/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Hvordan blander jeg farver
Fra : 123nu
Vist : 7897 gange
50 point
Dato : 16-02-10 15:45

Hej

Jeg mangler et farvekort tror jeg det hedder, det er til en der skal lærer at male

Gul og Blå = Grøn
hvid og sort = Grå

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-10 15:47
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-02-10 15:51
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-02-10 17:29

Du kan blande alverdens farver ved hjælp af 4-farvet: sort, blå, gul, rød.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 50 point
Dato : 16-02-10 22:11

Hej 123nu

Det var noget af en udfordring....

Hvis man skal give dig et hurtigt overblik i farvelærens verden, har vi 3 primær farver blå, gul og rød.
Lysstyrken justeres i forhold til hvid og sort... Hvid og sort kaldes også gråskalaen. Hvis du går ned til din farvehandler er der farvekoder på alle farver man kan få der. Dette system kaldes NCS (står for Natural Color System). Hvis man siger at man har en 100% hvid og putter 1% sort i, er den meget lidt grå. Man kan herefter putte lidt mere sort i den hvide (2%), og herefter er den lidt mere grå. o.s.v..... "Hvad skal man så bruge gråskalaen til"... Kort fortalt kan man justere farvernes lysstyrke (kontrast), med det resultat at farvens styrke bliver dæmpet så farven kan fremstå enten kolder, varme, lys eller mørk (lang historie, og mange meninger)

Hvis man så går tilbage til de 3 primær farver (grundfarverne) blå, gul og rød, kan man blande dem sammen og få nye farver (komplementær farver)

To komplementærfarver består af de tre grundfarver
Gult – ( Violet = Rød + Blå )
Blåt – ( Orange = Gul + Rød )
Rødt – ( Grønt = Gul + Blå )

Når man så blander to primær farver Rødt + Blå, vil du ligge mærke til at hvis der er meget blå i, vil farven ligge sig ned mod den blå farver og hvis der er meget rød i, vil farven ligge mod den røde farve. Farverne er så herefter 100% rene, altså rød er 100% rød. o.s.v (farvepikment/farvestyrke)

Der hvor kunsten så er er at tone den rene farve så den enten bliver varmer, kolder, lyser eller mørker (kontrast) Her bruges gråskalaen. (kaldes også at tone farven op eller ned)

Man kan siger at når man har fundet den grundfarve man ønsker, kan den tones op lyser eller mørker.. Om så det er en cremefarve, lyserød, havblå o.s.v

Se på dette links "farvecirklen"
http://images.google.dk/images?hl=da&source=hp&q=farvecirkel&oq=farvec&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Hvis du så herefter forstiller at farvecirklen er jorden, kan du tage et udsnit, fra jordens indre og ud til f.eks den røde farve. Inde i den indre kerne finder du den grå farve og nordpolen er hvid og sydpolen er sort. (farvetrekant) Du kan så lave millioner af udsnit af jorden. Så man kan siger at der er masser af farver at blande, men umiddelbart kan det ikke ses med det blåtte øje.

http://www.jotun.dk/Jotun/Corp/20020022.nsf/images/pg2-fig5/$file/pg2-fig5.jpg

Jeg har fundet et lille program (Sigma) hvor du kan få lidt mere indblik hvordan farverne er opbygget.

http://www.sigmacoatings.dk/ncs/

http://www.sigmastudio.dk/dk/farver/viden_om_farver/ncs_systemet/index.cfm?fuseaction=hvad_er_farver&assetmetaAssetmeta_x_nChildID=41742

Andre links:
http://www.itu.dk/courses/AMP/E2002/7/farver/farvelearer.htm

http://www.farvelade.dk/ncs.htm#Gr%C3%A5skala

Mvh.
Mcbobo

https://perseus.aakb.dk/sites/XWW/pub/search.html?doaction=search&data=scode_freetext%3Dfarvel%25E6re

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-02-10 22:30

Vil forslå at du tog ned til din lokale farvehandler og købte 5 farveprøver i blå, gul, rød, sort, hvid.
herefter lave du farvecirklen, og en gråskala

Godkendelse af svar
Fra : 123nu

Dato : 16-02-10 23:17

Tak for svaret McBobo.