/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvorfor nu det?
Fra : TheRealDeal
Vist : 3334 gange
100 point
Dato : 14-02-10 09:00

Kære alle

Er der nogen der kan komme med et vel kvalificeret svar på, hvorfor en jæger, skal kysse sin første nedlagte sneppe bagi det står der ikke noget om i de jagtetiske regler.
TRD

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-02-10 09:27

Er der nogen der kan komme med et vel kvalificeret svar på, hvorfor en jæger, skal kysse sin første nedlagte sneppe bagi det står der ikke noget om i de jagtetiske regler.

Det er nærmere et ritual, som så meget andet, nogle blæser på horn andre får smurt blod i hovedet fra det første dyr man nedlægger, nogle sætte en grankvist i dyret mund, være er det da for dem, hvor de har indført det ritual at kysse den første ræv bagi.
Mennesker finder på mange sjove på hit for at lave fest i gaden.

Fido

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 14-02-10 10:21

Kære FidoFlap

Du skriver fest i ganden, derfor behøver man ikke at kysse en fugl bagi, er det ikke lidt primitivt? hvad bliver det næste? skal det så være med tungen
TRD

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 14-02-10 10:51

Sneppen er en hurtig fugl og derfor svær at ramme.Derfor er der ære og prestige i at få ram på den.For at jægeren ikke skal blive for høj i hatten skal han kysse den i rumpetten,som regel er der en anden jæger der holder den og i det samme presser om den så der kommer afføring ud af kloaken.Derfor -mande humor.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-02-10 13:13

- noget med at det ene røvhul skal hilse på det andet??? Tja, jeg ved det ikke...

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-10 13:35

Efter min mening er det noget svineri; men jeg ved godt det er noget man "forlanger", hvis det er den første sneppe man nedlægger, stort set alle steder - har selv prøvet det for mange år siden, dog ikke helt som beskrevet af fatterfit ! Men én af disse "uskrevne" traditioner som godt kan undværes; derimod synes det at være en god skik at lette på hatten for den skytte der nedlægger en sneppe.
Men det er vistnok kun en gammel tradition p.g.a. sneppens status som den fornemste fugl.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 14-02-10 16:08

Smager de godt ?
Hvor meget mad er der i sådan et kræ ?

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-02-10 18:46

Smager de godt ?
Hvor meget mad er der i sådan et kræ ?

Hvis det er sneppen der tænkes på, er det en delikatesse af det mest ypperlige, og der skal nok tre til fire snepper til en voksen mand, det er for øvrigt fint kød på alle vadefugle.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-02-10 01:37

Nogle af de tidligere indlæg viser med alt tydelighed, at de der skriver ikke er jægere. Den ene gang har de indlæg, som hassellerer over at andre ikke overholder traditionerne og de jagt etiske regler og her med viser de, at de ikke kender det mindste til disse to ting. Traditionen med at kysse Sneppen er æld gammel og stammer fra Tyskland, der hvor man også giver et nedlagt dyr en kvist i munden, som det sidste måltid, smøre blod i hovedet på skytten eller giver ham et rap med en kæp i R…. Hvis det er hans første nedlagte dyr af den art.
Alt sammen et udslag af gamle dybe traditioner, som nogle som sagt forstår og værner om. Imedens andre ikke fatter en brik...

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 15-02-10 08:57

Til TheRealDeal

Det er et spøjst spørgsmål du stiller - med fare for at blive beskyldt for ikke at kende til jagt, skal jeg gerne indrømme at jeg heller ikke ved HVORFOR man skal kysse sneppen i r....! Det er vel ikke blot fordi det er en gammel tysk skik ?
De "dybe" traditioner som visse personer åbenbart lever for og efter, skal åbenbart forståes ! Hvorfor det ? Lev dog i nuet og få det bedste ud af de muligheder livet giver - med eller uden de, for mig, tåbelige traditioner, som dét med sneppen er udtryk for - så kan man kalde mig hvad man lyster - jeg er stadig ivrig jæger med forhåbentlig mange gode naturoplevelser endnu !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 15-02-10 09:12

Dygtige drenge, i sådan helt selv kan slå 3 - 4 små fugle ihjel for et enkelt måltid !

