/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Halve toner på et klaver
Fra : thoustrup
Vist : 2010 gange
100 point
Dato : 19-02-10 20:01

Vi har en lille diskussion om der findes nogle toner (navngivet) mellem C og B(H) og mellem E og F?
Selvfølgelig findes der lyde i alle niveauer, men set på et klaver, så mener jeg ikke at der er mere end en halv tone mellem E og F, så der kan ikke placeres en sort tangent der, selv om Preben Kaas engang lavede et klaver med skiftevis sorte og hvide tangenter.

med venlig hilsen
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-02-10 20:20

Der er ikke nogle halve toner på mit keyboard, så jeg vil sige nej

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-02-10 20:45

Svaret er nej...

Men du kan kigge lidt her.
http://da.wikipedia.org/wiki/Toneinterval

Hvor tonernes navne er angivet.

vh Ben

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-02-10 20:47

nej

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-10 22:39

Citat
Vi har en lille diskussion om der findes nogle toner (navngivet) mellem C og B(H) og mellem E og F?

Jo, det gør der.

Tonen mellem e og f hedder eis og fes

Og tonen mellem h og c hedder ces

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-10 22:44

Citat
mellem C og B(H) og

I øvrigt er det lidt forkert den måde du skriver B(H), for B er H sænket med ½ tone.

Hvis du følger skalaen skal du skrive mellem H og C, hvor det som tidligere nævnt er tonen der hedder ces, normalt angivet som Cb (= ces)....hvor b-et antyder at en tone er sænket med ½, hvorimod tonen mellem C og D hedder Cis, altså C#

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-02-10 22:50

Der er da ingen halve toner mellem B(H) og C og heller ikke mellem E og F

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-02-10 22:56
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-02-10 09:02

Citat
Ifølge vestlige skalaer går tonerne: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#, og starter derpå forfra (på A), dette udgør hvad der kaldes en oktav. # betyder 1 halv-tone op. Dette kunne erstattes med b (en halvtone ned). fx, A#=Bb, Db=C#.

http://da.wikipedia.org/wiki/Tangent_(klaviatur)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-02-10 09:12

så når der fx står F# (en halv tone op).. burde det vel være den sorte tangent mellem F og G på klaverets klaveriatur, eller hvad. ?

ps. spiller ikke selv efter noder, men gehør.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-02-10 09:14

Hvis du sænker C så bliver næste tone da B(H) og F bliver E

Nå der er så meget man ikke fatter

Accepteret svar
Fra : js270630

Modtaget 100 point
Dato : 20-02-10 09:45

Spørgeren har ret. Intervallet mellem e/f og h/c er kun en halv tone. Eis er den samme tone som f, fes er = e, og ces er det samme som tonen h. Betegnelserne bruges i visse tonearter, hvor der er faste fortegn. I f.eks E-dur, hvor der er fast kryds for F, bruger man Eis (kryds for E), hvis man skal spille tonen F. Man kan også skrive F med et opløsnigstegn. I øvrigt kan betegnelserne for B og H være misvisende. Den tone, vi her til lands kalder H, skrives i de fleste lande som B, og B som Bb. Spørg mig ikke om, hvor det H kommer fra! Hvis man følger det almindelige alfabet, er B da det logiske! Selv vort naboland Sverige skriver ikke H!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-02-10 10:19

Det går godt...

Bb er det samme som A# den sorte tangent.

Det er ganske korrekt at tonen H ofte kaldes B... ´H er aldrig omtalt som Bb, Da Bb er det samme som Hb....

Men det er korrekt at der ikke er en defineret tone imellem H eller (B) og tonen C

Samme forhold gør sig gældende for tonerne E og F.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 26-02-10 08:47

Tak for svaret js270630.

og en tak alle andre, det var meget læreigt, vi fik stoppet den lille diskussion.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-10 09:18

velbekommen