/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ulvetider
Fra : Provsten1
Vist : 1018 gange
400 point
Dato : 16-02-10 09:28

Foranlediget af de sidste dages pressemeddelelser om en fritlevende ulv i Sønderjylland (Haderslev), er det måske igen tiden at diskutere: Skal vi have ulven tilbage i den danske fauna eller skal den elimineres med det samme den bliver iagttaget? Min egen holdning er, at der er plads til den - hvad synes andre?

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 16-02-10 09:32

I Sverige, Norge, Finland har man ulve, som Danmark havde engang. Så måske en god idé ikke at plaffe den ned ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-10 09:42

Hvorfor tror vi mennesker altid at vi skal bestemme over ALT

Hvorfor skulle der ikke være plads til ulven.. er i jægere bekymrede for at de æder noget af jeres bytte??

Hvis det overhovedet er ulve (man mener der er to), så lad dem dog være

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-02-10 10:46

Helt enig med Nordsted1.

Iøvrigt er de jo totalfredet.

Men det ville selvfølgeligt være en flot trofæ,i enhver jægers hjem.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 16-02-10 11:37

Hvis det er rigtigt at ulven er kommet. mener jægerforbundets formand og landbruget den skal udryddes. Mårhunde vaskebjørne er her allerede.
Vores forfædre med deres primitive jagt redskaber, må havde været meget effektive jægere, siden de formåede at udrydde ulven tilbage i 1800 tallet. Det må være muligt igen med vores moderne jagtvåben, hvis det viser jeg at være rigtigt, at den er her, Vi skal nok ikke regne med den bliver fredløs, før den vil gøre.indhug i vores jagtmodstanderes kæledyr og små børn, dette kan give et andet syn for jagt og regulering af rovdyr.
Fido

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-10 11:46

Citat
indhug i vores jagtmodstanderes kæledyr og små børn, dette kan give et andet syn for jagt og regulering af rovdyr.

Så må de sørme være dygtige til at passe på kæledyr og småbørn i Sverige, for der hører vi aldrig om den slags ulykker

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 16-02-10 11:58

Hvor har Nordsted01 dog ret !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-10 12:04

Danmark har SLET IKKE arealer store nok til diverse rovdyr......

Landet er efterhånden et stort bysamfund

Vi har rigeligt med vildkatte , og folk der mener de skal holde diverse "kampdyr"

Det så anderledes ud for 200 år siden....

Så sammenligning med Sverige og Norge er HELT malplaceret....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-02-10 12:26

Hvorfor skal vi ikke have ulv i Danmark? De er ikke farlige. I Norge er det ikke vært angrep på mennesker af ulv siden år1700 en gang.Ulven har vel livets ret akkurat som alle andre skabninger.
alimak

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-02-10 12:53

Citat
Så må de sørme være dygtige til at passe på kæledyr og småbørn i Sverige, for der hører vi aldrig om den slags ulykker

Nordsted, det er ikke rigtig. Læs linket.
netnatur.dk/nethunden/artikler/artikel/ulve-paa-hundedrab

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-02-10 13:06

det ser nu ud til at det slet ikke er en ulv der er set , men derimod en slædehund der er efterlyst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-10 13:11

Jeg lægger lige linket, så andre kan læse med

http://netnatur.dk/nethunden/artikler/artikel/ulve-paa-hundedrab

Når jeg læser linket, kan jeg godt forstå i jægere gerne vil af med ulve, men jeg synes stadig at vi mennesker skal afholde os fra evig og altid at blande os i naturens gang

Slædehundende minder også meget om ulvene, så lad os for "fredens" skyld håbe det er sådan en bortløbet vovse

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-02-10 13:15

Tak for det, Nordsted1, jeg ved ikke rigtigt hvad der gik galt da jeg skulle aktivere linket.?