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-02-10 09:43

At kysse en sneppe bagi er en gammel tradition som stammer fra tyskland.....Okay.
Men som TheRealDeal spørger om, hvorfor skal jægeren kysse fuglen bagi.???? Det mangler vi stadig et svar på.
Jeg synes personligt, at det er noget værre griseføj at kysse en fugl i røven -uanset om det er tradition/overtro eller ej.....

Jeg er glad for, at samme tradition ikke bruges på vildsvinejagt.....
Jeg ville nok betænke mig noget ved at trykke på aftrækkeren, hvis jeg skulle kysse en stor vildorne i røven.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-02-10 09:52

Hvor er det en dejlig dag i dag, trods vinter, sne og kulde : BB1 is back !! Hvor er det skønt igen at kunne dvæle ved hans altid positive og skarpe iagttagelser, hans jagtlige viden samt ikke mindst hans smittende gode humør, som jo nok må tilskrives en overstået ferie under fremmede himmelstrøg, hvor gæstfriheden er ubetalelig og klimaet er til at holde ud.
Mon ikke glæden er gensidig; man skulle tro det, da han allerede i nat kl. 01:37 har skrevet nogle yderst positive ting om denne tråd og dens deltagere.

Velkommen hjem til Danmark.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 15-02-10 10:15

Lad dog dem om det, der holder af at se der bliver kysset på Tysk, tænk hvis det er de eneste glæde de har i livet, er at gå op i jagttraditioner,

Til Øjenvidnet.

Til din orientering, har BB udgydet sin aggeressivitet på anden jagt side for flere dage siden, nu må vi antage han er ved at være ud hvilet, så har vi noget at glæde os til igen, hvor har vi dog savnet ham, da der kun har været fred og fordragelighed her på Kandu, medens han har været væk.
.

Fido.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 15-02-10 10:16

Ikke at billige noget, er ikke det samme, som ikke at fatte en brik; men det skal der måske flere brikker til for at fatte .....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-02-10 10:43

Ja enhver opfatter tinge ud fra de evner han har. Jeg har på ingen måde taget stilling til om man skal følge alle traditioner eller skikke om de så stammer fra Tyskland eller Fyn..
Jeg har derimod forklaret, at jagt har mange skikke og traditioner. Ja selv lokalt i lille Danmark og fatter man ikke det – så har man ikke meget begreb om jagt.
Der blev spurgt om hvorfor man kysser sneppen – lige til for at vise den respekt og for at vise de andre i selskabet, at man er mandfolk nok til det.
Denne respekt overfor andre og overfor traditionerne mangler også herinde og det er sørgeligt, men i princippet , er jeg personlig ganske lige glad hvis ikke folk vil følge de traditioner, der er omkring min jagt, så er det sidste gang de bliver inviteret, for de fleste af disse” gamle” traditioner og skikke er med til at gøre jagtdagen til andet og mere end en dag, hvor man kun går på jagt…

Ja, jeg er tilbage efter en vidunderlig ferie og det er koldt og surt....

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 15-02-10 10:44

Der skrives nu på DJ hjemmeside om at Bent Ballegaards eneste formål er tilsvining, men gud fader bevare os hvis der er nogle der kommer til at tilsvine BB så truer han straks med bål og brand.

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-02-10 11:09

Citat
Der blev spurgt om hvorfor man kysser sneppen – lige til for at vise den respekt og for at vise de andre i selskabet, at man er mandfolk nok til det.
Nu skal jeg godt nok ikke spille kloge Åge på det punkt.
Men een ting ved jeg dog, traditionen foreskriver ikke noget om at man skal kysse en sneppe i røven for at bevise man har mod og mandshjerte.

