/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Ang. førtidspension
Fra : huelya87
Vist : 1261 gange
50 point
Dato : 18-02-10 20:59

Hej jeg har et forspørgsel vedr førtidspension. er der nogen der kender noget til det? Min svigerforældre vil rejse i 6 mdr, kan man det? for har nemlig hørt at der er kommet nye regler hvor det er op til 3 mdr, man kan rejse.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-02-10 21:22

På denne side, http://www.vanfoerefonden.dk/fileadmin/pubs/pjecer/socialret/doc7.html fandt jeg følgende oplysninger:

Citat
Førtidspension i udlandet
Retten til pensionstillægget bevares ikke ved flytning til udlandet. Det gør derimod retten til grundbeløbet, invaliditetsbeløbet, erhvervsudygtighedsbeløbet, førtidsbeløbet, tillæg efter §§ 16 og 17 samt invaliditetsydelse.
Ved kortere ophold i udlandet berøres førtidspensionen ikke. Der udbetales grundbeløbet, førtidsbeløbet, invaliditetsbeløbet, erhvervsudygtighedsbeløbet, tillæg efter §§ 16 og 17 samt invaliditetsydelse.

Hvis man har dansk indfødsret, kan man medtage de dele af førtidspensionen, som er nævnt ovenfor. Har man ikke dansk infødsret gælder der særlige regler, som man må drøfte med sin sagsbehandler/kommunen.

Som det fremgår forsvinder pensionstillægget ved flytning til udlandet.

Hvorimod de også siger:
Ved kortere ophold i udlandet berøres førtidspensionen ikke.
Så er det kun, hvad de mener med kortere ophold. - Så for at være sikker, ville jeg henvende mig hos kommunen, så man ikke pludselig for sig en overraskelse eller evt. regulering med tilbagevirkende kraft!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-02-10 06:51

HVIS der er tale om en egentlig rejse, hvor man rejser rundt til forskellige steder, så vil det normalt IKKE have iondflydelse på f-pension, men hvis man fx tager ophold ½ år hos sine børn i Australien, så vil det ikke blive betragtet som en rejse - på samme måde, men jeg siger også spørg din kommune, for sagsbehandlerne vil nok give forskellige svar kommunerne imellem!

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-10 08:49

Der er ingen fra kommunen der kontrollerer om man er væk fra sin bopæl, når først pensionen er trådt i kraft.

Så når dine svigerforældre ikke melder adr.ændring e.lign så er der tale om ferie, også selv om det er i seks måneder

Godkendelse af svar
Fra : huelya87

Dato : 19-02-10 19:41

Tak for svaret Olesen-50.