/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
er det lovligt?
Fra : okskgf
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 14-02-10 17:59

Hej,
ifm. at vi har købt hus og skulle lave køkken havde jeg min bror på besøg til at hjælpe med VVS-installationerne. Han er uddannet og ansat som VVS-montør. Han opdagede at der i stort set hele huset er brugt de såkaldte sorterør (dem som bruges til varme installation) til brugsvand (drikke vand, varmt og koldt) hvilket er bund-hamrende ulovligt. I den forbindelse skal vi have fat i forsikringen, for der er vist ingen tvivl om hvorvidt dette dækkes af ejerskifteforsikringen, men jeg er blevet i tvivl om hvorvidt jeg skal have en anden (lokal) VVS-montør ud for at vurderer skaden, da min bror jo er familie. Er det lovligt at benytte familie/venner som referance, selvom disse er uddannet og ansat indenfor faget????
håber nogen kan hjælpe.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 14-02-10 18:13

Der skulle der vel ikke være noget i vejen for at få et familiemedlem til at konstatere det. Installationerne er jo ulovlige uanset hvem der konstaterer det.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-02-10 18:18

bare der foreligger regning for arbejdet

Men om ejerskifteforsikringen skal tage det, det tør jeg nu ikke udtale mig om.
noget andet er, det er noget den byggesagkyndige burde have spottet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-10 18:25

Inden i foretager jer noget som helst, så få det synet af forsikringen.

Hvad i så laver af fusk bagefter, er en sag mellem forsikringen og jer. Men skal forsikringen stå inde for nogen som helst, bør og skal de forlange garantier for korrekt udførelse af entreprenøren. Dette kræver autorisation osv. Forsikringen kan ikke i dens slags tilfælde bruge fusk til noget, om de gør det ved jeg ikke. Gør de det, vil jeg egentlig gerne vide hvilket selskab det drejer sig om. I sådant et tilfælde bør de naturligvis meldes til politi + told/skat.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 14-02-10 20:56

Lovligt eller ej - bare du sparer nogle håndører - det er vel det vigtigste, ikke?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-10 10:03

Glem Zorto's LAL. Han ved minus.

Installationen er tordnende ulovlig, og du skal omgående have kontakt til forsikringen og aftale det videre forløb med dem. Det bliver ikke helt billigt at få det udskiftet. Og når det så er fusk, kan man være helt ræd for hvad der ellers er syndet med.

Vandet har sgu da været rødt eller sort, hva?

Når i skal til at rode så vær OBS på sammenblanding af CU og galv om det forekommer. Det går kun i rigtig rækkefølge.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 15-02-10 11:45

Bemærk iøvrigt om der står andre kommentare om vvs installationen i jeres tilstands rapport: står der f.eks UN (undersøges nærmere) har forsikringen stort set fra skrevet sig ansvaret! Dette vil der tit stå hvis huset har skjulte rør, som ikke er umiddelbart tilgængelige for byggesagkyndig. Og er fuldstændig enig med 3773: kontakt forsikring omgående! og lad dem bestemme det videre sagsforløb (hvis altså de vil være med) .

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-02-10 16:05

okskgf, om det er dig, din bror eller din nabo, der konstaterer en fejl på ejendomme, er dette forsikringen uvedkommende. Du skal blot kontakte forsikringen og meddele dem, at du har konstateret .... osv. Du vil formentlig modtage en anmeldesle fra selskabet. Udfyld den og indsen den. Så vil dit frosikringsselskab - formentlig - reagere !

Kommentar
Fra : okskgf

Dato : 15-02-10 23:14

alka....tak, det er også det jeg regnede med.

skaerm....der står heldigvis intet om det i tilstandsrapporten...utroligt nok for har har stået lige foran hovedfordelingen af rørene (kan jeg regne ud fra andre kommentarer om fyrrummet). Tak til dig også.

3773....jeg kan forsikre dig om at vi er på mærkerne. Har set masser af "wanna-be" gør-det-selv makværk, heldigvis ikke noget der koster det store. Især er vi nervøse over han har selv lavet nyt badeværelse, uden at han har søgt tilladelse og har (næsten) helt sikkert ikke brugt autoriserede håndværkere til det vigtige. Det er heller ikke godkendt i BBR, der står at der kun skulle være 1 badeværlse, men der er 2. Men også den skal vi have forsikringen ind over. Hvordan det lige præcis skal foregå ved jeg ikke men det skal jo laves om så der er lovligt før det kan godkendes i BBR og vi kan selvfølgelig ikke fortælle hvordan det er lavet. Mureren kommer i løbet af ugen, men var her i sidste uge ifm noget andet vi skulle have lavet. Men han så lige hurtigt på det, bankede her og der og er næsten sikker på det er lavet i træ bag ved fliserne, men som sagt bliver det be/afkræftet i løbet af ugen. Og til sidst, JO, vandet er helt sort og fyldt med skidt. Selv toiletterne er f**** up pga alt det skidt og sikkert også vandvarmeren. Håber sgu de dækker det hele når nu der er ulovligt opført og udført. Stor tak til dig også for kommentarene.

EXTERMINATOR...som tidligere nævnt, jo han burde have set det men gjorde det ikke. Det er vel kun vores held. Ellers kunne vi jo helt udelukke forsikringen til hjælp. Tak til dig også.

webm...lige præcis . Tak.

Kommentar
Fra : okskgf

Dato : 15-02-10 23:16

zorto...det vigtigste er det er lovligt og funktionelt. Skulle jo gerne kunne komme af med huset om en 15-20...måske mere år.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-10 22:24

Bær over med Zorto, Blackpeet (+en masse andre profiler). Skovlen tror bare han skal kommentere alt, fuldkommen uanet om han ved en millimeter om emnet eller ej.

Vi andre blacklister ham og alle hans alias' efterhånden som vi finder (hvilket han ikke rigtig forstår).

Få nu fat i de forsikringsfolk, og få lagt en slagplan.

Godkendelse af svar
Fra : okskgf

Dato : 18-02-10 11:48

Tak for svaret 3773. Det er hermed gjort...både det ene og det andet