Mit gæt er;
Sneppen har fra fordums tider være behæftet med megen mystik og overtro, og skulle ifølge flere overleveringer være i ledtog med skovguden/trolden, Pan.
Når traditionen så foreskriver at man skal kysse sin første nedlagte sneppe i bagi, har det noget at gøre med, at man ikke påkalder sin Pan's vrede.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 15-02-10 11:15

Kære Bent Ballegaard.

Du skriver d.d. kl. 10:43 bl.a.:

"Jeg har derimod forklaret, at jagt har mange skikke og traditioner. Ja selv lokalt i lille Danmark og fatter man ikke det – så har man ikke meget begreb om jagt."

Vil det sige, at blot fordi man ikke synes alle traditioner efterleves, så er man ikke "rigtig" jæger ? Kan du ikke venligst uddybe dét ?

På forhånd tak for dit svar.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-02-10 11:17

Citat
at man ikke påkalder sin Pan's vrede.

Der skal stå;
- at man ikke påkalder sig Pan's vrede.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-02-10 12:33

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 15-02-10 10:44

--------------------------------------------------------------------------------

Der skrives nu på DJ hjemmeside om at Bent Ballegaards eneste formål er tilsvining, men gud fader bevare os hvis der er nogle der kommer til at tilsvine BB så truer han straks med bål og brand.

Fido

Er du ude på at svine mig til? Det var dog en erkendelse. Fordi jeg har en helt anden mening end dig og giver udtryk for det sviner jeg jo ikke dig til, men at du opfatter det sådan kan jeg jo ikke gøre for - den må du klare selv....

Hedi-Ho
Du giver jo selv svaret, men det var ikke det jeg skrev - Jeg skrev at der inden for jagt findes mange traditioner og at nogle dyrker dem og andre gør ikke!!

Provsten.

Hvis man som jæger ikke gider følge spildets regler. Ja så stiller man sig uden for flokken..

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 15-02-10 12:37

Enhver opfatter tingene ud fra den viden, han har tilegnet sig.

Den lemming, som forlader flokken, undgår måske at drukne. Det er vel ikke så ringe endda....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-02-10 13:54

Nej ikke hvis man er lemming.....

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 15-02-10 13:57

Lyder som om, der er et par fritgående herinde

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-02-10 16:38

Velkommen hjem Knudsen og jeg giver øjenvidnet ret i hans betraktning af Knudsens altid så positive medvirken her på Kandu, det er en fornøjelse, man bliver helt let om hjertet
Men nu til sagen om de uskrevne regler og her er det sneppen det drejer sig om, kun er til for at gøre folk til grin, hvis det er det eneste man kan more sig over på visse jagter, så må det være en flok fantasiløse knoldsparkere

Knudsen kan du ikke lige sige mig hvorfor man bliver et mandfolk for at kysse en sneppe i r....? og de jagtetiske regler beskriver ikke denne tradition
Hvor står det i de jagtetiske regler at man må eller skal skyde varselsskud for at kalde skytter sammen på en jagt
Hvor står det, man skal gå rundt med en rumsterstang når der er skudt forbi til en ræv på jagt og REGULERING
Hvor står det man udviser mere respekt for vildt, ved at kysse det i r.... eller andre perverse tiltag?

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 15-02-10 17:29

Til Bent Ballegaard.

Hvad er nu det for et spild du taler om ??

Hvis du mener, at hvis ikke man indordner sig under f.eks. din form for jagtafholdelse, så er man fuldstændig fortabt og er ikke værd at "spilde" tid på - altså du ser kun de såkaldte gamle jægere med deres forstokkede metoder - det gælder også deres hundeopdragelse, som de rigtige jægere ?
Så er jeg glad og taknemmelig for, at chancen for at deltage på jagt hos dig er lig 0 !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-02-10 17:57

Fordi man er gammel behøver man ikke være forstokket, men er man en ung fløs, som tror man ved og kan alt, så er det man har et problem både som jæger og menneske, for begge dele bliver man alrig udlært i - har man til lige svært ved at få den til at fise ind på lystavlen,så har man virkelig et problem.

