/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Hvilken symaskine skal jeg vælge?
Fra : rosekamp
Vist : 13711 gange
300 point
Dato : 18-02-10 12:25

Jeg skal have en god (men helst ikke over 3-4000 kr.) symaskine, som jeg bl.a. kan bruge til at sy tøj til mine børn med. Er det nødvendigt at købe en decideret overlocker ved siden af?

Det skal helst være en, hvor man kan køre stoffet ned under selve pladen man syr ovenpå - var det til at forstå meningen i den sætning? Hvis jeg nu f.eks. skal sy en smal pose, så kan jeg lige trække den over (f.eks. som på denne Bernina http://www.estitch.co.nz/es/images/bernina1008.jpg ).

Nogle bud?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-02-10 12:55

Brother

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-02-10 12:56

Jeg har selv en ældgammel Bernina, den har kørt i tusindevis af kilometer, så det symaskine mærke kan jeg godt stå inde for.

Nej, desværre forstod jeg ikke meningen i den sætning

Noget jeg altid har været meget glad for ved min maskine, er at den er ekstremt god til at sy i meget tykke stoffer, det er der ikke mange maskiner der kan

Så efter min vurdering, er det du skal kikke mest efter, om den kan sy pænt uanset tykkelsen på stoffet, du kan jo komme ud for at skulle lægge f.eks cowboybukser op, der er sidesømmene især meget tykke

Jeg har aldrig savnet en overlocker, min Bernina syr også pænt i strækstoffer, altså uden at stoffet laver buler.

Kommentar
Fra : nira

Dato : 18-02-10 13:28

Mit bud vil være en Husqvarna Viking 183 Emerald.
http://www.husqvarnaviking.com/dk/8601.htm
Jeg købte selv sådan en sidste år og jeg har været glad for den og der er ikke nogle opgaver den ikke har klaret.
Min gamle symaskine var også en Husqvarna og jeg har aldrig savnet en overlocker., da de begge har sømme til at sy i strækstof.
Jeg tror du mener at symaskinen skal have friarm, og det har min maskine.
Held og lykke med dit valg af symaskine.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 18-02-10 13:41

Den lyder meget godt Nira, tak for dit input. Friarm - ja, det er nok det ord jeg leder efter

Jeg vil dog stadig gerne have flere idéer, helst på specifikke modeller og ikke kun mærker. Helst fra nogen som har prøvet maskinen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-10 13:55

Eller en Elna som vi har haft i 35 år og den er stadig flot kørende.
http://www.elna.com/da-dk/about.php

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-02-10 14:37

Jeg har Bernina og den har friarm (det hedder det). Den sidste maskine jeg havde var også en Bernina, den solgte jeg brugt da den var 32 år gammel. Og den havde syet alt vores tøj i de 30 år.
Den jeg har nu bruges ikke så meget.

Du kan købe en brugt Bernina og fordelen er at den syr lige godt i tyndt og tygt stof. Det er der ikke mange maskiner der gør.

Min bernina har syet flot gennem 5 lag frakkestof, 4 lag cowboy stof og gennem det tyndeste tyld og silke.

Hvis jeg var dig så ville jeg gå ind på forbrugerstyrelsens hjemmeside og købe en test af symaskiner. Så kan du beregne hvad du skal anskaffe dig.

http://www.taenk.dk/?sid=2&cid=2118

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-02-10 16:25

Citat
Jeg vil dog stadig gerne have flere idéer, helst på specifikke modeller

Jeg har en gammel Bernina, den er så gammel så den kun kan sy ligeud og zigzagge
- men på trods af at jeg har savnet en overlockfunktion i en periode, har jeg alligevel aldrig skiftet den ud.
Dengang valgte jeg Bernina, fordi den blev brugt på skoler og ingen børn kunne ødelægge dem (uden en hammer)

Så mit råd til dig er: vælg den Bernina der passer til dit behov og pengepung !

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-02-10 18:04

Jeg har afløst min gamle husqvarna, fra 80 ´erne - med en ny husqvarna- for 2 år siden.

Jeg er vild med den maskine. Jeg købte den hos stof 2000, som havde en god service og rådgivning.

Den kan alle de stræksømme osv. som man normalt har brug for- Jeg har mulighed for at sænke hastigheden, uanset hvor hårdt jeg træder på pedalen- og det er superlækkert især i tykke stoffer eller når man lige har noget svært tilgængeligt. Den har naturligvis friarm.
Og til os, som har lidt svært ved at tråde-når synet er blevet lidt svagere. Det kan det også lige klare på en enkel måde.
Den har elektronik, men alligevel ikke mere end man kan overskue, synes jeg.
Den jeg købte- ved jeg ikke om de har mere- men den hedder Husqvarnahusky ( C10) fra husqvarnaviking.

Den er i det prisleje du skriver.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-02-10 18:11

obs
Når du kigger nå nettet efter maskiner er de ofte afbilledet med en æske som går rundt om friarm, til diverse tilbehør. Den tager man af hvis man har behov for det.
Derfor ligner det ikke friarm. Men jeg kan ikke forestille mig at der er symaskiner idag uden friarm.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-02-10 21:55

min BERNINA 1080 har jeg kørt med i - tja jeg tror i 20 år og før den altid bernina. tidligere passede alt tilbehør til den nye maskine. ved dog ikke, om den staDIG HOLDER STIK. en drøm af en maskine, som du selv kan skille ad og rense. siden jeg købte min, har den aldrig været til service eftersyn. i gamle dage (måske endnu) lå der en super bernina butik i odense. held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-03-10 18:10

Det tilbehør der var til min gamle bernina, det duer også til den nye.

Kommentar
Fra : volden

Dato : 13-03-10 22:07

Hej Rosekamp
Der findes mange fortrinlige maskiner, blandt de "gode gammelkendte" mærker. Jeg har i forbindelse med mit arbejde gennem 40 år + i foreningsregi arbejdet med flere gode mærker, men privat har jeg altid sværget til Bernina.- Den var for år tilbage lidt dyrere end flere andre gode maskiner.

Jeg købte min første Bernina, da jeg var 22 år. NR. 2 købte jeg da jeg var 45, kun fordi jeg tabte den første ned ad en trappe, og en reparation ville koste mere end en ny.
Da overvejede jeg også overlocker og en maskine med mange fikse funktioner....

Min erfaring er, at Bernina har/havde en friarm, som er mindre og dermed bedre til "småt tøj".
Jeg har aldrig arbejdet med et mærke, som var SÅ stabilt vedr. de elementære funktioner.

Men du skal naturligvis finde en maskine, som opfylder dine behov.. i en prisklasse, som passer dig

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-03-10 22:43

hvis du bor i nærheden af djursland, er du v elkommen til at komme og prøve min bernina 1080.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 16-03-10 21:07

Tak for svarene allesammen og tak for tilbuddet aasenissum, det er dog en kende langt fra mig

Jeg tror jeg holder mig til en Bernina så og prøver at finde en forretning, hvor jeg kan se nogle forskellige modeller.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 16-03-10 21:10

Nordsted1 du var hurtigst på aftrækkeren med et brugbart svar / god forklaring, så jeg smider pointene din vej. Men tak allesammen