/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
For lidt plads på vista drev
Fra : xou
Vist : 1053 gange
500 point
Dato : 17-02-10 10:08

HEJ !
Min ven har for lidt plads på sit vista drev dvs det drev hvor vista styre systemmet er indstalleret.
Jeg har flytter dukumenter,billedet til andet drev ,er der mere jeg kan gøre.hvad er det der bruger så meget plads.
problemmet er at hans harddisk kun er på 36 gb men med 15000 rpm i spindelhastighed,og derfor en go ide at have vista liggene der istedet for på en af hans store.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-02-10 10:10

Du flytter bare stierne til de grundlæggende mapper såsom Dokumenter osv - over på en af de store - for så meget fylder selve OS ikk ?

Men hvor man lige stiller dette under vista - må være omkring profiler!
jeg har kun XP og Win7 og teste med - så ikke sikker!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 17-02-10 10:12

det er gjordt - men er der mere der kan flyttes.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-02-10 10:18

Hvis du har omkring 36GB - Så fylder Vista omkring de 10-12GB alt efter hvor meget af deres tillægsprodukter du har på.

Hvis du har sat $HOME til D:/user (eller lign) så kan du jo flytte det gamle bibliotek.
Husk at slette midlertidige internet filer samt tmp mapper osv.
Dertil er der så eller kun den kedelige måde at finde ud af hvad der fylder og det er ved hj?lp af egenskaber for den enkelte mappe .- og se hvilke der fylder.

Der må virkelig være nogle ting der reelt fylder

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-02-10 10:34

? KAN DU IKKE LAVE DREVET NOGET STØRE
EVT. MED HIRENSBOOTCD

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-10 12:15

Vista fylder selv meget, Win 7 fylder ikke så meget og det gør XP heller ikke. Men gør som ferik skriver, lav drevet lidt større. Eller flyt Vista til det store drev og hav så dokumenter på det lille. Så kan han selv styre hvor mange ting han har på drevet. Og det store drev kan passe sig selv.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-10 12:20

Der er et partitionerings progran: http://www.pcworld.dk/download/66/1030

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-02-10 14:50

du kan flytte swapfilen til et andet drev, det burde give noget plads
har ikke vista til rådighed men i win7 kan du trykke på start og skrive: virtuel hukommelse
så får du en trin for trin guide til ændring af swapfilen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-02-10 14:55

glemte lige:

windirstat er en nem måde at se hvad det er der fylder på en disk
http://windirstat.info/

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-02-10 19:02

Og ikke at glemme. en stor disk oprydning.dvs div temp filer, gendannelspungter. bare i denne computer, c. drev. egenskaber diskoprydning.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-02-10 19:05

du kan også i papirkurv/ egenskaber på c drev justere størelsen på denne, og frigi plads på drevet. der er mange muligheder.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 17-02-10 19:41

tak for forslagene !
jeg tænkte egentlig på den swap filen da den i xp fylder ret meget.
jeg skal hjem til ham på fredag og vil bruge disse som en guide til at få mere plads ellers var mit eget forslag at
ligge vista over på et andet drev.
ang. HIRENSBOOTCD (godt forslag exterminator)
http://www.hirensbootcd.net/screenshots.html
kan man rense drevet med ccleaner (har vist brugt)men hvad kan ellers bruges fra den.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 17-02-10 19:42
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-02-10 20:08

Citat
ang. HIRENSBOOTCD (godt forslag exterminator)

Sorry, men det er ikke mig der foreslog den (ihvertfald ikke i denne tråd)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-10 21:31

Det nemmeste du kan gøre at at tage backup, derefter installere Vista på det større drev og derefter slette alt på det lille drev. Derefter lægger du dokumenterne på det lille drev. Men husk at lave backup inden du begynder.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-02-10 22:00

Citat
36 gb men med 15000 rpm

vista skal IKKE flyttes, 36 GB er rigeligt.
15000 rpm er næsten perfekt
hvis nogen finder på at flytte styresystemet VÆK fra sådan en disk skulle de have tæsk med en våd berlinger
jeg ville nok overveje at lade swapfilen blive på det drev og så flytte et par programmer istedet for