Ordet taknemmelighed forstår du ikke meningen af i forbindelse med jagt hos mig!!

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 15-02-10 18:00

Til. Sandhedsvidnet,

At Knudsen har sine ritualer må de jo så lære at leve med, dem der vil geninviteres på hans jagter, efter billederne fra hans hjemmeside kan vi se, at det nærmest er gengangere der deltagere, så kan der nok ikke blive det megen kyssene, være ville det være, hvis det var hver gang en skød en sneppe og skulle kysse Knudsen ham selv i den bare r...., så vi jeg nok sige det ville være særdeles ulækkert.
Spøg til side, det står da jægerne frit for om de vil kysse, med de snepper der har været de sidste år, er der mange ungejægere der har oplevet deres sneppe derby, om de har kysset eller ej, eller det kun er enkelte stæder man skal vise om man er et mandfolk, Jeg kan ikke se det har med mandfolk at gøre, nermere en gang børnehave pjat.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-02-10 18:18

Jo det har sandelig noget med mandfolk at gøre om man kan respektere andre mennesker og deres traditioner og meninger.
Det du skriver Fido viser, at det kan du ikke......

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 15-02-10 19:19

Du tager meget fejl Ballegaard.

Hvis det er mennesker man kan respektere, dem har jeg det meget godt med og det er heldigvis folk flest, at du så ikke lige er en af dem, jeg regner for at være et mandfolk, er så bare det.
Har du set de har slettet dit sidste indlæg på DJ hjemmeside, det fortæller jo en del om din person., her får du nemlig ikke lov til mere, at lege kloge Aage og tale nedlatent ej heller at svine folk til.

Fido

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 15-02-10 19:25

Og så siger man, kvinder skvadrer, fnidrer og sladrer ...... en del af jer er nogle forfærdelige kagekoner at høre på.
Hvis det var muligt, de herrer, kunne man anmode om at i tog jer gevaldigt sammen og talte og handlede som ordentlige mandfolk.
God jagt på manden i jer selv !

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-02-10 20:23

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 15-02-10 19:25

--------------------------------------------------------------------------------
Og så siger man, kvinder skvadrer, fnidrer og sladrer ...... en del af jer er nogle forfærdelige kagekoner at høre på.
Hvis det var muligt, de herrer, kunne man anmode om at i tog jer gevaldigt sammen og talte og handlede som ordentlige mandfolk.
God jagt på manden i jer selv !

Endeligt et ordentligt "mandfolk" - som ikke pladre om hvad der foregår på andre fora!!!
Men har en selvstændig mening,som man kan forholde sig til- tak for det!!!

Fido det kunne du lære noget af - når du nu ikke vil lytte til mig!!

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 15-02-10 22:33

Det gør nok ondt at blive trådt på den ømme fod Ballegaard.

Åh ja, andre fora, som BB ofte henviser fra, det fora BB roste så højt, fordi de lavede reglerne sådan , at debattørerne skulle holde sig fra personfnidder, hvem var det der ikke selv kan overholde udskrevne regler, og har fået næsten samtlige indlæg slettet? fordi vedkommende er en ond og hadefuld person. som gerne vil fremstå som et rigtigt mandfolk.

Fido

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 15-02-10 23:01

og i bliver ved.... Skønjomfruen rider trøstigt videre i et lønligt håb om at det stærke køn kun partielt går imod sin undergang.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-02-10 23:40

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 15-02-10 22:33

--------------------------------------------------------------------------------
Det gør nok ondt at blive trådt på den ømme fod Ballegaard.

Åh ja, andre fora, som BB ofte henviser fra, det fora BB roste så højt, fordi de lavede reglerne sådan , at debattørerne skulle holde sig fra personfnidder, hvem var det der ikke selv kan overholde udskrevne regler, og har fået næsten samtlige indlæg slettet? fordi vedkommende er en ond og hadefuld person. som gerne vil fremstå som et rigtigt mandfolk.

Fido

Igen udtaler du dig om noget du ingen viden har om - men det er jo typisk lige som dit navne valg.

