/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Vandet fryser til is ...
Fra : ans
Vist : 2008 gange
10 point
Dato : 14-02-10 16:44

i vanddunken.

Er der et godt råd i denne frosttid, så vandet kan holde sig flydende i mere end et par timer?

Evt. en termovanddunk. Hvis ja, så gerne et link

Vandet fryser først ved "tuden". Jeg passer en kanin og et marsvin som bor i et/en udendørs bur/løbegård.
Og de stakkels dyr kæmper for at komme "først til mølle" når der er rindende vand.

Et forslag til hvad jeg kan gøre.

Jeg er klar over, at jeg kan se efter hver time, men det er ikke min nabo jeg hjælper.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 16:51

Jeg har skiftet den der flaske ud, jeg er bange for at dyrene kan få tungen frosset fast på metaldimsen

Jeg giver kaninerne vand i en skål, dvs jeg har flere i brug, og hver gang jeg ser at der kommer is på overfladen giver jeg dem en ny skål. Du kan også give dem lidt agurk, der er meget vand i, men det er som her, er det nok kun marsvinet der vil ha det

Måske du kan få sat skålen ned i noget flamingo (men jeg tror dyrene vil æde det)?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 16:53

ps, som du ved, går mine dyr løst omkring, og de kommer mest og drikker vand morgen og aften, så du behøver ikke være så bekymret hvis der går nogle timer hvor de ikke lige har adgang til vand

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-10 17:12

Hej ans.
Ja giv dem vand i skåle.
Sæt dem event. ud med intervaller så der altid er en uden is i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 17:19

Det skal være lave skåle, ellers får svinet tippet dem, og det er noget værrer skidt, for så går de i isen/koldt vand

Selv om der fandtes termoflasker til dyrene, så tror jeg ikke du kan få noget der isolerer godt nok
rundt om metallet, kuglen indeni vil sikkert blive ved med at fryse til

Det er faktisk også nemmere med skåle, jeg vil fortsætte med det selv når det bliver varmere i vejret, nu slipper jeg for at slås med bøjlen der holder flasken på plads, skrulåg osv, det er dejligt nemt bare at give vand i en lille skål

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-10 17:28

Citat
Jeg har skiftet den der flaske ud, jeg er bange for at dyrene kan få tungen frosset fast på metaldimsen

Jeg giver kaninerne vand i en skål

Det samme har vi gjort hos kaninerne, af samme årsag..

Og der er ikke meget andet at gøre, end skifte vandet i skålene jævnligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 17:46

Jeg glemte at skrive, at det ikke må være plasticskåle... dyrene vil elske at spise dem, en isasiet eller lign. sat ned i høet, så fryser det ikke så hurtigt

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-02-10 17:55

vi lavede et varmekabel til en af mine venner (altså til hans kaniner) så der er ikke nogen problemer med at vandet fryser

se evt her: http://www.elvvs.dk/articlelist.3017

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 18:23

Det er da en forholdsvis god ide, men mine kaniner ville æde det på stedet

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-02-10 18:46

nope, den kan monteres imellem to stykker metalplade, så medmindre dine kaniner har pladesakse istedet for tænder så er installationen sikker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 19:50

Mine nimser er ikke i et bur, men har en terrasse på 64m2 med indbygget drivhus, så hvis jeg skulle bruge din løsning, skulle jeg grave ledningen ned fra huset til drivhuset... det er en god løsning for hvem der bare har kaniner i et bur, men jeg kan desværre ikke bruge din ide, og det er nok også for meget for ans at lave, når det ikke er hendes egne kaniner

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-10 19:51

Marsvinet og kaninen som jeg passer er vist ikke de mest rolige dyr. Som regel er madskålen vendt med bunden i vejret ... og skålen er ikke af plastic.

Hvis jeg sætter en skål med vand, så bliver den væltet.

Nu har de lige fået vand i dunken, håber ikke at det skulle ske, mens jeg ser efter dyrene, at tungen skulle fryse fast.

Hvis tungen nu skulle kunne fryse fast, ville det så ikke være sket tidligere, hvor minus graderne var meget lavere end på nuværende tidspunkt ?

