/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hæve loft - lave synlige bjælker
Fra : HomeAlone
Vist : 3902 gange
110 point
Dato : 15-02-10 12:47

Hej.

Vi har et a de traditionelle 70er huse med kun 2,30m til loftet i et plan . Vi vil, specielt i stuen, gerne have lidt højere til loftet. Vi har derfor tænkt på at hive loftet ned og opsætte nyt loft ovenpå spærene, således at der vil blive synlige bjælker med en højde på ca. 15-30cm.

Der er tale om gitterspær og jeg forestiller mig noget i retning af, at man kunne ligge forskalling over spærene, evt. forhøje spærene for endnu mere højde, og derefter opsætte gips under forskallingen mellem spærene, samt derefter beklæde spærene da de jo sikkert er gennemhullet af el-rør.

Jeg har forsøgt at finde nogle billeder på nettet hvor dette er gjort, men har ingen fundet. Hvis nogle har billeder af et rum med sådant et loft, vil jeg gerne have et link.

Hvad synes I ellers om dette?
Er det lovligt?
Hvad skal man være opmærksom på?
Er der krav til frihøjden i tagrummet, som selvfølgelig bliver tilsvarende mindre?
Må man fjerne/hæve den eksisterende gangbro?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-10 13:08

Prøv at se lidt om der er noget her.
http://www.stark.dk/templates/DT_InfoPage_Wide____25123.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-10 13:25

Sikkert gennemhullet af elrør................elrør ligger nok nærmere under bjælkerne mellem forskallingsbrædderne.
Du får måske et problem ved ydervæggen, da inderste del af ydervæggen nok kun lige passerer bjælkekanten.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 15-02-10 16:05

du kan være rimelig sikker på, at alle elinstallationer ligger nede unde spærene. de skal op over spærene. så sætter du en lægte på hver side af spærfoden i en højde der giver en rimelig højde på bjælken. den lægte bruger du til at sømme de nye lofter op i. bjælkerne er muligvis ikke særlig tykke, men det kan du klare ved at lave en snydebjælke, altså en påforing af spærfoden så den bliver tykkere. der er ingen krav om frihøjde i tagrummet, men du skal have en gangbro så det er muligt at komme til en evt. skorsten og andre installationer. husk at lægge en god tyk isolering op. 400 mm er en passende tykkelse og det vil du også kunne mærke på varmeregningen hvis du ikke har fået efterisoleret huset tidligere.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 18-02-10 23:39

Jeg har lige et tillægsspørgsmål:

Er der krav om at isoleringen skal lige på ståltråd når den ligger direkte oven på forskallingen? Hvor tæt skal forskallingen ligge, og hvor tykke skal brædderne være?

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 26-04-10 10:52

Tak for svaret trimare46.