/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udskifte radiator.
Fra : refi
Vist : 1861 gange
100 point
Dato : 18-02-10 13:33

Skal lige bruge et par vvs kyndige....

Har en 2-plade radiator på 200x65 cm

Ønskes:

Udskiftning til en VÆSENTLIG lavere i samme længde - naturligvis gerne med flere plader men samme længde (ca.)

Er det muligt uden at miste effekt....

Der skal selvfølgelig kortes rør af og arbejdet bliver udført af aut. vvs´er..

Så spørgsmålet er egentlig blot om det er muligt og om blot "overfladen" skal være den samme (altså flere plader)

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-10 13:39

Hej Refi....
Umiddelbart kan det godt lade sig gøre ....
Men din VVS mand kan regne effekten ud efter sine kataloger og lig nøjagtig fortælle dig det du vil vide .....
Ring og få et u forpligtende tilbud og snak med ham.
hilsen Kim ( blikkenslager/rørsmed )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-10 13:41

Det lyder godt....

Nogen ide om hvor mange elementer den skal bestå af ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-10 13:42

Kan da oplyse at det drejer sig om et rum på 25m2 med normal lofthøjde.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-10 13:49

Hvis den varmede fint, skal varmefladen bare være lige så stor som den var før -
altså lavere = tykkere ( to plader ved siden af hinnanden) ................eller convektor som er lameller mellem pladerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-10 13:54

Vil det så sige at f.eks 1/3 højde vil kræve 6 plader

Det bliver jo næsten gulvvarme

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-02-10 14:27

Citat
Der skal selvfølgelig kortes rør af og arbejdet bliver udført af aut. vvs´er..

Ikke for at blande mig refi...men hvis du selv kan lave det er det en af de ting du godt må gøre selv.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-02-10 14:34

Du skal have en samlet radiatoreffekt på 45 til 65 watt pr. m2 afh. af hvor mange ydervægge der er i rummet. Er det et ældre hus er tallene større.

Prøv at se om ikke du kan finde en her

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-10 14:35

Meget kan jeg selv - og det "kunne" jeg også....

Men, indrømmet, den slags er ikke lige mit "gebet"

Tak for tilliden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-10 14:36

Citat
Prøv at se om ikke du kan finde en her

Det kunne jeg ikke

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-02-10 14:37
Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-10 14:42

Snøft

http://vvsgiganten.dk/item/321115720/Thor/Konvektor_L_150/34_-_2000mm_Lakeret_(1468_watt)/

Vil det sige at selv ikke den dyreste vil være "kraftig" nok

Der er 2 ydervægge og den ene er et vinduesparti (der skal den under - drejes fra nuværende stilling som er ydermur)

Ideen var at få EN HEL VÆG...

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-02-10 14:59

Prøv lige ad maile mig, hvis du er interesseret i en kraftig 21 cm høj 3 pladers på 1 m som jeg har stående. Den er lige taget ned for 3 mdr. siden ca. da jeg kunne nøjes med en mindre og derved spare plads.
Jeg tager lige et billede af den, så må vi se om ikke vi kan finde ud af dens effekt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-10 15:09

Jeg tvivler på 1 meter er nok - den/dem vi taler om nu er jo 2 meter

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-02-10 15:24

Jeg er heller ikke sikker, men den er rimelig kraftig. Hvis det er den eneste, dækker den nok ca. 15 m2 vil jeg tro.
Sørgeligt nok er det kun den ene, som er pillet ned - ellers havde jeg 2 ens.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-02-10 19:43

Hej refi.
Nu kunne det være interessant at høre hvor høj din nye radiator må/kan være, men f.eks. så findes de i standard på 30 cm - nu har du en dobbeltradiator (d.v.s. fire overflader á 65 x 200 cm) altså en samlet overflade på 52000 cm2.
Hvis du vælger en med fire elementer på 200 x 30 cm, så vil du samlet få en overflade på 48000 cm2 - altså ikke væsentlig mindre, din nye radiator vil selvfølgelig blive en del "tykkere" altså fylde lidt mere ud fra væggen under vinduespartiet, men hvis du i øjeblikket har tilstrækkelig varme i rummet, så vil en sådan firedobbelt også kunne opfylde dit behov uden problemer.
..... men som mcloud (Kim) siger, så kan det let beregnes med en tabel fra radiatorfabrikanten, så tal med din VVS-mand......
Hvis du vil søge og købe en selv, så kan ovennævte også sagtens bruges - en radiator er nu om dage ikke helt billig, så det kan godt betale sig at kikke lidt rundt.
Held og lykke med projektet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-10 20:19

30 cm bliver desværre for højt - der er kun 33 cm til vindueskant og da den vel er hævet små 10 cm over gulv, går det nok ikke....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 27-02-10 13:57

Tak for svaret mcloud.

Du svarede egentlig på det jeg spurgte om...

Fik ny sat op i mandags - 2meter gange 12 cm - 4 lameller

OG DET VIRKER UPÅKLAGELIGT