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 400 point
Dato : 16-02-10 14:02

Et stort spørgsmål at stille, da der her i landet er så mange særinteresser der skal tilgodeses.Men jeg mener som tidligere, at der er plads til ulven i den danske natur. Hvis det skulle vise sig at udgøre et problem, må der dispenseres og sættes jagttid på dyrene - det har man praktiseret andre steder tæt på Danmark. Noget andet er, at man så igen skal høre beklagelser fra mange jægere over ulvenes indhug i "dansk vildt", som f.eks. fasaner og agerhøns, råvildt, ræve m.m., samt lam og får der græsser - naturligvis vil de høste lidt af de bestående dyrearter. Iøvrigt er den også, som ræven, en stor ynder af ådsler.
Typisk er det for danske jægere, at de ser spøgelser alle vegne - vaskebjørne, mårhunde og vildsvin. Inden for de senere år har der da været stor succes med at udsætte bævere og oddere - er disse arter ikke blevet en berigelse for dansk fauna ?
"Ulven er beskyttet af et EU-direktiv om beskyttelse af særligt truede arter, og derfor er det ikke tilladt at skyde den. Men det er der heller ingen grund til, for ulven er hverken farlige for mennesker eller husdyr, lyder meldingen fra Skov- og Naturstyrelsen." Citatet er hentet fra EkstraBladet.

Så væk med alle de særhensyn der måtte dukke op, og lad os få en fauna hvor så mange dyrearter som muligt kan leve, side om side med mennesker.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-02-10 15:29

Ulve ind - kamphunde ud!!

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 16-02-10 16:20

Jeg har hørt det er en HVIDØRET ulv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 16:36

Vi lærer dem da bare at jage kamphunde.........................så kan de lære det ka de.

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 16-02-10 17:17

Er der tale om en ulv i fåreklæder ?

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 16-02-10 17:27

Citat
Landet er efterhånden et stort bysamfund

Mener du det?

Ja, vi har ikke fjelde og høje bakker som i Sverige, Norge - Heller ikke store vidder, som i Finland.

Men det havde vi jo heller ikke da ulven og bjørnen levede i Danmark.

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 16-02-10 18:18

[YOUTUBEhttp://www.youtube.com/watch?v=Cxo8MhdWAH0[/YOUTUBE]

Når bare der stadig er plads til ulveungerne, så er det vel også det vigtigste

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 16-02-10 18:21

Håber det funker nu

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 16-02-10 19:19

Til Sandhedsvidnet.

Er det fra en pålidelig kilde du har oplysningen om den hvidørede ulv ? Hvilket øre taler vi om - højre eller venstre.
Måske vi skulle spørge en erfaren mand udi hvidørede individer - det siges han har forbindelser i både Tyskland, Østrig og Schweis

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : rene2897

Dato : 16-02-10 19:23

Jeg synes også det er helt malplaceret, at sammenligne Danmark (43.098 km2) med Norge (385.199 km2) og Sverige (449.964 km2), da befolkningstætheden er betydeligt højere i Danmark (126,1 pr. km2) end den er i Norge (12,1 pr. km2) og Sverige (20 pr. km2), hvilket jo gør, at der en del mere plads til at have ulve og bjørne, for den sags skyld.

Jeg siger ikke, at der ikke er plads til enkelte individer, men de skal reguleres så det ikke løber løbsk, som det bl.a er skete med rævene for år tilbage, de er heldigvis snart nede i et antal, der passer til Danmarks størrelse og det kan vi trods alt takke jægerne for.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-02-10 19:27

Hej Rene2897.
Et ganske fornuftigt indlæg, som jeg kun kan give dig ret i.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 16-02-10 20:03

Ja, jer jægere er da nogle vældige helte ...

MANGE TAK fordi vi ikke har så mange ræve !

Ulve o.s.v

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-02-10 20:05

Provsten forsøger igen at fiske - men ingen bed på,så træk du snøren op min ven maddingen er ikke god nok...

Prøv at debatere ud fra hvad du ved og ikke hvad du tror andre ved.... Så bliver både du og alle vi andre meget klogere.

Kommentar
Fra : rene2897

Dato : 16-02-10 20:45

zorto@

Jeg betragter os ikke som helte, men det er selvfølgelig bedre, at lade ræve og ulve, og alle andre jagtbare dyr, leve, for det er da bedre at de dør af sygdomme og smitter alle vores dejlige husdør med f.eks. skab og fugleinfluensa, end at vi regulere dem, så de der bliver tilbage, kan leve et dejligt og sundt liv i den dejlige frie natur, det er selvfølgelig ikke lige så godt som det kød de har nede i supermarkedet fra bl.a tremmegrise og æg fra burhøns

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 16-02-10 20:56

rene2897 + alle I andre jægere ...