En ting er helt sikker mine sko klemmer ikke,men du kunne muligvis få fred ved at tage dine af. Hvis du er allene genere du jo ingen ved at gøre det....

Her i debatteg genere du der imod mange med dit pladder og personfnidder. Du tåler ikke at blive sagt imod.Fare straks over tastaturet og beskylder dine medmennesker for at have en lidelse, som du selv lider af.

Gå du hellere i seng - det er ikke sundt for dig,at være oppe så længe.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-02-10 08:21

Gad nok vide, hvorledes bb1's ferie har udartet sig ? At dømme ud fra de skriverier han har begået i denne tråd, må det ikke have været en særlig vellykket tur - det er synd for ham: vrissent omtaler han situationen som "surt og koldt" - er det mon ferien han omtaler eller er det den hjemlige situation ? Der kommer nok en forklaring på fænomenet, da det er helt usædvanligt for denne verdensmand at begå noget negativt.
Det kan også være han lægger feriebilleder på sin hjemmeside ? Det vil vi glæde os til.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 16-02-10 08:24

Til Ballegaard.

Med søvn kan jeg kun give dig ret, har hørt hvis man ikke passer sin seng, kan mand få sorte rander under øjnene, samt at blive uligevægtig i sprog og tale, samt at finde på at kysse døde fugle, det som emnet handler om.

Fido

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 16-02-10 16:16

Jeg kan se på Knudsens hjemmeside at en ung mand tvinges til at kysse sin første sneppe i r.... og ud fra billederne er han også temlig beklemt ved situationen altså den unge mand og Knudsen står og smiler over den megen morskab som den episode kan frembringe
Jeg skriver ordet tvinger, for Knudsen har selv skrevet her på Kandu, at hvis man ikke kysser sin første sneppe i r.... på en af Knudsens jagter, bliver man ikke inviteret igen

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 16-02-10 17:44

Til Sandhedsvidnet.

Nu skriver du Knudsen tvinger, Nu tror jeg ikke Knudsen kan vel ikke tvinge nogen til noget som helst, allerhøjest true med at den unge mand ikke kommer oftere med på jagt, hvis han ikke vil kysse sneppen.
At Knudsen er så simple mand, at han står og smiler i al sin skadefro, fordi han ved, den unge mand måske ikke har andre chancer for at komme på jagt, og at han så i sin dumhed udnytter chancen for at finde et let offer, så han selv kan fremstå som en stor jagtherre , det viser bare det modsatte at han er en dum latterlig person.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-02-10 19:57

I tror I ved en helt masse,men der er altså forskel på at vide også gætte ....

At føre en sober debat med Jer er ganske umuligt.....

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 16-02-10 20:22

tror I ved en helt masse,men der er altså forskel på at vide også gætte ....

At føre en sober debat med Jer er ganske umuligt.....

Og hvorfor kan vi ikke føre en sober debat, det har ellers gået ganske udmærket i 1 1/2 måned, så snart BB vender tilbage så går galt igen, det er da underligt så snart at BB leger kloge Aage at det går galt, ikke alene her men i andre fora også. BB har nok ikke tænkt på han selv kan være årsagen.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-02-10 21:09

Det er da meget påfalden at det er de samme få personer, der har besværet - hvorfor er der aldrig nye, der brokker sig?

Det er sket men kun fordi de gamle har skiftet navn- hvad hed du før FIDO?????

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 16-02-10 22:07

Lille Knudsen.

Hvorfor er det aldrig nye der brokker sig? nemlig fordi ikke har lært dig at kende, men det kommer.

Få nu lidt søvn at du ikke får sorte rander under øjnene, du er alerede nået det stadie hvor du er vrøvlet, husk tudekluden, det er alt for koldt at stå ude ved græde muren, tænk om du fik lungebetændelse og vi igen skal undvære dig.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-02-10 22:13

gab............. intet nyt under solen Hr. Fido...... Og jeg er sikkert større end dig...

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 17-02-10 19:15

Tak for svaret Øjenvidnet4.