Men jeg vil da give rådet med en vandskål videre til "forældrene" Muligvis de kan finde en løsning, så skålen ikke bliver væltet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 21:10

Citat
Hvis tungen nu skulle kunne fryse fast, ville det så ikke være sket tidligere, hvor minus graderne var meget lavere end på nuværende tidspunkt ?

Jo

Mit svin havde det også med at vælte skålen, så min mand lavede en firkantet "skål" men med en plade der ragede et par cm udenfor selve skålen, så nu kan den ikke vælte mere, min mand siger at den godt kan laves vandtæt... det kan du jo fortælle egerne af dyrene

Forøvrigt tror jeg ikke dyrene vil vælte en vandskål, hvor imod foderet skal sorteres, eller du har måske forsøgt med vandet i skåle??

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 14-02-10 21:41

hej. der er vist ik en nem løsning med den kolde tid vi har for tiden...suk, men vær ik så bekymret, en kanin kan sagtens gå længe uden vand, hvis den bare har adgang til grøntsager, og evt frugtgrene, fra æble og pæretræer, så hvis du skifter vandet morgen og aften, så kan den godt klare sig. min kanin elsker persille og så får den det i de små jordbøtter, persillen er sået i, så vander jeg det godt, inden kaninen får det ud... så er der vand i persillen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 21:59

maafrandsen... en lidt sjov oplevelse med persille

Jeg giver også mine kaniner persille, men kun når jeg er der, for ellers ligger det bare og fryser til noget uspiseligt

Igår havde min mand købt en stor portion, jeg synes det var så pænt af ham, at tænke på dyrene, så jeg grovfodrende med det... lige indtil min mand sagde, hov det persille skal vi altså bruge til persillesovs i morgen, .. der var nu ikke meget tilbage da det blev opdaget, så de kunne lige så godt få resten også, og så købte vi nyt idag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-10 17:49

Dyrene lever stadig, men jeg sætter ikke en skål med vand til dem. Der må "forældrene" selv finde en løsning, så skålen bliver, hvor den skal være.

Jeg tror, der er livlig aktivitet i buret, når jeg ikke er der.

Kaninen burde lære at kende forskel på en "hunkanin" og et "hanmarsvin"

Men jeg vil give rådet om en skål med vand videre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-10 18:18

De er fuldstændige ligeglade bare der er puls

Næste gang er det muligvis marsvinet der luner kaninen, og kønnet er underordnet

Det var bl.a. en af årsagerne til at jeg fik min hankanin kastereret, han hoppede på hunden

Accepteret svar
Fra : KristinaKnudsen

Modtaget 10 point
Dato : 23-02-10 16:38

Vores kaniner har fået en termoting udenpå dunken, som kan købes i Maxi zoo til 30 kr. eller sådan noget i den stil. Den virker til 500 ml dunke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 16:39

Kan man ikke bare komme en tyk strømpe på flasken?? men det hjælper jo ikke på selve metaltuden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-10 19:32

Jeg ser, der er kommentarer til spørgsmålet, men jeg har ikke fået mails de sidste par dage.

KristinaKnudsen

Gnavernes "forældre" ville prøve dit forslag.

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 28-02-10 11:20

Tak for svaret KristinaKnudsen.

Kommentar
Fra : Nomei01

Dato : 19-03-11 19:20

Nu er det her jo et gammelt indlæg, men vi har jo også haft en træls vinter denne omgang....og den her omgang har jeg også haft en tørstig kanin
Min løsning blev en firkantet drikkedunk, som jeg købte hos en avler. Til den lavede jeg en slags "jakke" Jeg målte simpelthen alle sider på den, så klippede jeg dem ud i et gammelt liggeunderlag og tapede dem sammen så de passer. Jakken sætter man så bare hen over drikkedunken, som sidder UDE på buret. Det holder det ikke helt frostfrit, men så slipper man for at skulle ud og skifte vand 17 gange om dagen....Jeg har også en varmeledning, men den valgte jeg at sætte fast under min kanins soveplads, så han kunne få lidt mere varme.