Jeg er ikke ude efter jægerne. Naturen skal sikkert reguleres, og ingen dyr skal lide eller være syge ...

Det jeg syntes er påfaldende er at så at sige alle jægere siger det med at de regulerer og hjælper naturen ...

I stedet for at sige, at I syntes det er spændende at skyde dyr og spise dem bag efter

(dem der nu kan spises)

Det virker som om I vil have en "undskyldning" for jeres sport/hobby ...

"jeg elsker dyr - det er derfor jeg skyder dem"

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 16-02-10 21:03

Men pas nu alligevel på, jægere ...

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 16-02-10 21:06

Øhhh - Den giver nok ikke SuperPoint fra jægerholdet ...

Eller?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-02-10 21:16

Hvorfor dog ikke zorto. Den har vi jægere grinet af i over tre år.....

Og du har vel læst noget af det der er skrevet herinde - så ved du jo at også imellem dem,der kalder sig jægere findes der fjoldser..

Videon du har lagt på er lavet i et dyrehegn i U.S.A. og hjorten er såmænd blot brunstig....

Kommentar
Fra : rene2897

Dato : 16-02-10 21:39

Nu kan jeg kun svare på egne vegne.

Jeg søger absolut ingen undskyldning for at "dræbe", tværtimod.

Jeg har været på jagt 6 gange i indeværende sæson, og har løsnet 3 skud, uden dog at få noget på tasken, så det er absolut ikke for at "dræbe" jeg går på jagt, jeg gør det ligeså meget for det sociale samvær, skal lige nævnes, at jeg havde flere fasaner inden for skudhold, men valgte ikke at skyde, da jeg ikke mente det var etisk korrekt at skyde i de givne situationer, men ja jeg synes det er en dejlig fornemmelse, at sidde og spise et stykke vildt, som jeg har skaffet mig på samme måde, som man har gjort lige siden mennesket satte sine ben på denne jord, nemlig ved at jage det i den frie natur og det smager pragtfuld.

Iøvrigt synes jeg det er fint at se, at dyr også kan/vil forsvare sig og ikke bare står og lader sig skyde, som alle vores "husdyr" gør det, inden de ryger i fryseren.

Hvor er det dog ærgeligt, at de store godser, der opdrætter fasaner og lejer dagjagter ud, så direktør et eller andet, kan stå og skyde 150 fasaner til en pris på omkring 10000,- skal ødelægge det for alle os, som virkelig sætter pris på jagten. For indrøm det bare, det er jo det billede i har i tankerne, når i tænker på jagt, jeg vil give jer ret, dét er mord, men synes det er synd, at de 5% af jægere skal ødelægge det for de resterende 95% jægere, som jager på en etisk måde, vi gir trods alt vildtet en chance for at leve, det er trods alt mere end hvad Jens Hansen gør på sin bondegård.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 16-02-10 23:54

Til Bent Ballegaard.

Vi har nu i en god måneds tid haft en god stemning uden perfide kommentarer m.m. Så snart du dukker op, går der "koks" i debatten uanset emne ! Jeg har ligeledes forstået, at du også på DJ's hjemmeside gør dig utilbens og får slettet indlæg.
Hvis du ikke bryder dig om vore spørgsmål og svar, kan du jo blot holde dig væk - ganske enkelt !
Du tilvejebringer alligevel ikke noget konstruktivt med dine tåbelige, bedrevidende forstokkede holdninger til stort set alting - det er sørgeligt !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 17-02-10 07:22

Er det en *moppe* tråd mod bb1?

Nåh, men nu sætter jeg en video ind om emnet: Ulven, som der ikke er plads til i Danmark -
eller hvad?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-02-10 08:36

Hej Provst.

Synes du virkelig at bb1 er så streng som du skriver ? Jeg tror blot han lider af jetlag og det er en ganske alvorlig sag når man er en ældre herre, hvis præstationsniveau nedsættes (jeg mener der er ikke så meget at tage af) og maveproblemer. Tænk nu hvis staklen har siddet på wc i flere døgn - det vil da gå ud over humøret Giv ham lidt tid til at komme til sig selv, så vi igen skal se en sprudlende glad og positiv mand, som igen vil overøse alle på kandu med sine bedste historier og kundskaber.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-02-10 09:56

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 16-02-10 23:54

--------------------------------------------------------------------------------
Til Bent Ballegaard.

