/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lydige hunde
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 619 gange
100 point
Dato : 19-02-10 09:53

Man ser på årets jagter, samt iøvrigt gode billeder på diverse hjemmesider, at stort set alle jagthunde er koblet - hvorfor egentlig dét ? Er det fordi jægerne ikke har tillid til, at deres hunde er lydige nok uden snor og er bange for at "falde igennem" ? Stoler jægerne ikke på deres hunde ? Er forklaringen den enkle, at de fleste ikke har brugt/bruger den fornødne tid til den allervigtigste discliplin ? Hvad er forklaringen ?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 19-02-10 11:15

Ganske enkelt Øjenvidnet.

Fordi folk ikke bruger den fornødne tid, eller dem der kalder sig hundeinstruktør ikke har den fornødne viden, når de underviser om hvordan man griber træning rigtig an. Derfor ser vi dem slæbe rundt med hunden i snor eller modsat at det er hunden der slæber rundt med hundefører
Det er nu engang dejligt når vi er på pyrschjagt at have hunden med, at man kan få den til at liste bag en uden snor, og med en håndsbevægelse kan lægge den af, og den bliver liggende.
Folk burde på opdragelses kursus og bestå en prøve før de kunne få lov og anskaffe sig en hund. dette vil skåne mange hunde, for lidelser.på grund af manglende viden fra ejeren.
Har selv i tidernes morgen selv været på et af de såkaldte instruktør kurser, hvor herrer bevarer os, at de bare uden videre dengang udstyrede folk med en lap papir på man var hunde instruktør, uden at bevise de kunne undervise.
Håber da inderligt at der i dag stilles langt større krav, for at kan give sig ud for at være hundeinstruktør.

Fido

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 19-02-10 14:23

Som Øjenvidnet så rigtig har bemærket, er der mange der render rundt med snor på hunden selv under jagt og det må være fordi de ikke har styr på køteren, så derfor er det meget vigtigt man har grunddressuren i orden, MEN jeg har hørt at specielt hvidøret hunde har det svært med indlæringen

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 19-02-10 15:06

Til Sandhedsvidnet.

Hvad er der med de hvidøret hunde, er de ikke racerene? Hvorfor skulle disse hunde være vanskeligere at indlære end andre? Er du kommet i drille hjørnet?

Fido

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-10 15:09

Neejaaaeee, det vil jeg nu ikke sige.
Fordi man har snor på sin hund, så er det vel ikke ensbetydende med "Nå, der er nok nogen der ikke har styr på hunden"

Tyskeren, altså min hund, har jeg 100% styr på - og i alle situationer. Alligevel har jeg hundesnoren med på jagt - og selvfølgelig på vores naturvandringer, og møder vi andre mennesker, ja så sætter jeg selvfølgelig snor på hunden - ikke fordi hunden ikke lystrer, men som signal til mine medmennesker om, her er ikke noget at være bange for.

Kommer jeg som gæstejæger, er det vel naturligt at man lige tropper op med hunden i snor - om ikke for andet, så af hensyn til andre mennesker.

Ja, det var så mit beskedne bidrag til debatten.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-02-10 15:15

Racerene hunde, Fido.
Skal en jagthund nødvendigvis være raceren..????

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 19-02-10 17:28

Heidi.
For min skyld må folk gerne have en krydsning eller gadekryds om du vil, det er bare ikke noget der er værd at avle videre på.
Der findes mange krydsninger der er fuldt på højde men ren racede hunde, som også sagtens kan gå uden snor.og som bliver siddende i bilen til den for besked på at gå på plads.

Fido

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 20-02-10 07:57

Dem der render rundt med snor på hunden under jagten, kan også være fordi der ingen jagt er i hunden eller de linier den kommer ud af

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 20-02-10 09:49

Jeg har hørt, fordi der er hvidøret Münsterländere, skyldes gener fra det hvide næsehorn og så på grund af indavl igennem generationer er hornene forsvundet, men det hvide er stadig dominerende.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-02-10 18:47

Jeg lod mig overtale af min datter til at køre den lange vej til Grenaa, hvor Dansk Münsterländer Klub havde udstilling i dag.
Der var mange dejlige hunde hvis man er til denne race - nu vil jeg altid inden valg af hvalp, se forældredyrene arbejde og det var så ikke lige dagen - men mon ikke der bliver mulighed for dét her i løbet af foråret ?
Der var en livlig snak om den hvidørede hund, som ingen har set men kun hørt om ! Desværre var den aut. dommer som jeg talte med for et stykke tid siden om dette fænomen, ikke til stede i dag, men andre støttede op om ham, nemlig: Hvis en sådan med et hvidt øre skulle dukke op, kunne den opnå en præmiering men ikke en diskvalifikation, forudsat det øvrige var i orden.

Snakken om field-trial Münsterländere var også noget man diskuterede og så vidt jeg kunne forstå er der allerede en "standard" for den såkaldte engelske version. Det lød spændende med en mere modig og brugbar hund, som selv kan finde ud af tingene, hvis det skulle blive nødvendigt - desværre har jeg ikke set et eksemplar, men blev stillet i udsigt med en introducering så det glæder jeg mig til.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 20-02-10 23:39

Kære Provsten1

Jeg var også i Grenå, sikket et møgvejr. Jeg vil nok mene det var en lidt svingene kvalitet af hunde der var mødt frem, men glædeligt at mange hunde men blodlinier udefra var repræsenteret.
Kan du ikke sende en PB om field trail Münsterländeren, det lyder interessant, der mangler efter min mening lidt mere pontus i mange danske linier.
TRD

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 20-02-10 23:43

Snakken om field-trial Münsterländere var også noget man diskuterede og så vidt jeg kunne forstå er der allerede en "standard" for den såkaldte engelske version. Det lød spændende med en mere modig og brugbar hund, som selv kan finde ud af tingene, hvis det skulle blive nødvendigt - desværre har jeg ikke set et eksemplar, men blev stillet i udsigt med en introducering så det glæder jeg mig til.

Det var noget af en beskrivelse om en hunde race." Mere modig og brugbar hund, som selv kan finde ud af tingene" hvis det skulle være nødvendigt.
Fido

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 21-02-10 10:19

Jeg ved ikke om udstillingen havde noget nyt at byde på, jeg er dog glad for der er kommet nye udenlandske emner på banen blandt hanhundene.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-02-10 10:42

Til Sandhedsvidnet .
Vil det sige, du ikke mener, de eksisterende inden for munsterlænderne ikke har noget at byde på???

Fido

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 21-02-10 11:38

Fido jeg mener der er få stykker der har forstand på at lave en RIGTIG jagthund, nu havde man også inviteret TV2 øst for at lave en udsendelse, men den bliver først sendt om mandag 8 dage. Jeg tror nu ikke racen får solgt flere hunde af den grund det er de folk der arbejder med hunden der skal promovere den på jagterne, det er det der sælger.

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-02-10 08:00

Tak for svaret Heidi-Ho.