/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Hvilken skærmopløsning bruger folk mest
Fra : mapse
Vist : 1509 gange
100 point
Dato : 15-02-10 13:41

Hejsa.
Jeg har lige stillet et spørgsmål om optimering - men sidder lige og tænker på, om der er en derude der har en ide om hvilken opløsning der er mest gængs nu - er det stadigt 1024 eller er de 1280 - det er mere, hvor man skal satse på at udvikle sin hjemmeside :)

KH Mapse

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 15-02-10 13:50

Du skal tænke på hvem der skal bruge websitet/hjemmesiden. For hvilken skærmopløsning du bruger kan gøre, at nogle ikke vil kunne se din side ordentligt. Hvis det er ok for dig at udelukke visse grupper af brugere, så gør som du selv har lyst til. Men hvis det skal være tilgængeligt for folk med svagt syn (fx ældre eller svagtseende/blinde), må du sørge for at gøre din hjemmeside tilgængelig for dem.

Personligt går jeg langt uden om sider, som ikke lader mig forstørre teksten uden at siden bliver til et stort rod. Det samme gælder emails eller trykt tekst, når det er skrevet for småt.

Mit råd er, at du skal tænke på "læseren", når du designer en side. Du laver vel næppe en side for din skyld, men for dem der skal besøge den. Hvis ikke din læser er i en helt specifik og snæver gruppe (som fx yngre IT-nørder som elsker høj opløsning og masser af "wow"-effekt), så lav en side/et site, hvor brugeren har mulighed for at bruge i hvert fald de mest almindelige overrides af din opsætning uden at ødelægge hele oplevelsen.

Så lav et udkast til din side, og afprøv den på forskellige computere (af forskellige brugere), med forskellige browsere og skærmopløsninger. Så kan du bedre se, hvad du kan tillade dig, og hvor du må bestemme dig for om du vil udelukke nogen eller ofre din kreativitet for at få dem indenfor også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-10 14:02

Mine gamle øjne har det fint med 1280 X 800 på en 15" bærbar.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 15-02-10 14:27

I følge de sider jeg har er de mest brugte opløsninger:

1. 1024x768
2. 1280x800
3. 1280x1024
4. 1440x900
5. 1680x1050
6. 1152x864
7. 1920x1200
8. 1280x768
9. 1280x960
10. 1400x1050

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 15-02-10 15:16

Jeg er 40 og ville ikke være specielt glad for 1280 X 800 på en 15" bærbar.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 15-02-10 15:19

800 x 600

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-10 16:28

Yxvandoolu - hvorfor det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-10 16:43

Hjemmesider bør efter min mening laves så de kan ses med 600x 800 pixel skærm.

Der er mange som bruger formater med flere pixels, men det er ikke dem, man skal tilgodese specielt. .
De dygtige kan programmere så det passer til både stor og lille opløsning.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-10 17:03

Her kan du se den mest brugte skærmopløsning gennem de sidste 10 år.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp

http://www.screen-resolution.com/common-screen-resolutions.php

http://kurser.ef.dk/nyhedsbrev_01_10/dw1_site/pdf/hvad_er_opstart.pdf

Ps. ’Ludvigs Hjørne’ (Kompozer hjemmesideprogram)
Anbefaler 800 pixel i bredden,.. det gør siden smallere,
til gengæld kan den ses af alle brugere,
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.php#side

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-10 17:09

Eller bare lade den være flexibel.
http://www.hirsenet.dk/

Prøv at gøre browseren lidt mindre

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-02-10 19:34

Du skal ikke lave opløsningen højere end 640x480 - det vil være dumt.

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 15-02-10 19:48

Tak for svaret EA_HS der er lidt at forholde sig til - men svært er det synes jeg :) I øvrigt fik dit link til "kursus i Dreamweaver" mig til at få lyst til at prøve at lave et site i dette program, som jeg også har - det kunne være sjovt at prøve at se forskellen på dette pg på Sharepoint Designer :) Jeg må ud og købe en "kom igang med DW".