Vi har nu i en god måneds tid haft en god stemning uden perfide kommentarer m.m. Så snart du dukker op, går der "koks" i debatten uanset emne ! Jeg har ligeledes forstået, at du også på DJ's hjemmeside gør dig utilbens og får slettet indlæg.
Hvis du ikke bryder dig om vore spørgsmål og svar, kan du jo blot holde dig væk - ganske enkelt !
Du tilvejebringer alligevel ikke noget konstruktivt med dine tåbelige, bedrevidende forstokkede holdninger til stort set alting - det er sørgeligt !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kære Hr. Provsten1
Ganske rigtig set og ganske fornuftigt skrevet, men har du ikke lært at alt kommunikation her i livet er tovejs - så kan du ikke li` hvad jeg skriver, så kan du jo undlade at svare - hvor svært kan det være???
Du stiller et spørgsmål om en ulv, som måske slet ikke findes i Danmark. Og har du lagt mærke til noget meget vigtigt?? Jeg har overhovet ikke svaret dig på det du spørger om...
Grib du derfor i egen barm og spørg dig selv - lever jeg selv op til de krav, som jeg stiller til andre!

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-02-10 10:21

Til Bent Ballegaard.

Jeg har ikke stillet spørgsmål om en ulv der måske ikke findes i Danmark, men om ulve i det hele taget ! Har du ikke en holdning til dét ?
Det er glædeligt at se, at du dog har lært noget m.h.t. 2-vejs kommunikation - det er nye toner fra dig - fortsæt du blot ad denne vej.
Du har ret i, at jeg kan undlade at svare dig, men i den tråd jeg har lavet, vil jeg gerne have alle synspunkter om EMNET og ikke alle dine uvedkomne kommentarer - derfor har jeg tilladt mig at skrive som jeg har gjort !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-10 10:27

Her er så et billede af den hvide ulv - som jeg har set og fotgraferet i MidtJylland august 2007.
http://peecee.dk/upload/view/225865

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 17-02-10 11:58

Et seriøst stillet spørgsmål løber af sporet, som sædvanligt, på grund af person-fnidder.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 17-02-10 11:59

Lille Ole fra jægerforbundet var nok lidt tidlig ude med udmelding om jægerne ikke vil tolerere ulv i Danmark. Skov og Naturstyrelsen ønsker den velkommen.
Her får Ole nok ikke noget og skulle havde sagt, selv om mange jæger deler hans synspunkt, i Oles formands tid har han ikke fået meget igennem, ud over han har lavet nogle byttehandler med at forkorte dykanden jagten og skov due jagten til fordel for længere jagttid på fasaner og råvildt, som mange jægere med etiske holdninger er i mod, heldig vis, står de os frit for om vi vil jage i januar måned.
Vi har da også set, at nogle har holdt jagt medens der har været meget sne. selv jagter på Prins Joakims jorder har fået dårlig omtale i medierne.

Fido

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 17-02-10 12:10

Må jeg, selv om det ikke er mit spørgsmål, sige at det er et interessant billede, som Eyvind lige sendte af den hvide ulv fra Midtjylland ...

Hvis ikke, så er det for sent, for nu er det lige blevet sagt ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-10 13:50

Inden i begynder at jage det stakkels kræ....................så spøg lige i Givskud om det er ok.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-02-10 14:52

Kære Zorto, Blackpeet, Napoleon, eller hvad der nu lige passer til lejligheden

Nu må du...... eller I, som man siger til folk med personlighedsspaltning, snart bestemme dig for hvem du/I vil være idag. Du kan ikke være to personer - enten er du Zorto, eller også er du Blacpeet.

Et godt råd.
Du kunne f.eks. være Zorto i jagtkategorien, så kan du f.eks være Blackpeet under kategorien, Politik.........og Napoleon hjemme hos konen.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 17-02-10 16:05

Øh Bøh joo ...

Så vælger jeg zorto, som trænger til lidt *support* - på grund af et par uheldige tips.

Nu ved man jo ikke hvem Provsten præmierer ... Men SuperPoints kan man jo altid bruge.

