/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine kaput ?
Fra : smuller54
Vist : 2207 gange
120 point
Dato : 14-02-10 13:05

Min vaskemaskine, vil ikke længere dreje rundt.

Ved den sidste centrifugering, kunne jeg godt høre en mærkelig lyd, som jeg troede var et eller andet der havde sat sig fast- hårnål, bh-bøjle eller andet. Men jeg har ikke fundet noget.

Midt i næste vask, stoppede den med at dreje rundt. Den lukker vand ind og lukker vand ud, den varmer osv.

Mit spørgsmål er så nu- er det noget som kan betale sig at reparere ?

Den vasker rigtig godt, og ikke mindst centrifungerer den godt (altså når den virker) den er over 10 år gammel, har fået udskiftet kul og skiftet varmelegeme for 5 år siden. (Bosch WFF 1301)

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-02-10 13:09

- mon ikke det er remmen der er gået, den kan skiftes...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-10 13:10

hej.
Smuller ...det lyder som om der er gået et leje i den.
Har selv prøvet det . Men det var heldigvis inden for garantien.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-02-10 13:16

Citat
mon ikke det er remmen der er gået, den kan skiftes...

Ja, det tænker jeg også - men er det dyrt ?

Piaskov
Citat
Smuller ...det lyder som om der er gået et leje i den.

hvad er et leje, ? - er det ikke noget med ophæng ?? den har ikke centrifugeret med larm og ballade, det var bare sådan en metallisk lyd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-10 13:49

Det kan være noget som har sat sig fast . Et søm fra en lomme har vi selv haft som problem.

Kan du dreje tromlen med håndkraft ?

Eller s er der noget som tyder på at den skal have nye kul, ca. hvert 5.år, og så er det tid igen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-02-10 13:52

Citat
Kan du dreje tromlen med håndkraft ?

Ja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-10 14:00

Går den let rundt eller en smule trægt.
Superlet rundt = nok en knækket rem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-02-10 14:12

Citat
en smule trægt.

Jeg vil sige, den ved håndkraft, drejer ligesom den plejer, jeg kan ikke mærke forskel. Jeg plejer lige at dreje den rundt når jeg tømmer og den piver lidt nu, men modstanden er den samme.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-02-10 16:44

Hvis maskinen er +10 år skal du passe på hvor mange penge du putter i den....... man kan høre hvis motoren løber med når du drejer tromlen rundt med hånden , hvis ikke du kan høre noget der slæber på som er kullet fra motoren , tager du bagpladen af for at tjeke om remmen er sprungen/faldet af......Sæt den på igen ellers kør ud og køb en ny imorgen.....:)

At begynde og lave noget på en +10 år gammel maskine er lige som at smide pengene ud af vinduet....

Bassebo.....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-02-10 21:29

Hm....
Min Cylinda fra Vølund kører på 18. år - og det endda selvom der står en ny maskine til erstatning for den. Den tager sig åbenbart gevaldigt sammen, for erstatningsmaskinen har stået der i 5 år.
Så det kommer lidt an på maskinens kvalitet, om den allerede er færdig efter 10 år.
Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 120 point
Dato : 15-02-10 17:14

Går trægt rundt som den plejer - så er remmen der endnu.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 15-02-10 19:43

Hvis jeg var dig ville jeg tage låget af og kigge ned i den. Som regel er det nemt at se hvad der er galt. Det gjorde jeg med vores. Remmen sad på tre hjul og det var bare at sætte den tilbage og stramme hjulet. Det lyder også som om dit er overskueligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-10 23:00

En oplagt mulighed er et opslidt kul. Hvis der ikke er gået en sikring i forsyningsgruppen.

Ellers er det mere alvorligt . kan være styreelektronik eller programværk som fejler.

Om en vaskemaskine holder 3 år eller 30 år hænger også sammen med om man vaser 5 gange om dagen eller 5 gange om måneden.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 16-02-10 17:52

vaskmaskine har ikke et strammerhjul, det er kun tørretumbler der har strammerhjul........

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-02-10 17:10

Mange forslag, nu ved jeg det ikke er remmen.

og nu tilkalder jeg elektrikeren, for jeg skal ikke rode med hverken sikringer eller kul.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 17-02-10 17:11

Tak for svaret Eyvind.