/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
børnepension
Fra : repe1961
Vist : 3040 gange
100 point
Dato : 12-02-10 16:19

Hej jeg ville lige spørge om der er nogen der ved om min datter kan ske og miste sine ydelser fra kommunen og hendes muligheder for at få SU senere ? hun er 16 år og bor alene sammen med mig som er hendes far, hun får børneydelser igennem kommunen da hun bor ved mig, nu er hendes mor desværre død og hun har fået dødsfaldsssum og ugiftesum ( hendes mor og jeg var skilt) samt børnepension. Dødsfaldssummen og ugiftesummen er blevet sat ind på en forvaltningskonto, men børnepensionen er vi blevet spurgt om hun vil have som et månedeligt beløb eller en engangssum ? hvis hun vil have dem som et månedeligt beløb skal hun indkomstbeskattes, så er det jeg spørger om hun så stadig kan få børnepenge fra kommunen, her skal man jo svare på om hun har nogen indtægter ??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-10 17:11

Grundbeløbet vil hun få UANSET indtægt...

Er der så forhøjede beløb imellem der er indtægtsbestemt, tæller indtægten selvfølgelig....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-10 18:09

Tag en snak med kommunen og så et frikort til hende. Så kan du selv beregne om hun får for meget om året. Jeg får selv enkepension og da det er en privat pension min mand tegnede for mange år siden, så må kommunen ikke trække i hverken understøttelse eller efterløn. Så det er et spørgsmål som du skal snakke med kommunen om.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-02-10 18:21

Vælg engangssummen, så er det ikke et tilbagevendende problem, og så kan hun selv forvalte pengene

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 12-02-10 18:39

Jamen hvis den omtalte børne pension skal regnes for indtægt så er det jo da rimeligt uretfærdigt syntes jeg................... så blir hun jjo afskåret fra at få feks. forhøjet børnetilskud

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 12-02-10 18:41

Og hvad med su når den tid kommer ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-10 19:13

Det er da ikke uretfærdigt at man ikke får fattighjælp af det offentlige, når man selv har midler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-10 19:39

Citat
Jamen hvis den omtalte børne pension skal regnes for indtægt så er det jo da rimeligt uretfærdigt syntes jeg

Hvorfor syntes du det ????

mener du også at millionæren skal have kontanthjælp bare fordi alle andre får det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-10 19:40

Hun kan da bare sige NEJ TAK til pensionen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-10 19:46

Det er lige derfor du skal ringe til kommunen og spørge om hvis nu datteren fik pension hver måned efter moderen, hvad så med børnebidrag o.s.v.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-10 23:04

Hun vil altid være berettiget til SU uanset at hun selv har penge

Får hun pension hver måned, skal hun bare passe på at hun ikke overstiger fribeløbet for så skal SU tilbagebetales

Du kan læse SU taksterne her

http://www.su.dk/SU/satserSU/ungdomsuddannelse/foraeldreindkomst/Sider/default.aspx

Børnetilskuddet er vel et beløb der bliver udbetalt til dig, som forsørger, og ikke til datteren, ergo er du stadig berettiget til at modtage beløbet, hun skal jo ikke bruge sin indkomt til at forsørge sig selv før hun bliver 18 år (og su-berettiget)

Som Olesen skriver, så få pensionen udbetalt som engangsbeløb,

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-02-10 12:04

Børnepension og senere S.U er skattepligtigt, ligesom alt andet.

Din datter har jo et årligt fradrag. Så hvis hun får den månedligt, vil det blive som al mulig andet indtægt - fradrag og skatteprocent.

SU vil som hjemmeboende ikke tage hele fradraget, men som udeboende vil hun bruge hele det årlige fradrag- og derfor betale ren skat af børnepensionen.

Ellers det samme som Nordsted skriver.