MvH
Napoleon

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-02-10 16:08

Fint, Zorto.! For mange profiler forvirrer bare.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-02-10 16:35

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-02-10 10:21

--------------------------------------------------------------------------------
Til Bent Ballegaard.

Jeg har ikke stillet spørgsmål om en ulv der måske ikke findes i Danmark, men om ulve i det hele taget ! Har du ikke en holdning til dét ?
Det er glædeligt at se, at du dog har lært noget m.h.t. 2-vejs kommunikation - det er nye toner fra dig - fortsæt du blot ad denne vej.
Du har ret i, at jeg kan undlade at svare dig, men i den tråd jeg har lavet, vil jeg gerne have alle synspunkter om EMNET og ikke alle dine uvedkomne kommentarer - derfor har jeg tilladt mig at skrive som jeg har gjort !

Med venlig hilsen
Provsten1

Så må du også finde dig i at jeg skriver, som jeg gør - enkelt og lige til...

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-02-10 18:52

Til Bent Ballegaard.

Hvorfor vil du ikke svare på din stillingtagen til emnet om ulve ? Det kan da ikke passe, at du ikke har en mening om det ? Eller skal du først konferere med DJ om hvad du skal synes ? Det skulle ikke undre mig - enkelt og ligetil !!

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-02-10 22:00

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-02-10 18:52

--------------------------------------------------------------------------------
Til Bent Ballegaard.

Hvorfor vil du ikke svare på din stillingtagen til emnet om ulve ? Det kan da ikke passe, at du ikke har en mening om det ? Eller skal du først konferere med DJ om hvad du skal synes ? Det skulle ikke undre mig - enkelt og ligetil !!

Med venlig hilsen
Provsten1

Det er ikke nemt at gøre alle tilpas. Når man fremsætter sin mening skriger Provsten op og når man ikke gør skriger ham op fordi man ikke gør det.

Det eneste jeg skrev var en oplysning om, at jeg i tråden slet ikke i nu havde taget stilling,simpelthen fordi jeg finder spørgsmålet irelevant indtil vi får konstateret om, der virkelig er fritlevende ulve i DK.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 18-02-10 07:28

Til Bent Ballegaard.

Se nu bort fra den ulv eller hvad det nu er for en skabning: Hvis det bliver besluttet fra højere sted om, at der skal udsættes ulve; hvad er så din holdning ? Der er ingen "fælder" i mit spørgsmål -
enkelt og ligetil !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 18-02-10 12:43

Det er nu en kendsgerning, at Bent Ballegaard ikke kan tage stilling til et enkelt og ligetil spørgsmål, formodentligt fordi han ikke kan få grønt lys fra DJ om indholdet af svaret !!

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 18-02-10 13:12

Til Provsten.

Nu tror jeg du tillægger BB større forbindelse til jægerforbundet end han egentlig har, ikke alene på grund af vinteren, at der er blevet koldt luft.
At Ole Roed kender BB er helt sikkert, men et bekendtskab han gerne vil være foruden. kan du godt regne med, Der er andre der har forbindelse til jægerforbundet, som ofte høre en lille fugl synge.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-02-10 14:39

More I jer. Jeg griner af Jeres uvidenhed og evige gætterier,det er ynkeligt at høre på, men hvad sådan må det vel være fra personer,som den ene gang efter den anden lukker noget ud, som kun bygger på formodninger og noget I tror er rigtigt eller noget I har hørt visket i krogene..

Sjovt er det også, at I ikke kan forny Jer,men det er det samme personfnidder i kommer med hver eneste gang, men hvad det beviser jo kun, at I intet ved overhovedet.

Hav det godt i to- I bliver lagt lidt på is fra nu af, men hvad så popper i vel op under et andet navn, som sædvanligt - sner det meget på FYn lige nu FIDO??

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 18-02-10 16:21

Kære Over Knudsen .

Jeg er kan desværre ikke fortælle dig hvordan vejret er på Fyn, da jeg ikke opholder mig på Fyn. prøv de regionale programer, eller kør over og se efter, jeg kører ikke udmed det vejr vi har. Hvor dumt kan man spørge

Fido

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 18-02-10 19:40

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-02-10 19:45

Mange gange tak for point til Provsten1