/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tilstrintede skiferflisegulv
Fra : Yxvandoolu
Vist : 924 gange
100 point
Dato : 15-02-10 13:41

Jeg har en stue med skiferfliser af den kløvede type, hvor et par katte har strintet. Derfor er visse fliser blevet blege/hvide. Jeg har set på et indlæg heri fra 2002 (http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=2297) om rensning af skifer, men er ikke helt sikker på, at mit problem er det samme som det indlægs forfatter.

Jeg ville tro, at syren i urinen har ætset overfladen, og det er vel ikke det rengøringsmidler gør, når de efterlader hvide flader. Som sagt, er overfladen ikke glat, da det er kløvet skifer, så en rystepudser eller andet slibeudstyr er heller ikke så nemt.

Nogle forslag? Skal jeg bare gøre som det blev skrevet: grundrens m. lidt salmiak, efterpolering med gulvpolish, skifferolie, stenpolis eller brun sæbe?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-02-10 13:47

Har du prøvet at aftørre og indsmøre med skiferolien?

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 15-02-10 13:53

Det er indtørret strint (under et bord og en sofa, under brændestablen). Men nej, jeg har endnu ikke forsøgt mig med noget. Vil være nogenlunde sikker på, at jeg ikke gør noget grueligt galt, da huset nok snart skal sælges.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-02-10 13:59

Prøv som jeg skrev, - du kunne prøve med en lille flig. Jeg tror det drejer sig om at mætte pletten med olie.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-10 16:45

Der er ikke syre i urin fra raske dyr. Hvor har du do den ide fra.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-10 18:45

Citat
. På skifferplader kan du smøre et tyndt lag syrefri olie, for eksempel parafinolie eller madolie. Afslutningsvis tørrer du overskydende olie af med en tør klud

Der er ikke noget andet at gøre.
Jeg bruger selv skifferolie . Det forhandles bl.a. hos XL Byg. Fra borup kemi.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 15-02-10 22:22

Citat
Der er ikke syre i urin fra raske dyr. Hvor har du do den ide fra.

transor, denne gang er jeg ikke enig med dig.
Læs her, og husk at Google er din ven.
Citat
urinsyre, 2,6,8-trihydroxypurin, C5H4N4O3, farveløst krystallinsk stof, der er det vigtigste slutprodukt ved nedbrydning af proteiner hos fugle og krybdyr. Urinsyre udskilles med urinen,

Forøvrigt, hvis vi bemærker en fugleklat, f.eks efterladenskaberne fra en due i bedste kvalitet,
så er det en brunlig, smøreosteagtig klat med en lille hvid top, og det hvide er netop urinsyren.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 24-02-10 06:39

normalt plejer man stengulve med stenolie hilsen Ove har lagt mange sten gulve