Hvis vedkommende har mange spil installeret var det en god ide at gøre det til en vane at installere dem på D: eller et andet drev, de sluger hurtigt den ledige plads hvis de inst. på c: drevet
så se at få dem flyttet

kig også efter om der er programmer der ikke bruges mere, de kan afinstalleres.
en ting næsten alle glemmer: de gamle java, du har kun brug for den nyeste, det giver hurtigt 500 MB eller mere

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-02-10 22:58

Citat
skulle de have tæsk med en våd berlinger
Hverdags- eller søndagsudgaven

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-02-10 23:03

fra en hel uge rullet sammen !!!!!!!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-02-10 17:07

hej igen !
ja EXTERMINATOR det var ferik der foreslog HIRENSBOOTCD,men det er rigtigt at han har haft spil på det drev - men java er en go ide at slette og andre programmer der ikke bliver brugt eller købe en større harddisk og flytte HELE indholdet over på en ny måske kan jeg bare kopier det - med hjælp fra HIRENSBOOTCD sti-commander,eller det bliver måske noget ged hellere indstallere vista på ny.det er en våd berlinger hvis han bliver ved med at fylder op med java (kaffe) og søndags spil hygge

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-02-10 17:08

jeg har forøget point pga at det er imorgen freddag jeg skal løse dette problem.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-02-10 17:23

Citat
men det er rigtigt at han har haft spil på det drev
så er det bare med at så flyttet dem over på et andet drev
afinstaller spil, installer igen men på et andet drev

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-02-10 17:34

jo men vista er oppe på 21 gb så er der mere der kan gøres

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 500 point
Dato : 18-02-10 17:58

vista fylder ikke 21 GB
kør ccleaner fra HBCD
slet gamle java installationer
slet gamle programmer der ikke bruges
kør windirstat fra HBCD og find ud af hvad det er der bruger plads, måske det er noget der kan flyttes

en anden ting, disken er på 36GB og du siger at der er brugt 21 GB, der er omkring 40% ledig plads. ingen problemer der

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-02-10 18:00

HOV, SMUTTER

vista fylder ikke 21 GB, det er vista + installerede programmer der fylder de 21GB

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-02-10 18:57

hej EXTERMINATOR ?
hvor finder jeg windirstart på hbcd http://www.hirensbootcd.net/screenshots.html
ja der er noget der fylder op.noget jeg syndes er interessant er hvordan sætter jeg $HOME til d drevet i vista.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-02-10 19:10

windirstat ligger sammen med ccleaner, se dit eget link fra tidligere

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-02-10 19:14

Slet også/ryd op i gendannelses punkter, de kan fylde meget

Kommentar
Fra : xou

Dato : 19-02-10 18:29

hej igen !
lidt info om min ven pc
drevet var på 34 gb
vista fyldte 29 gb - du læste rigtigt
jeg slettet gendannelse punkter,rydde op i papir kurv,kørte ccleaner.Men nu mere jeg gjorder nu færre plads bliv der tilbage fra 1,5 gb ledig til 1,3 gb mærkeligt - til sidst komprimeret jeg noget af drevet det førte til atr der bliv 3 gb ledig.
men den have osse andre problemmer - efter login var skærmen sort i ca 5 min før vista var klar - hans kone sagde da smid den ud - og som sagt som gjordt - nemlig jeg indstalleret viste på en af hans store drev 500 gb.nu skal alle hans bank nøgle mm over på den.
så den der hjælp mig mest var :
EXTERMINATOR fordi han sagde at - programmet windirstat >> find ud af hvad det er der bruger plads << og det er noget der ikke kan flyttes.lidt tyndt men en skal have point.og ikke under 3 *** syndes jeg.tak til alle for hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : xou

Dato : 19-02-10 18:30

til EXTERMINATOR.
jeg køret programmet ikke fra cd men hentet det bare,godt oversigt program.