid. bare vær omhyggelig med det.. så går det nok.!

men jeg kan ikke garantere at du ikke kommer sent i seng hvis det kommer til at drille.. meeeen det skulle der vidst ikke være de store problemer i..

Kommentar
Fra : mops

Dato : 28-04-03 21:40

Kære Erik
der er så mange gode og velmenderåd fra hvem ved hvad
men her er den helt rigrtige tilkørsels vejlednig til din scoter
uanset om du lavet konstuktive ændringer eller ej

det ultimative bedste du kan gøre at at tilsætte 1,5% Fuld synt 2 takts Olie direkte i bensinen ved de første 400 Km Gerne den kvalitet der bruges til bane gocart.
og lad enlig være med at holde nede ved grill baren og gasse scooteren op så den bliver varm ( Overhedning er en alvorlig sag for en ny cylinder og stempel der kan blive værdiløs på få minutter )
Overhold ovest. Vejledning !!!!!!!!!!!!!
så kan du glemme alt hvordan du skal tilkøre din scooter bare kør løs

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 21:47

Min scoot mixer selv en blanding fra seperat benzin og olie tank, og det er cel 2-4% olie. De 1,5% du omtaler mops, som jeg skal tilsætte direkte i benzinen, skal det være udover det allerede tilsatte?

"så kan du glemme alt hvordan du skal tilkøre din scooter bare kør løs" - Vil det sige bare geiler topfart helt fra start? Det tør jeg sq ikke, men jeg overholder det du skriver ovenover og så tror jeg også jeg følger det med ca. 1/4-1/3 gas de første 50 km og så 1/2 gas i et par hundrede km. Eller vil jeg så være alt for overbeskyttende overfor mit nye kit?

Kommentar
Fra : mops

Dato : 28-04-03 22:16

Kære Erik
Det skal være udover det der allerede tilsættes

Erik
Tænk på hvordan en bane gocart med en helt ny cylinder og stempel bliver pisket til det absolute ekstrme belastning fra starten af ( kun olien og kun det er den ultimative beskyttelse til at forhindre rivninger i cylindren )
og ingen gocartkøre er på banen uden at køre for at vinde derfor kun det bedste olie og overblanding af olie de første løb og bare fuld knald fra begyndelsen
din scooter er en snegl i forhold til omdrejninger og fart
så du kan roligt køre med fuld belastning hvis du følger mine råd

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-04-03 22:23

hvor er vi henne med det mops..? meningen bag tilkørslen er at få det hele "slidt" sammen så det passer perfekt sammen og det tror jeg næppe du får en god effekt ud af ved bare at knalde håndtaget i bund fra start..!

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 22:28

Jeg kan godt se i ikke rigtigt er enige i jeres 2 sidste indlæg, men det er ikke så vigtigt for hvor skulle alligevel kunne få bane-gocart-olie fra? Jeg tror sq ikke der ligger en gocart bane heromkring.

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 22:29

Og ja BTW ikke at jeg ikke værdsætter dine svar men kan du plz ikke lade være med at skrive Kære... ;)

Knus Erik

Kommentar
Fra : mops

Dato : 28-04-03 22:38

Solegård

Ja ja ja ja
men et er faktum nu har jeg fulgt adskilige kuser og seminarer om tilkørsel af motorer i danmark og udlandet og alle de kuser jeg har deltaget i tilråder man ekstra tilsætningaf olie i de første tankfulde bensin.
for blandt andet at sikre et korrekt tilpasning af cylinder og stempelringe og det skal ske så skånsomt så muligt gerne over et meget langt tilkørsels periode dermed ikke sagt at man ikke kan bruge sin motor optimalt
Blot man gør det rigtigt
og 2 takt olie til gocart kan du købe allevegne Erik

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 28-04-03 22:42

Hmm jeg må om jeg kan finde ud af hvor allevegne ligger så. Har sq ikke fundet det endnu.
Ej jeg kigger lige efter noget fuldsyntetisk Castrol 2-takts-olie i morgen. Tak for svarene indtil videre...

Kommentar
Fra : mops

Dato : 28-04-03 22:47

selv tak
min kære Erik

Held og lykke
MVH.
Mops

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 03-05-03 11:21

Jeg er altå ikke helt enige med nogen af jer !

Hvis du skal køre din cylinder til, skal det ske på vejen, da det er der du slider optimalt på din cylinder, hvis du lader den stå og kører selv tror jeg ikke på du kan styre det ordentligt, for når den ingen modstand får, vil cylinderen bliver MEGET varm, hvilket er det man absolut skal undgå ved tilkørsel...

Og man skal sgu køre den til ! hvis du bare hælder lidt mere olie på den og så ellers giver den røvfuld, kan du da være sikker på at den smadre....

Det optimale vil være at du smider en lidt større dyse i (for at køle cylinderen) og 2% ekstra 2takts olie i benzinen.... Der efter kører du ca. sådan her til:

Tomgang ca. 10 minutter (med MEGET få omdrejninger)
50 km - MAX 1/3 gas
150 km - 2/3 gas
100 km - 2/3->fuld gas

efter det skal du finjustere og dyse din kaburator til så den passer optimalt til din cylle...

Jon - Moped.dk

Kommentar
Fra : STF

Dato : 06-05-03 19:22

start med at køre med lave omdrejninger ca. 50-100 km
og så kan du begynde at give lidt mere gas de næste 50 km
og så kan du godt begynde at give lidt mere gas næsten fuld vil jeg mene

husk mere 2takts olie

Kommentar
Fra : mou

Dato : 12-06-03 18:28

hejsa, jeg skal også til at køre en ny cylinder til.... den gamle døde :( jeg ved godt det er meget svært ikke bare give den gas, derfor fik jeg jo lige en lille ide. hva med at sætte et lille rør eller en møtrik over gas-spjældet.... så er man ude over det, for så kan den ikke åbne mere end man har sat den til :)

og ang. større dyse til tilkøring er en MEGET go ide, hvis du har større karb på. (ellers ender du ligsom mig).
Et godt tip er, at den skal 4-takte ca. 1000 rpm før top rpm, men du skal selvf. stadig køre pænt i starten.

håber det kan bruges

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 12-06-03 20:38

mou -> jeg plejer at sætte en større dyse i, og indstille kaburatoren til at give for meget benzin i forhold til luft, da benzin er kølende, og det sørger for at motoren ikke går særligt godt så den ikke kører særligt stærkt fordi den drukner når man giver for meget gas!

Men alle sammen, alt det overstående med at man skal tilkøre i 400-500km gælder jo kun for støbe-jern's cylindere, for aluminium cylinderne behøver man jo kun kører til i ca.50 km ! (Jeg har lige gjort det på min Fs1 og det virker skam)...