/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tørretumbler AEG WP
Fra : Lassekh
Vist : 3100 gange
10 point
Dato : 20-02-10 15:24

Hej alle.

Ny her inde...

Jeg har et problem med min tørretumbler AEG WP (Kondens). Til at starte med vil jeg lige fortælle at WP-modellen er ikke lige som andre tørretumblere. Den har en indbygget kompressor, som laver varme. Og dermed har den ingen varmelegeme.
Og selv om den er ca 6 år er det en energiklasse: A

Det er en som jeg er ved at prøve at lave i stand. Men den vil ikke samle vandet op. når jeg ligger våde tøj i den varmer den som den skal. Pumpet virker også fint. men det er som om at kondensatoren ikke laver "dampen" om til vand og derfor kommer der ingen vand ned til pumpen.

Er der nogle som kender denne maskine og som har et bud på hvad det kan være galt?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-02-10 09:22

Jeg må lige sige at jeg ikke kender din model...

Men når den har en kompressor, er det fordi den har en køleflade og en varme flade. Kølefalden skal bruges til at fortætte vanddampen(svarende til dit spejl på badeværelset).

Hvis kompressor mistet har sit kølemidel eller eller denne ikke køre, vil fortætningsfladen ikke blive kold.

Så du skal finde årsagen til at den ikke køler. Da den også ha et varmelegme, kan du ud fra varme fladen ike vurdre om kompressoer virker som den skal.

Vh Benjamin

Kommentar
Fra : Lassekh

Dato : 21-02-10 09:31

Hej Benjamin.

Når jeg mærker på de forskellige rør på kompressoren er kan sagtens mærke forskel på dem. Det ene er meget varm og den anden er meget kold.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-02-10 09:37

Luften i maskinen skal jo cirkulere forbi kølefladen for at vanddampen fortættes på dene.

Kan det tænkes at kølefladen er pakket til i støv, evt grundet at den har kørt uden filter?

Så dan teoretisk set er det jen en meget enkel konstruktion, men der kan jo være flere fejlkilder.

Har du mulighed for at se om luften kommer forbi kølefladen?

vh beh

Kommentar
Fra : Lassekh

Dato : 21-02-10 20:30

Jeg kan ikke rigtig komme ind til selve køle og varme elementerne. de er lukket utrolig godt inde.

Men den er blevet blæst godt igennem med trykluft.

Jeg er måske ved at tro at luften ikke bliver blæst rundt. syntes ikk jeg kan mærke der kommer luft ind i trumlen når den kører.

Kan det have noget med noget at gøre?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-02-10 20:48

Hvis den køre med kondens tøre, har den ikke behov for ekstern luft.

Men selvfølgelig skal luften internt cirkulere.

Kan afløbet fra kølefladen være stoppet?

vh Ben

Kommentar
Fra : Lassekh

Dato : 14-03-10 11:44

Nu har jeg fået kigget ordentlig på den.

Det ser ud som om blæsehjulet bagpå den ikke kører rundt.

Den har sin egen motor med strøm så må ha fundet ud af om der ikke kommer strøm til den eller om den er i stykker.

Hvordan tester jeg den for fejl?